Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-26, 23:13
  #1
Avstängd
köttbulle1989s avatar
Min kompis sade nyss en idé om att ersätta alla som jobbar mot robotar, så att robotarna GÖR ALLT gratis och vi får endå varor mm och ALLT som vi har nu. Alla människor kan ta saker gratis mm och slipper jobba. robotarna jobbar super effektivit mm, nu snackar vi 50-150 år fram i tiden men men.
Jag tycker det känns som att det finns många hål i denna "iden" men kan inte komma på nån på rak arm, kan någon snälla spräcka hans bubbla om en perfekt värld!

DET VAR RAMIS IDE
Citera
2009-10-26, 23:21
  #2
Medlem
Chinozos avatar
http://illvet.se/teknik/robotar-soker-nya-jobb

"nu snackar vi 50-150 år fram i tiden men men"
__________________
Senast redigerad av Chinozo 2009-10-26 kl. 23:24.
Citera
2009-10-27, 00:04
  #3
Medlem
U137s avatar
Många arbetsuppgifter har ju redan ersatts av robotar i den tunga industrin.
Citera
2009-10-28, 03:07
  #4
Medlem
Helt jävla brilijant! Klart som fan att det kan va så!! Big up!
Citera
2009-10-28, 15:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av köttbulle1989
Min kompis sade nyss en idé om att ersätta alla som jobbar mot robotar, så att robotarna GÖR ALLT gratis och vi får endå varor mm och ALLT som vi har nu. Alla människor kan ta saker gratis mm och slipper jobba. robotarna jobbar super effektivit mm, nu snackar vi 50-150 år fram i tiden men men.
Jag tycker det känns som att det finns många hål i denna "iden" men kan inte komma på nån på rak arm, kan någon snälla spräcka hans bubbla om en perfekt värld!

DET VAR RAMIS IDE



Hahaha, gratis tror jag knappast att det kommer bli..
Citera
2009-10-28, 16:26
  #6
Medlem
Blå Rutas avatar
Måga arbeten utförs redan av robotar, eller av maskiner som kraftigt skär ned hur många människor som behövs.
Mat är jäkligt billigt egentligen, med tanke på att förr behövde man i princip jobba heltid på sin gård för att få ihop mat så det räckte. Grejen är att det i princip är omöjligt att helt rationalisera bort människorna. Vi har skördetröskor som skördar fält på nolltid som hade tagit veckor för hundratals människor att slå. Men lik förbannat krävs det en människa som kör. Och om vi tar bort honom och ersätter det med en robot så måste det ändå vara en människa som underhåller och övervakar det, även om han kanske kan övervaka tio skördetröskor på samma gång. Det går alltså effektivisera, men få ned det till noll människor är nog omöjligt.
Citera
2009-10-28, 22:29
  #7
Medlem
nordztroms avatar
Blir nog en dystrare verklighet när 1 fabrik har 2 anställda en som över vackar alla robotar och en som äger allt . Hur ska dom 200 pers som blivit ersatta av robotar få in några pengar ???
Det handlar ju inte om välgörenhet direkt . Det handlar om att pruducera så billigt som möjligt och sälja det så dyrt som möjligt. Tror ju knappast han som äger ett företag fult med robotar har nån lust att ge bort några pengar han lär ju bara njuta av livet..
Den här iden hade ju tyvär bara funkat om vi skulle bli komunister . Nåja den framtiden har jag ju ingenting imot . Här grabben här får du 20 000 kr som statens robotar samlat ihop åt dig gör va fan du vill för dom.
Oh den verkligheten vill jag leva i
Men det lär ju knappast bli så
Citera
2009-10-28, 22:36
  #8
Medlem
Jthunderas avatar
Pengar hade ju inte funnits mer som TS säger så vinsten är inget problem. Människor är snarare det största problemet. Vad händer när en sniken jävel har tagit alla bilarna hos bilhandlaren? Eller käkat upp allt godis? Vem bestämmer var man får lov att bo? Alla kanske vill bo på samma ställe? Vem styr det här landet? Någon måste styra, det vill säga jobba. Eller är det bara alla arbetare i produktionen som ska bli lediga?

Ersätta människor med robotar är annars en bra idé. Det går hela min arbetsdag ut på.
Citera
2009-10-29, 00:06
  #9
Medlem
ESS-Lunds avatar
Teknologisk singularitet.

Antingen ett paradis eller en väldigt snabb utrotning av mänskligheten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback