Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-23, 14:23
Medlem
Efter mycket brölande i bilen/duschen osv har jag samlat mod o lagt ut ett litet klipp där jag sjunger delar av en elvislåt. Nu hade jag velat ha lite feedback på vad som är bra o vad som är dåligt eller om jag är helt hopplös o ska hålla mig till duschen.

http://www.youtube.com/watch?v=GFPKU2GPSDI
Citera
2009-10-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjotrgas
Efter mycket brölande i bilen/duschen osv har jag samlat mod o lagt ut ett litet klipp där jag sjunger delar av en elvislåt. Nu hade jag velat ha lite feedback på vad som är bra o vad som är dåligt eller om jag är helt hopplös o ska hålla mig till duschen.

http://www.youtube.com/watch?v=GFPKU2GPSDI

Felaktig URL. Den här ska det vara

http://www.youtube.com/watch?v=Mx1ay-ofEIs
Citera
2009-10-23, 15:56
Medlem
mojoJojos avatar
Ja, det är väl inte uselt, men det är inte bra heller. Lite småfalskt på sina ställen, och oftast sjunger du inte ut överhuvudtaget.

Eftersom jag inte kan sjunga, så kan jag heller inte ge dig någon bra konstruktiv kritik. Så ta vad jag säger med en nypa salt och lyssna på någon som är duktig istället.
Citera
2009-10-23, 16:32
Medlem
2kewl4us avatar
Som personen innan, våga sjunga ut! Sedan vet jag inte om du vill försöka låta som Elvis, för annars, försök hitta din egna röst mer än härma hans.

Men egentligen, vad spelar det för roll vad vi säger. Känner du för att sjunga Go Ahead! Jag tycker personligen inte det finns något "rätt" eller "fel"(Om du nu inte har några speciella mål du vill uppnå, då kan man såklart säga vad som är rätt och fel) och låt inte andra bestämma över vad du ska göra eller inte göra.
Senast redigerad av 2kewl4u 2009-10-23 kl. 16:35.
Citera
2009-10-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojoJojo
Ja, det är väl inte uselt, men det är inte bra heller. Lite småfalskt på sina ställen, och oftast sjunger du inte ut överhuvudtaget.

Eftersom jag inte kan sjunga, så kan jag heller inte ge dig någon bra konstruktiv kritik. Så ta vad jag säger med en nypa salt och lyssna på någon som är duktig istället.

Får tacka för kommentarerna, blev glad över att det inte är helt uselt iaf.
Citera
2009-10-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kewl4u
Som personen innan, våga sjunga ut! Sedan vet jag inte om du vill försöka låta som Elvis, för annars, försök hitta din egna röst mer än härma hans.

Men egentligen, vad spelar det för roll vad vi säger. Känner du för att sjunga Go Ahead! Jag tycker personligen inte det finns något "rätt" eller "fel"(Om du nu inte har några speciella mål du vill uppnå, då kan man såklart säga vad som är rätt och fel) och låt inte andra bestämma över vad du ska göra eller inte göra.

Tack för dom orden men det här med att sjunga ut, jag förstår inte riktigt vad det innebär i praxis, är det något med att ta i lite mer och inte mumla runt en massa? Jo jag är väl lite förvirrad där med Elvis på ett sätt vill jag låta som honom men på ett annat sätt känns det ju lite fjantigt men jag vet inte riktigt vad eller var min egen röst är för något. Tänkte det var ett bra sätt att komma igång många säger ju att man kan börja med att kopiera andras stil och sedan hitta sitt eget.
Citera
2009-10-23, 16:53
Medlem
Nej, det är inte uselt, du har material. Du skulle lätt komma in i vilken amatörkör som helst som jag ledde i alla fall.
MEN: pröva att dra upp låten en kvart eller så så du får lite spruta i rösten. Låter som du sjunger lägre än din röst är, men lite sångcoachning på det där så.
Fast det är klart, lite minus att försöka låta som Elvis. Låt som dig själv i stället.
Citera
2009-10-23, 19:18
Medlem
katois avatar
Det finns potential, med lite sångcoaching så skulle det nog bli prima!
Citera
2009-10-23, 19:19
Medlem
Som de flesta redan påpekat så ska du ta i mera när du sjunger och det gör du genom att använda diafragman. Luft är bränslet till din röst helt enkelt

1. Andas in så din mage vidgar sig, alltså ingen Herkules inandning som hos doktorn (öva med en bok på magen)
2. Låtsas blåsa ut ett ljus - ssss ljud (så ska knipet kännas)
3. Tillämpa det knipet när du sjunger!

Lyssna på bra sångare såsom Chris Cornell, Tony Harnell, James Labrie och sjung med så märker du vilket tonart som passar dig!
Citera
2009-10-23, 19:20
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Mer magstöd och sjung lite från "bröstet".

Du har en fin naturlig röst i alla fall.

Lite tyst och ostabilt här och var men låter bättre än jag gjorde när jag började sjunga i alla fall.
Citera
2009-10-23, 21:05
Medlem
Får tacka för alla tips och konstruktiv kritik. Nu blir nästa steg att jobba lite med att "ta i lite mer" och där lär jag nog märka av att det krävs lite teknikövning som någon nämnde med andningen och magen.

Inser nu även att jag skall hitta min egen röst i sammanhanget och tror kloakdykaren har rätt här, att jag ligger lite högre upp i registret. Jag upplever dock att när jag tar i lite extra "sjunger ut" och försöker sjunga med min egen röst lägger jag mig alldeles för högt upp och antingen spricker det eller så låter det helt enkelt för jävla illa. Lägger jag mig lite längre ner tycker jag det låter väldigt monotont och bullrigt. Tycker det är svårt att hitta ett bra läge där man ledigt kan jobba lite upp och ner så sången blir "levande". Generellt tycker jag också att luften tar slut väldigt fort och om den inte ska göra det låter sången väldigt ansträngd om man kan uttrycka det så.

Jag har heller inget begrepp om noter eller tonarter och allt vad det heter, men vad ska man säga, jag kan lyssna på en låt och sjunga med och höra inuti mitt huvud att nu blev det fel, och sen känns det som att jag vet vilken ton (?) jag istället ska träffa men kan inte hitta den med rösten typ.

Kanske det vore bra att gå med i en kör, jag tycker bara det är kul att sjunga eller nu snarare att försöka sjunga. Sångcoachning låter lite kostsamt i detta skede då det bara är för skojs skull men visst vore det roligt att lära sig sjunga på riktigt och kanske även spela ett instrument det hade definitivt varit berikande på ett såväl fysiskt som själsligt plan.
Citera
2009-10-24, 03:11
Medlem
Det med att din röst "spricker" är för att du lyfter bröst över skarven till huvudröst (sjunger med din bröströst på för höga/ljusa toner) Det svåraste är att sjunga tonerna runtom skarven med bra resonans

En mycket viktig sak är att du känner resonans när du sjunger, vibrationer med andra ord. Tänk dig att du skjuter en raket från magen (diafragman/knipet) upp i den mjuka paletten (känn med tungan bak i din mun alternativt hyperventilera så känner du ett ställe de blir kallt på) Där ska ljudet flyta upp obehindrat om du tillämpar bra resonans. Börja nynna nasalt så du känner vibrationer i läppar och tänder.

Det ska aldrig kännas obehagligt eller ansträngt, ljudet ska flyta ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in