Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2010-08-08, 16:19
  #97
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxus
Vad innebär en "falsk" våldtäktsanmälan då? Så du menar om hon falskligen har anmällt killarna ändå hon talar sanning!

Nja. Min poäng var att "falsk" har en klang av ett hon medvetet skulle ha ljugit, påstått att något hänt som inte skett. Jag tror det också förekommer att hon uppfattade, eller i efterhand skulle uppfattat, situationen som en våldtäkt. På samma sätt är det inte självklart att en gärningsman anser att han gjort sig skyldig till ett brott.
Citera
2010-08-08, 16:40
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja. Min poäng var att "falsk" har en klang av ett hon medvetet skulle ha ljugit, påstått att något hänt som inte skett. Jag tror det också förekommer att hon uppfattade, eller i efterhand skulle uppfattat, situationen som en våldtäkt. På samma sätt är det inte självklart att en gärningsman anser att han gjort sig skyldig till ett brott.
Handen på hjärtat. Hur ofta anser en som våldtar att han har gjort sig skyldig till ett brott?
Citera
2010-08-08, 17:12
  #99
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Handen på hjärtat. Hur ofta anser en som våldtar att han har gjort sig skyldig till ett brott?
Ganska ofta tror jag han/ hon anser sig skyldig, men erkänner sällan...
Citera
2010-08-08, 20:13
  #100
Medlem
blondie-590s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skydrag
Med det sagt vill jag dessutom påtala att det är inte ett dugg konstigt att man kan må bra och gå vidare efter en våldtäkt.
Tvärtom är det just en av de stora svårigheterna efter våldtäkten ofta inte bara den rena skada själva våldtäkten gör utan också just den förväntan av att man ska leva som ett ständigt offer i omgivningens ögon, det ska minsann synas utåt var man har varit med om, annars kan det inte vara riktigt sant....]

Eller också är det fortfarande så färskt så att hon har inte upptäckt hur fördömande och otäck omgivningen faktiskt är. Fördömande mot offrets strävan efter att helas, att man faktiskt går vidare livet. Det är den naturliga processen...]

Själv har jag gått igenom en gruppvåldtäkt. Jag kan efter det både skratta, älska, tala, känna lycka, vara nära min man, njuta av sex, leva. Man upphör inte att existera.
Jag skiter högaktningsfullt i hur den fördömande omgivningen anser att jag ska uppträda och vilket intryck jag ska ge för att vara ett "äkta" offer. Min man har har stöttat mig i detta. Mitt liv ska levas för min och vår skull. Inte för att gamarna ska mättas.

Det är också så att den sorg, den förtvivlan, de tankar som ibland kan dyka upp, det är inte sådant som man delar med alla och envar. Det är sådant man delar med människor man litar på, dem som står nära, det visar man inte utåt.

Det kanske inte är så att alla människor växer upp i perfekta familjer.En del barn får klara sig själva och bara haft sina kompisat som "stöd",vilka man belastat enormt.Det kanske därför känns bättre med ett anonymt forum?Jag blev våldtagen när jag var tretton och kan säga att jag fortfarande har men av detta,vilket förföljt mig och kommer förfölja mig hela livet.
Det är bra att du har en man som älskar dig och pyttinutt och en familj som tar hand om dig.
Kanske därför du är lycklig också.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback