Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-27, 16:51
  #1
Medlem
I mina senaste arbeten på små företag har det vart praxis att alla sorters utlägg, även åt kunders räkning får man stå för ur egna kassan för att sedan ersättas inom ett par veckor.

Någon som känner igen sig?

Det är inga större problem att ha buffert för det, men det är ju inte alla som kan/vill ligga ute med ett par tusen åt företaget i flera veckor. Utöver det är det principen - om en kund vill köpa något för 3000 spänn via oss, och vill få faktura för det. Varför ska jag då betala med mitt privata kreditkort och som belöning tvingas sköta administrationen med kvitton så jag faktiskt får tillbaka pengarna?

Skriv gärna hur det funkar hos er.
Citera
2009-10-27, 17:06
  #2
Medlem
macknus avatar
När det gäller resor samt mat på resor så är det ju rätt vanligt att man får tillbaka pengar i efterskott oavsett storleken på företaget.
Men med andra utlägg som du pratar om har jag aldrig varit med om.
Citera
2009-10-27, 19:19
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Förra chefen krävde att jag skulle tanka företagsbilen med egna sedlar.
Fick betalt som utlägg på lönespecen.

Är man bank eller?
Citera
2009-10-27, 19:50
  #4
Medlem
HAhaas avatar
Jag jobbar idag på ett mycket litet företag, vi är 3st inklusive han som grundade företaget. Det enda som jag fått annorlunda är att milersättningen sätter han som extra jobbade timmar istället, men jag behöver inte lägga ut nånting.

Skulle aldrig acceptera att behöva ligga ut med flera tusen och inte få nåt extra för att..
Citera
2009-10-27, 20:54
  #5
Medlem
mounzs avatar
Kul diskussion. Jag ligger just nu ute med omkring 15,000 dollar och har gjort det i over en manad eftersom jag inte haft ork att pyssla med kvittona. Idag horde till och med ekonomiansvarig av sig och undrade om jag inte ville ha ut pengarna nagon gang.
Citera
2009-10-28, 12:01
  #6
Medlem
Det här hände ganska ofta på min gamla arbetsplats som var inom bygg på en hel drös olika ställen och hade vi inte det vi behövde så var vi tvugna att åka och lägga ut våra egna pengar på det som behövdes.
Dock så vägrade jag göra det för man tycker ju att det är arbetsgivarens ansvar att se till så att man har det som krävs för att uföra sitt arbete.
Citera
2009-10-28, 12:05
  #7
Moderator
^Eazs avatar
Jag brukar ligga ute med luncher, bensin etc när jag har kundbesök. (Blir väl runt 100euro i månaden).

Men, ska jag ut med flera nätter på hotell etc så kräver jag att företaget bokar detta åt mig, likaså flygresor osv.
Citera
2009-10-28, 14:17
  #8
Medlem
TCOBs avatar
Lägger ut för utgifter själv.
- Resor
- Bensin
- Mat på resor
- Hotell etc.

Är det flyresor där många reser så har ofta företaget bokat. Reser jag ensam bokar och betalar jag.

Vi har erbjudande om kreditkort på företaget. Pengarna kommer till mig innan fakturan kommer men jag tycker systemet är värdelöst. Jag måste redovisa reseräkningar på direkten, kan inte spara upp i en månad samt att man för allt i världen inte får glömma betala räkningen för då kommer räntan.

Nej, jag har nu istället sparat upp en buffert på vanliga lönekontot och klippt kreditkortet. Jag inser att inte alla är så inkompetenta och oorganiserade som jag men men. Så funkar det hos oss.

Förstår dock inte vad du menar med att du får lägga ut för kunder som vill köpa något genom er?
Citera
2009-10-28, 14:51
  #9
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Jag jobbar idag på ett mycket litet företag, vi är 3st inklusive han som grundade företaget. Det enda som jag fått annorlunda är att milersättningen sätter han som extra jobbade timmar istället, men jag behöver inte lägga ut nånting.

Skulle aldrig acceptera att behöva ligga ut med flera tusen och inte få nåt extra för att..

Varfor i hela friden satter han milersatting som extra jobbade timmar? Betalar han 1000 kronor i form av milersattning far du 1000 kronor i handen. Betalar han samma 1000 kronor som "extra jobbade timmar" (dvs lon) tillkommer ju en massa sociala avgifter, skatt, och gud vet vad och i slutandan racker det inte till en kopp kaffe.
Citera
2009-10-28, 17:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Lägger ut för utgifter själv.
- Resor
- Bensin
- Mat på resor
- Hotell etc.

Är det flyresor där många reser så har ofta företaget bokat. Reser jag ensam bokar och betalar jag.

Vi har erbjudande om kreditkort på företaget. Pengarna kommer till mig innan fakturan kommer men jag tycker systemet är värdelöst. Jag måste redovisa reseräkningar på direkten, kan inte spara upp i en månad samt att man för allt i världen inte får glömma betala räkningen för då kommer räntan.

Nej, jag har nu istället sparat upp en buffert på vanliga lönekontot och klippt kreditkortet. Jag inser att inte alla är så inkompetenta och oorganiserade som jag men men. Så funkar det hos oss.

Förstår dock inte vad du menar med att du får lägga ut för kunder som vill köpa något genom er?

Att lägga ut för sina "egna" utgifter är helt OK i min mening, så länge företaget inte vill investera i kort åt varje anställd - något som säkert leder till mer administration och eventuellt missbruk hos anställda. Såna du nämner, bensinpengar, mat på resor, flyg etc.

Det jag inte är helt bekväm med, är om en av mitt företags kunder vill köpa in vara/tjänst X via oss och vi inte har något företagskonto hos leverantören som säljer X. Det vi då uppmanas göra, är att köpa in X för privata medel, fakturera kunden som vanligt och lägga det till vårt utläggsschema. Dels för säkerheten att lägga ut sitt kreditkort på diverse sajter, dels för att jag får ligga ute med flera tusen åt kunden.
Citera
2009-10-28, 20:19
  #11
Medlem
greenfighters avatar
där jag jobbar har vi en handkassa där man kan få utläggen reglerade i stort sett omgående.

de uppmanar nästan att vi skall lägga ut för mindre inköp under ca 250 kr då de kostar så mycket i administration med fakturering,


rekordet på mitt jobb var en som fakturerade en skruv för 3 spänn, gissa om han fick på pälsen för detta
Citera
2009-10-28, 20:34
  #12
Medlem
Vi har personliga företagskort där vi får fakturan hem samt att man ska lämna kvitton till vår ekonomiansvarige så att vi hinner få utlägget rreglerat på lönen samtidigt som fakturan kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback