Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-27, 18:35
  #1
Medlem
p-o-t-a-t-o-e-ss avatar
Eftersom jag saknar all form av tidigare arbetslivserfarenhet saknar jag även referenser. Undrar vad man ska säga vid en intervju om arbetsgivaren frågar efter referenser och man inte har några?

Det enda jag kan komma på är gamla gymnasielärare. Men jag gjorde aldrig något bra intryck på någon av dem. Var inte speciellt trevlig, kom väldigt ofta för sent, gick hem tidigare och var i allmänhet väldigt o-ambitiös. Stötte på en gammal lärare för ett tag sedan, och han var minst sagt kylig. Då var det ändå han jag tänkt ringa och höra med eftersom jag hade MVG i hans ämne.

Jag har bara varit på en intervju. Det var på ett bemanningsföretag. De ville att jag skulle höra av mig och lämna två referenser. Visste inte riktigt vad jag skulle säga, så det blev att jag aldrig hörde av mig.

Det här var över ett år sedan. Fick aldrig något jobb och började plugga istället, men nu är det dags att söka igen. Är det acceptabelt att inte kunna lämna några referenser? Jobben jag söker är okvalificerade "skitjobb".
Citera
2009-10-27, 19:00
  #2
Medlem
the_c00l_guys avatar
Idag är det rätt jävla svårt att komma in i arbetslivet på ruta ett.
Det absolut bästa vore ju om du har någon bekant som kanske känner till en öppen okvalificerad tjänst.

I annat fall är det nog bara skriva ett härligt cv och lägg tyngd på personliga brevet eftersom du inte har några meriter. Sen skickar du det där till allt och alla, utan undantag.

Sen hoppas på att det nappar.
Citera
2009-10-27, 19:14
  #3
Avstängd
UbYes avatar
Glidmedel?
Citera
2009-10-27, 19:15
  #4
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Du kan väl också erbjuda dig att ta en provanställning om arbetsgivarna skulle börja knorra om referenser.

Hur många kan visa upp referenser när dom kommer direkt från skolan?
Citera
2009-10-27, 19:24
  #5
Medlem
drkarloffs avatar
Du tycks bara behöva lite självförtroende. Direkt från gymnasiet har man inga referenser om man inte extraknegat på donken dvs. Desto längre du väntar med att hitta ett jobb desto svårare blir det.

Och gamla lärare som referenser ska du inte ta upp, arbetsgivaren skulle skratta/titta snett på dig

Det viktiga är att du har en positiv inställning och ger ett gott intryck.
Citera
2009-10-27, 22:47
  #6
Medlem
p-o-t-a-t-o-e-ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UbYe
Glidmedel?

Hur ska det hjälpa mig i den här situationen?

Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Du kan väl också erbjuda dig att ta en provanställning om arbetsgivarna skulle börja knorra om referenser.

Hur många kan visa upp referenser när dom kommer direkt från skolan?

Tar inte arbetsgivaren upp det själv isåfall? Jag vet verkligen inte hur någonting funkar i det här sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av drkarloff
Och gamla lärare som referenser ska du inte ta upp, arbetsgivaren skulle skratta/titta snett på dig

Det var faktiskt intervjuaren på bemanningsföretaget som föreslog en gammal gymnaiselärare som exempel referens då hon visste att jag inte hade någon tidigare arbetslivserfarenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback