2009-10-27, 08:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittade ingen egen tråd om denne välkände man.

Svensken Joe Hill avrättades 1915 i delstaten Utah för ett mord på en
handlare Morrison.

Tror ni att han hade begått detta brott? Tror ni att han var oskyldig? Att de amerikanska myndigheterna ville bli av med en besvärlig politisk person?

Vill att tråden skall handla om just detta brott han anklagades för och det dödsstraff han erhöll.

Han var en svenskfödd agitator i fackföreningen IWW - Industrial Workers of the World.

Joe Hill föddes som Joel Emanuel Hägglund på Stora Bergsgränd 5 i Gävle 1879. År 1902 kom han till Stockholm. Där genomgick han en ganska svår näsoperation. Vet ej vad han hade för fel i näsan? Efter operationen emigrerade han tillsammans med sin yngre bror Paul till USA. Denne Paul arbetade för den amerikanska järnvägen. Därefter slutar alla spår efter denne broder.

I USA tog han sig först namnet Joseph Hillstrom som sedan förkortades till Joe Hill. Vid den stora jordbävningen i San Francisco befann sig Joe just i denna. P.g.a. av detta, skrev han ett flertal artiklar om jordbävningen i svenska tidningar. Han arbetade också bl.a. i hamnen i San Pedro.

År 1914 blev han gripen för mordet på denne handlare i Salt Lake City. Domen blev dödsstraff och året därefter, 1915, så avrättades han.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-10-27 kl. 08:49.
Citera
2009-10-27, 11:31
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
1914. Den 10 januari mördas en specerihandlare Morrison och hans äldre son i Salt Lake City av okända maskerade män. Morrisons yngre 13-åriga son, bevittnar händelsen. En av mördarna har tyd*ligen sårats av ett skott från den äldste sonens revolver. Samma natt såras Joe Hill av ett revolverskott och anges av den läkare som för*bundit såret. Joe Hill vägrar att berätta hur det gått till vid till*komsten av såret. Han förklarar endast att det uppstått i ett gräl om en kvinna. (Han hade strängt puritanska begrepp såväl i fråga om kvinnor som tobak och alkohol.) Hans vägran blir ödesdiger. Han hade inga som helst motiv till dådet, till vilket han förklarar sig helt oskyldig, och det finns inga som helst bevis mot honom än såret och den omständigheten att den yngste sonen "tror" sig känna igen honom. Rättegången blir helt parodisk, enligt den i sista stund inkallade berömde brottmålsadvokaten N. Hilton en fullkomlig juridisk skandal. Den slutar med att Joe Hill dömes till döden på indicier. Efter överklagan fastställdes domen.
http://www.joehill.se/historik.php
Står man inför valet att berätta om hur man skottskadats istället för att avrättas så hade ju jag i alla fall valt det förstnämnda..
Citera
2009-10-27, 20:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Står man inför valet att berätta om hur man skottskadats istället för att avrättas så hade ju jag i alla fall valt det förstnämnda..

Stort tack för denna info Kenty-59.

Det där med den där okända kvinnan kommer jag ihåg när jag läste det.

Jag hade också valt det förstnämda istället för att avrättas.
Citera
2009-10-31, 10:27
Medlem
1915s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

handlare Morrison.

Tror ni att han hade begått detta brott? Tror ni att han var oskyldig? Att de amerikanska myndigheterna ville bli av med en besvärlig politisk person?

Sannolikt både och. Hill befann sig i staden, passade in på signalementet och hade en färsk skottskada i handen när han greps. Morrison hade skjutit mot rånarna. Har för mig att hans son bevittnade dådet.

Därmed inte sagt att rättegången var särskilt rättvis. Tror t.om att dåvarande USA:s president tryckte på att han inte skulle få dödsstraff, och svenska diplomater låg också på. Sverige var dock inte särskilt populärt i Utah vid den tiden, som var starkt mormonskt. Man ansåg att sverige diskriminerade sina inhemska mormomer, kommer dock inte ihåg detaljerna.
Citera
2009-10-31, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hill utpekad?

Citat:
Ursprungligen postat av 1915
Sannolikt både och. Hill befann sig i staden, passade in på signalementet och hade en färsk skottskada i handen när han greps.
Citat:
Morrison hade skjutit mot rånarna. Har för mig att hans son bevittnade dådet.
Därmed inte sagt att rättegången var särskilt rättvis. Tror t.om att dåvarande USA:s president tryckte på att han inte skulle få dödsstraff, och svenska diplomater låg också på. Sverige var dock inte särskilt populärt i Utah vid den tiden, som var starkt mormonskt. Man ansåg att sverige diskriminerade sina inhemska mormomer, kommer dock inte ihåg detaljerna.

Ja handlare Morrison skottskadade en av rånarna. När du nämner det så kommer jag ihåg att Morrisons son blev vitnne till det hela. Undrar om han kunde peka ut Hill som en av rånarna. Minns tyvärr inte hur det förhöll sig.

Kanske någon annan känner till om Hill blev utpekad av sonen eller någon annan?
Citera
2009-11-01, 06:46
Medlem
Slave Marks avatar
En film finns som handlar o honom.
Citera
2009-11-01, 09:32
Medlem
1915s avatar
Citat:

Tror att de var maskerade faktiskt.

Joe Hill och en till hade kommit till staden dagarna innan, liftandes med ett godståg. De hade varken jobb eller pengar.

Efter avrättningen så togs Joe Hills aska om hand, delades upp och skickades till fackliga organisatörer över hela världen, bl.a. Sverige. I Gävle finns ju Joe Hill-gården, undrar om de inte byggde in lite aska i den kåken.
Citera
2009-11-01, 23:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Maskerade GM.

Citat:

Joe Hill och en till hade kommit till staden dagarna innan, liftandes med ett godståg. De hade varken jobb eller pengar.

Efter avrättningen så togs Joe Hills aska om hand, delades upp och skickades till fackliga organisatörer över hela världen, bl.a. Sverige. I Gävle finns ju Joe Hill-gården, undrar om de inte byggde in lite aska i den kåken.

Jag tror också att GM var maskerade.

Om jag inte minns fel så skall det finnas än idag ett litet kuvert i Sverige innehållande Hills aska. Visste inte att det troligtvis finns aska inbyggd i Joe Hill-gården.
Citera
2009-11-29, 12:31
Medlem
urverksapelsins avatar
Så här skrev jag på annan plats:

2008-07-07, 12:41. Ursprungligen postat av urverksapelsin

--- mannen som gick till doktorn. Doktorn såg att det var ett skottsår mannen ville ha behandlat. Doktorn undrade var han fått det ifrån. "-Vet inte! sa mannen"
Doktor kontaktade sedan polisen, ty det var lag på det. Polisen hämtade upp mannnen. -Jahadu sa polisen, hur blev du skjuten "-Vet inte! sa mannen"
Han kunde/ville inte berätta var han fått skottskada ifrån. Du åkte till doktorn med taxi, sade polisen, i taxin hade du en pistol på dig, det sade förresten doktorn också. Nu är pistolen borta, var tog den vägen? "-Vet inte! sa mannen"
När du åkte hem med samma taxi stannade ni till vid en flod. Vad gjorde ni där "-Vet inte! sa mannen".
Tidigare på kvällen blev en butiksägare och hans son skottskadade i ett rånförsök, en dog men vittnen säger att de sköt tillbaka mot två angripare. Vet du något om det, frågade polisen? "-Vet inte! sa mannen"
Tycker du inte att alltihop verkar misstänkt för din del? "-Vet inte! sa mannen"
Du kan ju det här med vapen, sade polisen, du var ju med i Mexiko under revolutionen, det har du själv skrivit som merit i dina kretsar, eller hur? "-Vet inte! sa mannen"
När du kom hem efter doktorn låste du in dig på ditt rum med din kompis. Efter ett kort tag sprang han ut och stack i väg till tågen. Han åkte och ingen har sett honom sedan dess. Vart tog han vägen? "-Vet inte! sa mannen"
Varför åkte han så brådskande? "-Vet inte! sa mannen"
Vad var det ni pratade om på tu man hand som var så viktigt? " -Vet inte! sa mannen"

"-Kan jag gå hem nu?" sade mannen, men blev till sin stora förvåning arresterad.

Flera veckor senare skulle mannen åtminstone svara på frågan om han trodde att han skulle dömas för brottet han var misstänkt för "Öhh, nääää...." Och hans sista ord var "[i]Sörj inte, mörda meral"

https://www.flashback.org/showthread.php?t=372567&page=24

Tror man att Joe Hill var oskyldig, då tror man att gaskamrarna i Auzwich aldrig existerat.
Citera
2009-12-01, 01:09
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Och hans sista ord var "[i]Sörj inte, mörda meral"

Eh, va?

Han sa "Don't waste any time in mourning. Organize."
Citera
2009-12-01, 02:13
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Eh, va?

Han sa "Don't waste any time in mourning. Organize."

Du ser, juden ovanför gör det juden är bäst på. Förvränga och ljuga.

Svar till juden ovanför: Ja det fanns gaskamrar. För kläder. Inte människor.
Tror man att människogaskamrar existerade, ja då tror man även att jorden är platt.

Juden upphör dessutom aldrig att förvåna, förintelsekortet spelades fram även här. Säkerligen i syftet att kunna kalla den som motsäger hans inlägg för antisemit och skrämma denne till tystnad.

Så nu du Atlantis, nu är du en judehatare, välkommen i klubben
Citera
2009-12-01, 02:56
Medlem
Targenors avatar
Citat:
En kanske felplacerad tråd med en del information finns här

https://www.flashback.org/showthread.php?t=704075

Postade den där då jag tyckte de kändes som en konspiration mot Joe.

Citat:
handlare Morrison.

Mycket tyder på att han kan varit oskyldig, när man fick reda på vem Joe Hill var så släppte man allt annat och fokuserade på honom.

Morrisson ska ha berättat för en vän att han var rädd för repisalier från folk som han haft att göra med då han jobbade som polis.

Mördarna sa "We got you now" eller något liknande då dom kom in i affären, tyder på att dom hade något otalt med Morisson

Citat:

Sannolikt både och. Hill befann sig i staden, passade in på signalementet och hade en färsk skottskada i handen när han greps. Morrison hade skjutit mot rånarna. Har för mig att hans son bevittnade dådet.

I affären befann sig Morisson och hans två söner, en av sönerna överlevde och fick vittna i rättegången mot Hill.

Citat:

Ja, även USAs dåvarande president försökte förhindra avrättningen.

Citat:

Ja handlare Morrison skottskadade en av rånarna. När du nämner det så kommer jag ihåg att Morrisons son blev vitnne till det hela. Undrar om han kunde peka ut Hill som en av rånarna. Minns tyvärr inte hur det förhöll sig.

Nej, sonen kunde inte peka ut Hill under rättegången

Citat:

Mördarna var maskerade

Citat:

Citat:

Jag tror också att GM var maskerade.

Om jag inte minns fel så skall det finnas än idag ett litet kuvert i Sverige innehållande Hills aska. Visste inte att det troligtvis finns aska inbyggd i Joe Hill-gården.

Det stämmer att askan ska ha förts till Joe Hill gården och vad jag vet murats in.
Senast redigerad av Targenor 2009-12-01 kl. 03:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in