Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-27, 11:34
  #1
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Jag måste fixa ett jobb nu eftersom jag inte pallar plugga längre,
Sen tidigare har jag ett ringa narkotika brott. Och en dom för misshandel.
Det var båda inga grova brott, jag blev dömmd för ca 2 till 3 år sedan.

Hursomhellst har jag tidigare jobbat inom vård/skola och omsorg.
Jag håller på att lämna drogtester 1 gng i månaden för att få ta körkort så jag är bevisligen drogfri.

Hursomhellst undrar jag vilka jobb jag kan söka och vilka jobb som jag inte har möjlighet att få?

Jag har inte vågat söka vissa jobb eftersom jag är rädd att det ska bli ett jävligt pinsammt men starkt NEJ! ifrån arbetsgivaren.
Citera
2009-10-27, 11:49
  #2
Medlem
Anonym negers avatar
Det brukar stå i annonsen om de kräver utdrag från belastningsregistret, inget ställe jag varit på har bett om det. Du har ju absolut inget att förlora på att gå till en intervju, du har bara oändligt många gånger större chans att faktiskt få ett jobb.

En del kanske inte ens bryr sig om du lägger fram det snyggt, bara du är ärlig. Men om det inte frågas efter behöver det inte heller nämnas.
Citera
2009-10-27, 12:13
  #3
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym neger
Det brukar stå i annonsen om de kräver utdrag från belastningsregistret, inget ställe jag varit på har bett om det. Du har ju absolut inget att förlora på att gå till en intervju, du har bara oändligt många gånger större chans att faktiskt få ett jobb.

En del kanske inte ens bryr sig om du lägger fram det snyggt, bara du är ärlig. Men om det inte frågas efter behöver det inte heller nämnas.


Jo det är nog så, men jag fick visa upp ett utdrag från registret förut när jag arbetade på skola/fritids före dessa brott ägde rum.
Som tex om jag skulle söka till polishögskolan skulle dom vell riva ansökan direkt,
Jag antar att där man arbetar med personer ( tex omsorgen ) då är detta kanske mer noggrannt?
Citera
2009-10-27, 12:27
  #4
Avstängd
Kalambolles avatar
Vad tänkte du söka för jobb?
Citera
2009-10-27, 12:52
  #5
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Vad tänkte du söka för jobb?


Jag har tänkt att söka personlig assistent, fritids, inom omsorgen.

Håller på att utbildar mej till Kyltekniker och bland knegare är den biten ingen fara. Kan inte söka service jobb försen jag har fixat körkortet.

Men jag gillar att jobba med människor eftersom jag är en person som gillar att hjälpa andra. Så det är ju vad jag vill söka, sen kan jag alltid söka annat.
Men man vill ju veta hur pass begränsad man är.
Citera
2009-10-27, 13:53
  #6
Medlem
psyjuntas avatar
Många kollar ju, däremot är de tvungna att meddela dig om det. Så lägg fram det om det är nödvändigt. Alla har ju gjort dumma beslut... du har råkat torska för dina.
Citera
2009-10-27, 14:07
  #7
Medlem
snurreskvätts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyjunta
Många kollar ju, däremot är de tvungna att meddela dig om det.

Neeeeein! Kom inte här med felaktigheter. Inget företag kan in och snoka i belastningsregistret.
Däremot, för att komma runt det, så ber dom dig om ett utdrag.
Det är mao inget som kommer slå ner som en bomb.

TS; har en kompis som jobbar på ett fritids. tror han hjälper någon unge med problem på dagarna. Han har både det ena och andra i bagaget, det har aldrig varit något hinder.
Citera
2009-10-27, 14:53
  #8
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Så varför har jag fått för mej att det är begränsade möjligheter med en person med min bakgrund. Är jag helt vilse eller?
Citera
2009-10-27, 14:58
  #9
Medlem
TCOBs avatar
Ärlighet är bäst.
De som inte uppskattar det ger dig nej. Det är sant. Men vi, på mitt jobb, har gett många ärliga en chans och många som har slitit och verkligen VILL jobba gör det förbannat bra.
Citera
2009-10-27, 17:43
  #10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
Så varför har jag fått för mej att det är begränsade möjligheter med en person med min bakgrund. Är jag helt vilse eller?

Tja det underlättar inte direkt, men dom jobben du vill söka skulle dom nog inte ta dig i första hand direkt om man säger så.
Citera
2009-10-27, 17:47
  #11
Medlem
LadyTeas avatar
Skit i att söka skola och anställningar som har med barn att göra så är det inga problem. Omsorgen/personlig assistent, där skiter de fullständigt i om du har ett brottsregister eller inte. Huvudsaken är att du står ut med jobbet, med allt vad det innebär.
Citera
2009-10-27, 18:13
  #12
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Skit i att söka skola och anställningar som har med barn att göra så är det inga problem. Omsorgen/personlig assistent, där skiter de fullständigt i om du har ett brottsregister eller inte. Huvudsaken är att du står ut med jobbet, med allt vad det innebär.
Jo känns lite som det, en kompis till mej sa något om att personer med narkotika/våldsbrott inte FÅR arbeta med barn. Så jag tänkte om det var sannt vad får och får jag inte göra då.

Citat:
Ursprungligen postat av TCOB
Ärlighet är bäst.
De som inte uppskattar det ger dig nej. Det är sant. Men vi, på mitt jobb, har gett många ärliga en chans och många som har slitit och verkligen VILL jobba gör det förbannat bra.
Får man fråga vad du jobbar med? Jo man måste vara värd en chans iaf tycker jag, men många andra tycker nog inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Tja det underlättar inte direkt, men dom jobben du vill söka skulle dom nog inte ta dig i första hand direkt om man säger så.
Nej den kännslan har jag också, därför står jag arbetslös inför livet som väntar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback