Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-15, 02:15
  #1
Banned
wishbones avatar
ponera att en person är 17 år och gör en dum sak som han ångrar jättemycket, blir dömd för stöld/inbrottsstöld så ska det i alla fall försvinna efter 5 år i registret, eller?

dvs när personen är 22 år så kommer detta vara borta, min fråga är : kollar alla arbetsgivare upp allting när det gäller alla sökande?

så om 17åringen söker t.ex. ett IT jobb före 22 års ålder och är endast straffad med stöld/inbrottsstöld vad kan detta innebära för jobbansökning?

tackar på förhand /mVH Wishbone
Citera
2004-01-15, 09:29
  #2
Medlem
TTKs avatar
Jag tror inte dommar försvinner efter fem år, det är väl endast sånna där betalningsanmärkningar som gör det. Även om den på nåt sätt skulle försvinna så finns domen kvar vid tingsrätten och är där en allmän handling.

Sen tror jag inte alla arbetsgivare kollar brottsregistret, beror nog på vad man ska arbeta med. Kollar de registret så får de själv bedömma hur mycket vikt de lägger på tidigare förseelser, även om min gissning är att det är ett ganska stort minus.


Borde inte den här 17-åringen ha en försvarsadvokat som han kan fråga sånna här saker? Alternativt nån socialarbetare som blivit inkopplad pga den unga åldern?
Citera
2004-01-15, 15:02
  #3
Banned
wishbones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag tror inte dommar försvinner efter fem år, det är väl endast sånna där betalningsanmärkningar som gör det. Även om den på nåt sätt skulle försvinna så finns domen kvar vid tingsrätten och är där en allmän handling.

Sen tror jag inte alla arbetsgivare kollar brottsregistret, beror nog på vad man ska arbeta med. Kollar de registret så får de själv bedömma hur mycket vikt de lägger på tidigare förseelser, även om min gissning är att det är ett ganska stort minus.


Borde inte den här 17-åringen ha en försvarsadvokat som han kan fråga sånna här saker? Alternativt nån socialarbetare som blivit inkopplad pga den unga åldern?

rättegången har ej ägt rum ännu...de står på polisens hemsida 5 år blabla 10 år för grövre grejer..
Citera
2004-01-15, 16:10
  #4
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Om påföljden innebär bötesstraff ligger belastningen registrerad under 5 år. Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård.

Lev och lär, det där visste jag inte.

Men stöld är ett brott som straffas med fängelse (Brottsbalken 8kap 1§), så det ligger kvar i tio år. Men jag tittade på blanketterna och det verkar som man bara själv kan begära utdrag ur registret, vilket betyder att arbetsgivare inte kan göra det. Och jag har inte hört talas om arbetsgivare (förutom dagis, fritids och skolor) som kräver ett sådant intyg.
Citera
2004-01-15, 16:39
  #5
Medlem
Impalers avatar
3 år gäller för betalningsanmärkningar!
Citera
2004-01-15, 18:19
  #6
Medlem
xytrass avatar
Arbetsgivaren kan ringa till Tingsrätten och kolla upp dig lite i smyg. Dock får man bara fram domar som ligger 2 år tillbaka i tiden. Normalt krävs ditt samtycke för att få tillgång till hela belastningsregistret.
Citera
2004-01-15, 20:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xytras
Arbetsgivaren kan ringa till Tingsrätten och kolla upp dig lite i smyg. Dock får man bara fram domar som ligger 2 år tillbaka i tiden. Normalt krävs ditt samtycke för att få tillgång till hela belastningsregistret.

Finns vissa brott som ligger kvar längre - beror ju också på vad straffet blev. Kan lova dig att Falcks och liknande inte nöjer sig med en koll på senaste åren.
Citera
2004-01-15, 20:50
  #8
Medlem
När det gäller arbete med särskilda krav om ärlighet etc.
Så kräver arbetsgivaren in en fullmakt att få utdrag ur belastningsregister.
Detta är ett ex. men den arbetsgivaren kan skicka in ser annorlunda ut:
http://www.polisen.se/inter/mediacac...442_3_0204.pdf

En tingsrättsdom är offentlig i 2år vad jag fått veta. Eller så finns den tillgänglig av praktiska skäl i 2år. I en förhandling så begär man ofta utdrag ur belastningregistret. Då blir dessa handlingar offentliga.

Hur länge man finns med i belastningsregistret beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär bötesstraff ligger belastningen registrerad under 5 år. Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård.
Citera
2004-01-15, 21:07
  #9
Medlem
xytrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commuter
Finns vissa brott som ligger kvar längre - beror ju också på vad straffet blev. Kan lova dig att Falcks och liknande inte nöjer sig med en koll på senaste åren.
Jasså!
Jag ringde till Tingsrätten för att kolla upp en idiot, personalen kunde BARA kolla 2 år tillbaka i tiden. Men det är ju klart att antingen ljög dom mig rakt upp i ansiktet eller så är dom helt okunniga. För det MÅSTE ju vara som du säger att vissa brott ligger kvar längre. Eller hur? Och beträffande det med Falck så skrev jag tidigare att ditt samtycke krävs, men det kanske inte gick fram. Jag råkar nämligen ha en granne som nyligen börjat jobba där.
Citera
2004-01-23, 00:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xytras
Jasså!
Jag ringde till Tingsrätten för att kolla upp en idiot, personalen kunde BARA kolla 2 år tillbaka i tiden. Men det är ju klart att antingen ljög dom mig rakt upp i ansiktet eller så är dom helt okunniga. För det MÅSTE ju vara som du säger att vissa brott ligger kvar längre. Eller hur? Och beträffande det med Falck så skrev jag tidigare att ditt samtycke krävs, men det kanske inte gick fram. Jag råkar nämligen ha en granne som nyligen börjat jobba där.

Håll isär begreppen. Att det bara går att få fram tingsrättdomar i två år är en sak.

Hur länge ett brott beroende av grad, finns med i belastningsregistret är en helt annan.
Citera
2004-01-23, 06:11
  #11
Medlem
Självklart är det så att bevakningsföretag o liknande har andra rutiner för att kolla upp de anställdas bakgrund. På den tiden jag utbildade mig till ordningsvakt - slutet av åttiotalet - var det totalt kört att bli godkänd av länsstyrelsen om man hade våldsdomar i bagaget, och det spelade ingen roll om det var tjugo år gamla grejor. Och iomedatt LS vägrade godkänna sånt var vaktbolaget noga med att kolla bakgrunderna innan de la ut en massa pengar på utbildning o liknande.
Det finns register för allt - ingenting försvinner. Och den där årsregeln gäller bara generellt - det finns gott om branscher där man verkligen vill ha helt komplett ostraffade personer. Vad tror ni ostraffad i platsannonsen innebär?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback