Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-04, 11:19
  #13
Medlem
Ja, det är nog en klar möjlighet. Det finns ju många ord som är olika i olika delar av landet, vissa har bara blivit mer accepterade än andra.
Jag säger vuxit, växt för mig är en planta, även om jag förstår vad folk menar. Jag använder också ordet böt, istället för bytte, men det har ju inte blivit accepterat i svenska språket, kanske det har att göra med hur många områden som använder det, alltså hur vanligt förekommande det är?
Citera
2018-08-04, 11:54
  #14
Medlem
Trollfeeders avatar
Vuxit är korrekt. En växt är något som veganer äter.
Citera
2018-08-04, 12:33
  #15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vuxit är korrekt. En växt är något som veganer äter.

Nu är ju inte språket så ensidigt att en viss stavning endast kan ha en viss avgränsad betydelse:

Citat:
Ursprungligen postat av SAOL
växa verb växte, vuxit el. växt, pres. växer
• bli större; ha som sin växtplats: ​barnet har växt; ​den svenska ekonomin växer; ​blomman växer vild i Skåne
Citera
2018-08-04, 20:16
  #16
Medlem
Furiennas avatar
Båda formerna är gångbara, om ni frågar mig. Fast det känns ändå som att "vuxit" låter snyggare än "växt".
Citera
2018-08-05, 13:56
  #17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Förklaringen bakom de båda godtagbara formerna är att "vuxit" är den form man får vid stark böjning av "växa", medan "växt" är den man får vid svag böjning. (Man känner igen de starka supinformerna på att de har "-it" på slutet. De svaga har det inte.)

Det är inte helt ovanligt att verb med ursprunglig stark böjning övergår till svag, medan det omvända är mer ovanligt.
Den ursprungliga och etymologiskt riktiga böjningen av "växa" har alltså varit analog med den för "bära", nämligen med stark form även i preteritum:
växa – vax – (har) vuxit
Kanske finns den starka preteritumformen kvar i användning i någon dialekt.

Den starka formen "vuxit" bör uppfattas som mer vårdad och hörande till bildat språk, eller i a f skriftspråk, medan "växt" nog mer används i tal.
Citera
2018-08-05, 14:30
  #18
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Den starka formen "vuxit" bör uppfattas som mer vårdad och hörande till bildat språk, eller i a f skriftspråk, medan "växt" nog mer används i tal.
Som ett (ganska meningslöst) experiment så roade jag mig med att googla "gräsbeväxt höjd" vs. "gräsbevuxen höjd".

"gräsbeväxt höjd" ger färre träffar men samtidigt också lite ålderdomligare.

Första träffen exempelvis: https://books.google.se/books?id=qNB...6jd%22&f=false
Citera
2018-08-05, 18:34
  #19
Medlem
barkenarots avatar
överväxt — 59.200 googs
övervuxen — 35.700 googs

Både 'beväxt' och 'bevuxen' känns främmande för mig.
Citera
2018-08-05, 18:49
  #20
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Både 'beväxt' och 'bevuxen' känns främmande för mig.
Isolerat kanske. Men inte i sammansättningar, väl?

Däremot känns "förväxt" mycket konstigare än "förvuxen". Så prefix och sammansättningar spelar ju såklart in.
Citera
2018-08-06, 22:19
  #21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat några trådar kring samna tema.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback