Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 17:44
  #529
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger
Håller med, centrala Malmö känns faktiskt lika stor eller till och med större än centrala Göteborg på grund av det är tätare och högre hus. Göteborg har en stor befolkningen på grund av alla förorter, det är egentligen en småstad som vuxit sig stor.

Tycker ni inte att om man går runt i centrala Malmö så känns staden större än om man går runt i centrala Göteborg?

Nästan alla städer är småstäder som har vuxit sig stora.
Citera
2018-06-06, 19:17
  #530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Gamlestan menar ju vissa ska bli en "självklar del av Göteborgs innerstad"
Jag undrar hur de menar då, stadskänslan försvinner ju redan vid Ejdergatan.

Det tror jag nog inte att jag har hört, för mycket infrastruktur och trafikspaghetti som skär av, men Gamlestan kommer få mycket mer av en innerstadskaraktär, planerna är riktigt bra, och framförallt då torget med omnejd, och jämför man med planerna för Kviberg som vi nu ser resultatet av är det ju som natt och dag. Utvecklingen av Kviberg bommade man totalt, det enda positiva är väl att bostäderna och de boende där kommer bidra med lokal köpkraft för verksamheterna i Gamlestan.

För att knyta ihop staden så behöver vi boulevardisera eller gräva ner lederna, boulevardisering lär vara mer gångbart rent ekonomiskt, då kan man t ex utveckla södra älvstranden och knyta ihop hela södra stranden med centrala staden(en utveckling likt detaljplanen för Järnvågsgatan), likaledes norra älvstranden med resten av Lundby, och Högsbo/Frölunda med Linnéstaden.

Även järnvägen behöver grävas ner där det är möjligt, på samma sätt som Trafikverkets plan för en sträcka av hamnbanan.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-06 kl. 19:20.
Citera
2018-06-07, 12:00
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det tror jag nog inte att jag har hört, för mycket infrastruktur och trafikspaghetti som skär av, men Gamlestan kommer få mycket mer av en innerstadskaraktär, planerna är riktigt bra, och framförallt då torget med omnejd, och jämför man med planerna för Kviberg som vi nu ser resultatet av är det ju som natt och dag. Utvecklingen av Kviberg bommade man totalt, det enda positiva är väl att bostäderna och de boende där kommer bidra med lokal köpkraft för verksamheterna i Gamlestan.

För att knyta ihop staden så behöver vi boulevardisera eller gräva ner lederna, boulevardisering lär vara mer gångbart rent ekonomiskt, då kan man t ex utveckla södra älvstranden och knyta ihop hela södra stranden med centrala staden(en utveckling likt detaljplanen för Järnvågsgatan), likaledes norra älvstranden med resten av Lundby, och Högsbo/Frölunda med Linnéstaden.

Även järnvägen behöver grävas ner där det är möjligt, på samma sätt som Trafikverkets plan för en sträcka av hamnbanan.

Ja, stadskänsla är det ju hur mycket som helst av i Gamlestan. Och även om det är trafikspaghetti mellan Ånäsvägen o Gamlestan så försvinner inte stadskänslan med det anser jag. Det hade den ju gjort om Kviberg kommit därefter dock.
Citera
2018-06-07, 12:27
  #532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Ja, stadskänsla är det ju hur mycket som helst av i Gamlestan. Och även om det är trafikspaghetti mellan Ånäsvägen o Gamlestan så försvinner inte stadskänslan med det anser jag. Det hade den ju gjort om Kviberg kommit därefter dock.

Absolut, Gamlestan har en del stadsmässiga kvalitéer. Det är ju lite utav GBGs karaktär, den sammanhängande innerstaden är rätt liten(med rätt åtgärder skulle den kunna bli enormt mycket större dock), men sedan finns det ju "fickor" runt om i staden som har stadsmässiga kvalitéer.

Hade vi kunnat utveckla södra älvstranden tror jag t ex att Karl Johansgatan hade blivit en riktigt livskraftig urban pulsåder. Speciellt då om man kan binda ihop det med utvecklingen av Järnvågsgatan(den detaljplanen är ju fantastisk). Det finns ju redan idag lokaler, krogar, hotell och konsertlokaler utmed större delen av den 2600 meter långa gatan, dessutom institutioner som t ex Sjöfartsmuseet och akvariet(är väl stängt nu då det skall byggas ut), och i anslutning även Röda Stens konsthall.

Avenyfamiljen(driver t ex Auktionsverket, Yaki Da med mera) budade t ex på Lidls butik på Stigbergstorget, det är en sådan utveckling, fast i mycket större omfattning som man skulle kunna förvänta sig om man fick utvecklat södra älvstranden, Karl Johansgatan hade varit det huvudsakliga stråket i och med spårvägen, men en boulevardiserad Oscarsled hade även det kunna bli ett väldigt urbant stråk.

Skall bli mycket intressant att följa Gamlestans utveckling. Jag hade gärna sett ett större bostadsinnehåll på SKFs område, t ex bostäder i en del av våningarna utmed Artillerigatan.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-07 kl. 12:40.
Citera
2018-06-08, 15:06
  #533
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Avenyfamiljen(driver t ex Auktionsverket, Yaki Da med mera) budade t ex på Lidls butik på Stigbergstorget, det är en sådan utveckling, fast i mycket större omfattning som man skulle kunna förvänta sig om man fick utvecklat södra älvstranden, Karl Johansgatan hade varit det huvudsakliga stråket i och med spårvägen, men en boulevardiserad Oscarsled hade även det kunna bli ett väldigt urbant stråk.

Skall bli mycket intressant att följa Gamlestans utveckling. Jag hade gärna sett ett större bostadsinnehåll på SKFs område, t ex bostäder i en del av våningarna utmed Artillerigatan.

För de boende är det bäst att ha en Lidl butik än någon bar.
Bostäder är bra men det behövs arbetsplatser.
Citera
2018-06-08, 16:41
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
För de boende är det bäst att ha en Lidl butik än någon bar.
Bostäder är bra men det behövs arbetsplatser.

Lidls butikslokal står tom då dom inte klarar av att gå med vinst, dom har försökt två gånger nu, men blir av allt att döma utkonkurrerade av Hemköp, Willys och ICA supermarket som också serverar området(framförallt då Hemköp som ligger på andra sidan gatan). De andra lokalerna i deras fastighet är uthyrda, dessutom finns det två etagelägenheter på baksidan(uthyrda). Det är en klassisk gammal byggnad som ursprungligen var en biograf och sedan postkontor.

Sedan behövs det givetvis även arbetsplatser, finns en del planer för framförallt Klippan, men även t ex Fryshuset, företag som t ex COWI, Stena osv har verksamheter där.

Castellum förvärvade i slutet av 2017 en fastighet i Klippan

Citat:
Castellum har förvärvat fastigheten Majorna 720:19, Banehagsgatan 20-22 i Göteborg. Fastigheten har en total uthyrningsbar yta om 3 210 kvm och är fullt uthyrd. De största hyresgästerna är Handelsakademien och Continental Däck.

Tillträde sker den 1 december 2017.

– Vi är glada över att utöka vårt fastighetsbestånd i Klippanområdet med fler kontorsytor. Vår närbelägna fastighet Sillfabriken har nyligen genomgått en omfattande ombyggnation där vi skapat nya moderna kontorslokaler. Vi märker särskilt att företagen tycker om områdets karaktär, det havsnära läget och blandstadskvarteret som utvecklats och förstärkts över tid, säger Cecilia Fasth, vd för Region Väst i Castellum.

Edit:

En boulevardisering av Oscarsleden hade givetvis även gett utrymme till fler arbetsplatser, och inte bara bostäder, och kontorsetableringarna hade kommit det kan jag garantera.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-08 kl. 16:58.
Citera
2018-06-08, 21:04
  #535
Medlem
Nedan är ett exempel på hur man skulle kunna utveckla delar av södra älvstranden, kandidatarbete av Peter Nilsson, Chalmers Arkitektur. Området han jobbat med är strandsträckan mellan Karl Johanskyrkan och St Birgittas kapell. Området är 32 hektar stort och exploateringstalet är 1,55(vilket i mitt tycke är ganska lågt, även det ger hög boendetäthet) vilket ger bostäder för ca 12 000 personer + verksamhetslokaler.

Klicka mig

Skulle man fortsätta utveckla älvstranden från Karl Johanskyrkan bort till Järntorget så skulle man nog kunna bygga bostäder för iaf 30 000 boende(med planen ovan inkluderad) beroende på hur hög exploateringen blir, och en ansenlig mängd arbetsplatser, mer om man skulle fylla ut kajerna lite. Stenas terminaler och fiskehamnen hade fått omlokaliseras till t ex ytterhamnarna.

I veckan godkände kommunfullmäktige planen för Järnvågsgatan med mera vilket är väldigt bra start.

Illustrationsbild

Det enskilt största projektet är på 40 000 m2 och ägs av Elof Hansson Fastigheter och Alecta.

Citat:
Utvecklingen av Masthuggskajen kan nu ta fart efter att kommunfullmäktige antagit detaljplanen. I området mellan Järntorget, Långgatorna och hamnen kommer 1.300 bostäder, 6.000 arbetsplatser, restauranger, förskolor och hotell att växa fram. Sju aktörer jublar över beslutet.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-08 kl. 21:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback