Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-31, 11:35
Medlem
kaosinorrs avatar
Hej!

Jag och min flickvän har en stabil och ordnad ekonomi. Vi är verkligen inga fattiglappar utan vi har ca 1 miljon i reda pengar sparade och investerade på lite olika ställen.

Jag var på den första gratis-föreläsningen som erbjöds. Jag sa redan då till tjejen att det kändes lite "sekt-aktigt". Jag tyckte dock att föreläsningen var bra på det stora hela. När Charlie sedan berättade om kick-offen och vad den kostade drog vi öronen åt oss och tänkte nöja oss med den gratis föreläsningen.
Charlie yttrade sedan orden "om ni går på kick-offen och mot förmodan inte är nöjda så kommer Balansekonomi att betala tillbaka hela avgiften utan att ens ifrågasätta".

Med dom orden så bestämde jag och tjejen att det ändå kunde vara värt att testa på att gå på kick-offen ett par månader senare.

När dagen så kom så gick vi till lokalen i Stockholm. Redan när vi kom in så blev vi båda lite besvikna. Vi hade förväntat oss en mindre grupp med varsin s.k "coach". Säg att vi förväntade oss kanske 20 personer i en grupp. Detta visade sig vara helt fel då inte mindre än 300 stolar +- 20 hade ställts i ordning (räknade antalet stolar på varje rad och multiplicerade med antalet rader).

Innan föreläsningen så rullade lugn "peppande" musik med textrader som typ "ready to make a change" och annat klyschigt. På projektorn rullade slides med exempelvis ett hus med havsutsikt och texten "Ett rikare liv kan vara att vakna upp och äta frukost med havsutsikt varje morgon".
Jag får återigen en obehagskänsla som jag delar med flickvännen. Jag sa att det väldigt mycket liknar- och följer de mönster från diverse texter och dokumentärer jag läst/sett som skildrar diverse väckelsemöten, sekter och pyramidspel.

Föreläsningen drar igång och Jan Bolmeson äntrar scenen. Han ska ha cred för att han är en bra talare som lyckas charma publiken med en stor portion humor. Givetvis är den typen av personer livsfarliga i sådana här sammanhang. Han pratar dels om sig själv, olika placeringar, att han själv inte hade mycket pengar i början men nu har haft råd att uppfylla drömmar som att äta sushi hos Jiro i Tokyo (finns en dokumentär som handlar om detta sushi-ställe) samt att han varit i Serengeti (nationalparken i Tanzania).
Jan Bolmeson talar också om den så kallade inkomstkvadranten som han även tar upp på sin blogg.http://www.rikatillsammans.se/2009/0...-av-kapitalet/
Frågan som ställdes i början och som alla givetvis skulle svara "JA!" på i kör löd

”Är du beredd att de kommande 5 åren göra det som 95 % av befolkningen aldrig gör för att om 5 år ha det som 95 % av befolkningen aldrig kommer att få?”

Sektkänslan gör sig genast påmind.

Föreläsningar på olika teman såsom målsättning, exemplifiering av ekonomiska investeringar i form av tre exempelpersoner som tänker olika samt framgångssagor varvas under dagen. Någonstans efter lunch kommer Jan Bolmeson in på lite säljsnack i form av att han berättar om de 9, eller 10 övriga delarna som finns i utbildningspaketet. Samtidigt påstår Balansekonomi att 5 av 10 personer redan tjänat in den nätta kursavgiften om ca 17 000 kr redan under kursen! 9 av 10 tjänar in kursavgiften under första halvåret efter att dom gått kursen.

Min befogade fråga i pausen till en av de s.k coacherna var då hur dom räknar och menar med "att 9 av 10 tjänar in kursavgiften under närmaste halvåret efter att man gått kursen?". En mycket enkel fråga kan tyckas. Ändå krävdes det ett antal omformuleringar, samt att jag fick stå på mig i frågan för att ens få något svar. Svaret blev i stil med att folk gör förändringar och börjar ju spara pengar istället för att slösa. För oss som sparar ca 20 000 kr i månaden var detta totalt ointressant.

Dagen gick och varvades med fika och lunch. Vi tänkte till och skrev ändå tillslut upp oss på fortsättningskursen. Jag frågade då också om samma garanti gällde som på kick-offen vi nu deltog i, dvs att pengarna tillbaka-garanti följde med på köpet om vi inte var nöjda. Även denna fråga visade sig vara besvärlig att svara på och jag fick omformulera ett antal gånger. Det visade sig tillslut att någon sådan garanti INTE fanns på övriga utbildningsdelar. Direkt efter att vi skrivit på anmälan så fick vi ett glatt leende från en av coacherna i "teamet" samt ett "snyggt jobbat, härligt! Då ses vi" i samma sekund får vi göra high five med coachen.

Jan Bolmeson använde hela tiden retoriken "ni ska få en hemläxa till nästa gång vi ses" och "nästa gång vi ses så tror jag att...vill jag att ni..."

När vi sedan kommit hem så fick jag den dåliga magkänslan igen. Jag och tjejen tänkte över det hela en gång till och bestämde oss för att annullera vår anmälan till fortsättningsutbildningen. Jag bestämde mig i samma skede för att undersöka bolaget närmare och hamnade bland annat i den här tråden.

Som summering kan jag säga att sekt-känslan genomsyrade hela dagen med kick-offen. Kick-offen kan förvisso vara värd att gå på men se för guds skull till att begära pengarna tillbaka och låt dig inte luras av Jan Bolmeson och hans kollegors snack om fortsättningskurs. Det kan kanske vara värt det om du har extremt dålig självkänsla och inte vet hur du sköter din egen ekonomi.

Hoppas ni har uppskattat mitt långa inlägg och orkat läsa igenom allt.

Är det någon som har gått på hela utbildningen?
Citera
2015-03-31, 13:00
Medlem
kajolas avatar
Tack för feedback.
Känns bra att jag och hustru hade en privat egen kickoff utan externa positivitetskonsulter
Citera
2015-03-31, 13:06
Medlem
kaosinorrs avatar
Jag kan f.ö berätta att jag inte fått svar från Balansekonomi på ett par dagar angående pengar tbx.

"Vi besvarar alla meddelanden och strävar efter att återkomma så fort som möjligt, även om det ibland kan ta upp till 24 timmar på vardagar. På kvällar och helger återkommer vi i mån av möjlighet."
Citera
2015-03-31, 13:41
Medlem
kaosinorrs avatar
Hittade för övrigt detta på deras hemsida

http://support.balansekonomi.se/hc/s...50-st-resultat

Citat:
Dela med dig till 50 personer om dina 50 st resultat
Citera
2015-05-15, 14:43
Medlem
Sektliknande möten.
Som dessutom kostar en hel del om man går vidare efter första gratis mötet.
3800 kr till drygt 21000 beroende på innehåll och antal tillfällen.
Det är det inte värt säger jag som arbetat på bank...
Citera
2015-06-26, 21:03
Medlem
Vad kostar själva "kickoffen"?
Citera
2015-06-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Vad kostar själva "kickoffen"?
Ca 3500 men om du gått på Charlies "säljarmöte" som är gratis så får du "rabatt" så då kostar det 2300.
Men om du läser bloggen "rikatillsammans" och hemberg på avanza så sparar du pengarna!!! Det är dessutom snubben från rikatillsammans bloggen som kör kickoffen.
Jag har varit på kickoffen och jag hävdar att läs bloggarna ovan några timmar så sparar du pengarna!!
Du kan dessutom slippa luras in i deras fortsatta dynga!!!
Då sparar du nästan 20k allt som allt som du kan lägga in på fonder direkt!
Jag hade Bolmesson till bordet under lunchen på kickoffen och satte åt honom och svaret var ju inte mer än läs hans och Hembergs blogg så lär du dig samma sak!!
För min del 2300 kr rakt in i pyramidsekten balansekonomi.
Fucke 'em!!
Citera
2016-02-26, 15:50
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosinorr
Jag kan f.ö berätta att jag inte fått svar från Balansekonomi på ett par dagar angående pengar tbx.

"Vi besvarar alla meddelanden och strävar efter att återkomma så fort som möjligt, även om det ibland kan ta upp till 24 timmar på vardagar. På kvällar och helger återkommer vi i mån av möjlighet."

Fick ni tillbaks era pengar?
Citera
2016-03-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Var på ett sånt där gratis seminarie med Charlie Söderberg, skulle handla om privatekonomi eller om "rikare liv". Kommer inte riktigt ihåg.

Visst var det lite intressant att sitta och lyssna på lite saker, men det var inga speciella grejer utan små verktyg man kan förvalta. Men som sagt, inget speciellt.

Slutet av semenariet började säljsnacket.
De erbjuder någon form av utbildning, där hela utbildningen kostar 21 500 kr. Men man kunde nappa på första delen för 3750 kr, MEN om man agerade direkt innan man lämnade salongen kunde man få denna del för 2200 kr.
Det lovades mycket guld och gröna skogar så det var väldigt tragiskt när man gick därifrån och såg hur folk rusade fram för att "skriva upp sig".

Fy fan vilket vinnande koncept de på balansekonomi har hittat - göra sig rika på godtrogna människor som förmodligen inte behöver lägga pengarna på "del 1" som sedan mynnar ut i att bli en sekt. Dvs låser fast människorna och lurar med dem heeeela vägen för 21 500 kr.

Vidrigt är ordet.

Är det någon annan som varit på detta "gratisseminarium" med Charlie Söderberg?
Någon som snappade upp att han nämnde hur han bodde i en hyresrätt för 14 000 kr / mån som var på över 100 kvm, fetingfin och renoverad, coolt badrum, park utanför osv osv?

Men under tiden han bodde där, så fick han betalt 2000 kr i månden för att leva där, och han förväntade sig massa förvirrade frågor HUR man lyckades med detta.
Han berättade då att för ca 5 år sedan köpte han en hyresfastighet i Stockholm för 2,7 miljoner och la endast 90 000 kr i kontantinsats, för att sedan hyra ut de övriga lägenheterna. Jag får inte ihop detta... Har googlat och försökt räkna på det, men får inte ut det. Var det jag som hörde fel?
Nej du hörde inte fel, såg honom ikväll på hans seminarie.
Citera
2016-03-26, 20:49
Medlem
svengörans avatar
Det är ju helt fantastiskt kul det här

Nu undrar jag bara, Ni som går på såna här tillställningar är ni samma personer som går på Amway möten, Blir lurade på Nigeriabrev eller bara är helt bakom flötet när det gäller ekonomi och ser detta som en sista utväg ur den ekonomiska misären?
Citera
2016-05-09, 14:25
Medlem
Han kör stenhårt nu med sin turné, fullt med FB-annonser och dylikt för att promota. Står alltid något om att det är över visst antal 100-tusen som besökt honom, men det är alltid olika siffror på dom olika annonserna.

Verkar ju fungera bra för människan däremot eftersom han kört det såpass länge utan bekymmer från myndigheter eller ledsna människor som är lurade.
Citera
2016-09-06, 19:12
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nu undrar jag bara, Ni som går på såna här tillställningar är ni samma personer som går på Amway möten, Blir lurade på Nigeriabrev eller bara är helt bakom flötet när det gäller ekonomi och ser detta som en sista utväg ur den ekonomiska misären?

Jag har gått på ett av dessa seminarium så jag kan svara för min egen del. Att gå på ett gratis seminarium kan knappast jämföras med att svara på Nigeriabrev och betyder inte att man lever i en ekonomisk misär. Tvärtom är det ekonomistisk att besöka tillställningar som är gratis.

Däremot är det naturligtvis viktigt att vara kritiskt till allt man hör. Eftersom det är gratis kan man inte heller bli förvånad att 5 av de 150 minuterna handlar om att sälja en kurs för 2800 kronor.

Jag kommer inte gå några kurser för Balansekonomi men jag verkar inte vara ensam om att tycka att gratisseminariet var intressant. Kommentarer från tidigare i tråden.

"Visst var det lite intressant att sitta och lyssna på lite saker, men det var inga speciella grejer utan små verktyg man kan förvalta."

"Han ger ett livligare intryck än i Lyxfällan och kommer med bra reflexioner som visar den genomsnittlige svenskens lånefälla i sin blekhet och man får en del relevanta tankeställare."

"Det som var positivt var väl lite nya idéer kring att ha bättre koll på sin privatekonomi (15 min/mån) samt en kick-off med familjen. Dessa två grejer kan nog vara värt nåt att göra helt i egen regi."

"Var nyligen på Charlies föreläsning och i jämförelse med alla andra positivitetskonsulter så tyckte jag det var bra."

När det gäller Jan Bolmeson och hans sida Rika Tillsammans tycker jag att det är samma sak. Jag kommer inte köpa några träd av honom man mycket av det han skriver på sidan om t.ex. fondsparande är väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in