Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-26, 17:54
  #1
Medlem
Eaglecoths avatar
Jag är snart klar med min utbildning som civilingenjör i datateknik / teknisk-matematik. Hade tänkt söka jobb som systemutvecklare.

Jag har noterat att det finns en hel del av affärskonsult-firmorna som har avdelningar som jobbar med utveckling av affärsystem, tex Accenture & McKinsey.

Har ni förslag på andra liknande firmor som jobbar med affärsutveckling å samtidigt har systemutvecklare på sin "pay-roll"?

Har ni jobbat på någon sådan firma? vilka ska man söka, vilka ska man dissa?

Alla förslag uppskattas... nu när man pluggat halva livet så känns det ju dumt att söka 3 jobb och tacka ja till första bästa erbjudande...


/Eaglecoth
Citera
2009-10-26, 18:02
  #2
Medlem
schabo-labos avatar
Vilken ort?
Citera
2009-10-26, 18:11
  #3
Medlem
Eaglecoths avatar
Jobba på lämpligt ställe

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vilken ort?


Jag föredrar nog att arbeta i Göteborg, men jag kan tänka mig att flytta vart som helst för att få pyssla med något roligt... Men Göteborg / Stockholm hade nog smällt högst


/Eaglecoth
Citera
2009-12-23, 02:12
  #4
Medlem
BusinessCasuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Jag är snart klar med min utbildning som civilingenjör i datateknik / teknisk-matematik. Hade tänkt söka jobb som systemutvecklare.

Jag har noterat att det finns en hel del av affärskonsult-firmorna som har avdelningar som jobbar med utveckling av affärsystem, tex Accenture & McKinsey.

Har ni förslag på andra liknande firmor som jobbar med affärsutveckling å samtidigt har systemutvecklare på sin "pay-roll"?

Om du vill syssla med ren systemutvecking (dvs. programmering) är nog både Accenure och McKinsey uteslutet. Du kan ev. titta på Accenture Technology Solutions (dotterbolag) som sägs ha mer inriktning mot ren utveckling, men inte heller där gör de särskilt mycket programmering. Skulle säga att det mesta av de delarna sköts i Indien numera, men planering och styrning från Sverige.
Dock är Accuenture bra om du vill komma bort från den faktiska programmering och vill syssla mer med affärsprocesser och planering.
I övrigt finns det ju ett antal andra konsultföretag i ungeför samma nisch. Connecta har ett traineeprogram som är värt att söka, och även Logica sysslar vad jag vet med liknande saker, men kanske mer tekniskt.
Annars finns även NetLight som verkar ha mer rent programmeringsfokus, mycket java och .net.
Citera
2013-10-16, 22:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusinessCasual
Om du vill syssla med ren systemutvecking (dvs. programmering) är nog både Accenure och McKinsey uteslutet. Du kan ev. titta på Accenture Technology Solutions (dotterbolag) som sägs ha mer inriktning mot ren utveckling, men inte heller där gör de särskilt mycket programmering. Skulle säga att det mesta av de delarna sköts i Indien numera, men planering och styrning från Sverige.
Dock är Accuenture bra om du vill komma bort från den faktiska programmering och vill syssla mer med affärsprocesser och planering.
I övrigt finns det ju ett antal andra konsultföretag i ungeför samma nisch. Connecta har ett traineeprogram som är värt att söka, och även Logica sysslar vad jag vet med liknande saker, men kanske mer tekniskt.
Annars finns även NetLight som verkar ha mer rent programmeringsfokus, mycket java och .net.

Är Netlight bra att jobba för?
Citera
2013-10-16, 22:55
  #6
Medlem
Kolla in xlent.com

Utvecklings-mojligheter med mycket intressant teknik b.la. GIS geografiska informations system.
Citera
2013-10-17, 11:06
  #7
Medlem
PaulPaljetts avatar
"Alla" IT-konsultbolag har kombinationen systemutveckling/affärssystem i sin allmänna flora. Sedan brukar det väl vara spritt mellan orter vilken inriktning man har på både typ av affärssystem och approachen med hur man jobbar med hela konceptet. Sedan är det väl som nämnts en viss skillnad på bolagen om det är mer inriktning mot business eller mot faktisk utveckling.
Citera
2013-10-17, 19:06
  #8
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglecoth
Jag har noterat att det finns en hel del av affärskonsult-firmorna som har avdelningar som jobbar med utveckling av affärsystem, tex Accenture & McKinsey.

McKinsey jobbar inte med "utveckling av affärsystem". Du blandar antagligen ihop McKinsey med Cap. Eller någon annan källarfirma vars affärsidé är att fakturera i SEK och betala ut löner i INR...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback