Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-01-14, 23:11
  #1
Medlem
gomans avatar
Jag har haft en intressant diskussion med en kompis om tonarter...

Utdrag:

Citat:
Jag:
Menar du att man kan säga att tillexempel C är en oskuldsfull tonart och att F# är en ond tonart och att G smakar glass?
Det är ju först i harmoniernas relation till varandra som de får dessa egenskaper. Intervallet C-F# är ju lika ondskefullt som intervallet D-G#

Han:
Då är det tydligare ja. Men jag uppfattade det inte som att det var ENDAST i samma stycke. Filmmusik brukar bygga på olika teman för olika karaktärer och då kan man höra vem temat gäller därför att den går i X#m...

Jag:
Javisst, men återigen, att man kan göra det beror ju på att man har andra tonarter att jämföra med.

Han:
G smakar glass i relation till de andra, ja, därför att du redan vet hur de andra känns (eller låter). Det måste inte komma i samma stycke för att märkas. Men det är mångt mycket tydligare då, javisst! Och det ÄR svårt att höra olika tonarter om man inte är en absolutist (eller vad man kan kallas).

Jag:
Men om jag sätter mig ner i berwaldhallen för att lyssna på Händels messias och orketern är lite full i fan och väljer att börja i G i stället för F just den kvällen (eller vilken tornart den nu går i ) så lär varken jag eller någon annan märka det, förutom de få personerna som har absolut gehör som bara kommer att konstatera att de har val G i stället för F i kväll. HÅller du med?

Han:
Nej.
Ska du gå på Händels Messias i Berwaldhalle så kommer du att lyssna på den innan, och det har de flesta andra där också gjort, så det blir mycket enkelt för er att genomskåda den sluga orkestern. (Det var förrästen basunisten som kom med förslaget).


Vem håller ni på? Posta gärna länkar som kan tänkas förklara hur det ligger till...
Citera
2004-01-14, 23:37
  #2
Medlem
BF_Swedens avatar
Tonerna har ju olika frekvenser så det blir ju automatiskt olika ljud som kommer ut. Om ett stycke som spelas i C höjs till A ändras ju upplevelsen. Frågan är ju om man bara höjer från C till Ciss, blir då upplevelsen annorlunda även för de som inte har absolut gehör, jo, jag tror det. Jag tycker mig märka att olika ackord (på piano) har skillnader i klarheten i klangen.
Citera
2004-01-14, 23:42
  #3
Medlem
gomans avatar
Jo visst. Men frågan är om det finns någon annan anledning för en kompositör att välja en specifik tonart än att anpassa stycket till instrumenten som ska framföra det?
I sådana fall, på vilka grunder väljer man en tonart framför en annan? Tycker man att C-dur är bättre än E-dur för att C-dur har egenskaper (förutom rent fysiskaliska, så som lägre svängningar) som E-dur inte har?

EDIT:slarvfel
Citera
2004-01-16, 05:03
  #4
Medlem
D-moll är iaf den sorgligaste tonarten.
-Spinal Tap
Citera
2004-01-16, 14:10
  #5
Medlem
MADs avatar
Det vanligaste inom populärmusik är såklart att man bestämmer tonart efter den som ska sjunga för att kunna utnyttja rösten maximalt. Är låten skriven på gitarr så använder man oftast en tonart som är snygg att spela i, eller så stämmer man om eller sätter på en capo. Ofta vill man ha möjligheten att kunna använda öppna ackord.
Tonarten är förmodligen betydligt viktigare i instrumental och klassisk musik.
Citera
2008-06-30, 19:34
  #6
Medlem
Tycker helt klart att vissa tonarter låter på ett speciellt sätt, men de ligger ju där de ligger liksom, i en viss tonhöjd och darrar, så håller helt med "BF" vad gäller detta, Och ja!! G dur smakar fan tylösand, uuuuu brukar inte hänga där med Gessle alltför ofta. nej tack. Har fastnat på Blues i G-moll på piano för alltid verkar det som, men det beror väl mest på att tangenterna ligger så grymt bra just där. ha det gott hej
__________________
Senast redigerad av _Joppe_ 2008-06-30 kl. 19:37.
Citera
2008-07-01, 15:34
  #7
Medlem
coronos avatar
Man måste väl inte ha särskilt bra gehör för att få olika upplevelser av samma låt i olika tonarter, men man måste nog iaf vara ganska fokuserad om man tex. bara höjer hela låten ett helt tonsteg. Pröva spela något på gitarr, utan lösa strängar, sen spelar du samma sak fast med ett capo på andra bandet. du spelar samma sak, det låter "bättre"(smaksak) för du får en annan klang..
Citera
2008-07-01, 20:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corono
Man måste väl inte ha särskilt bra gehör för att få olika upplevelser av samma låt i olika tonarter, men man måste nog iaf vara ganska fokuserad om man tex. bara höjer hela låten ett helt tonsteg. Pröva spela något på gitarr, utan lösa strängar, sen spelar du samma sak fast med ett capo på andra bandet. du spelar samma sak, det låter "bättre"(smaksak) för du får en annan klang..

Vad fan? Kan väl spela en skala på 10 band o sätta 5 capos på de 5 första banden utan att det höjer något, omformulera det du sa istället.

Gäller för melodier med utan lösa strängar. capo höjer tonarten udner ackordsspel främst.
Citera
2008-07-02, 23:03
  #9
Medlem
Visst är det skillnad på tonarterna! Ju "renare" akustisk källa desto mer kan man höra skillnaden.
Just på gitarr blir det lite lurigt iom att greppen ändrar sig, och dessutom intoneringen på gitarren. Så skillnaden mellan tonarterna blir på sätt och vis ännu större på gitarr än på andra instrument.
På piano hörs det tydligt. Det kan ju konkret förklaras med att övertonerna inte följer ett pianos stämning parallelt. Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equal_tempered

Sen hur det upplevs är ju såklart väldigt subjektivt. Med exakt samma fingersättning upplever jag personligen ett Fmaj som "mörkare" än ett Amaj, ett Bbmaj återigen mörkare än A. E är ljusare än F men inte lika ljust som ett A eller ett H.

Det finns säkert folk som kan förklara det där teoretisk, och det blir ju lätt väldigt flummigt och teoretiskt.. Jag nöjer mig med att lyssna noga och sen kan man ju använda sig av kunskaperna så mycket det går.
Citera
2008-07-03, 22:21
  #10
Medlem
__carls avatar
Ett piano klingar i alla fall bättre i korstonarter.

Det är därför tex Månskenssonaten är skriven i C#moll, och inte i det enklare läget Cmoll.
Citera
2008-07-03, 22:57
  #11
Medlem
Kan bero på vilka klanger/ackord och vilka läggningar man vill ha på ackorden i fråga, man vill använda. Lägger man Am11 i grundläge på ettstrukna oktaven kan man uppleva att det låter bättre än om man lägger Cm11 i ettstrukna oktaven.

På ett piano, som har temperead stämning, så är det även så att C är den "renaste" tonarten medan F# till exempel är en "surare" tonart. Det har med hur ett piano är byggt att göra och att det inte går att få det 100% rent i alla tonarter. Skillnaden mellan ett ackord i C och F# är inte så stor att man kan avgöra rakt av att det är lite (väldigt lite) falskt, men det kan göra skillnad på helheten.

Vill ni veta mer om tempererad stämning och hur det kan påverka tonart kan ni kolla här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Temperering
http://www.pratapiano.se/viewtopic.php?f=8&t=3

Hoppas det jag skrev är förståligt.
Citera
2008-07-04, 09:03
  #12
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Ett piano klingar i alla fall bättre i korstonarter.

Det är därför tex Månskenssonaten är skriven i C#moll, och inte i det enklare läget Cmoll.
För att bara ta Beethovens pianosonater: Är det också därför
> Waldstein stämdes i C dur (0 #)
> Stormen i D moll (1 b);
> Hammarklaversonaten i Bb dur (2 b);
> Pathétique & Op111 i C moll (den ton som till & med kommit att kallas beethovensk), Das Lebewohl noteras genomgående med 3 b, Jakten står i Eb dur (3 b) utom Scherzot i Ab dur;
> hans 1:a (Op2:1) & Appassionatan i F moll & Op26 & 110 i Ab dur (4 b);
> nämnda Månskenssonaten efter C#-mollinledningen går attacca över i omodulerad Db dur (5 b) och sedan återvänder till finalen, att jämföras med Appassionatans satser (I. Fm, II. Db, III. Fm);
> Stora sonaten satts i Eb dur så dess minore ska bli Eb moll (6 b)
> sorgmarschen ur Op26, i Ab moll (7 b), blivit så berömd: för att tonartens 7 b i luften mellan pianist & åhörare kvittas mot G# molls 5 # och plötsligt klingar så mycket bättre?

Mjæ. Just pianot var ju enharmoniskt redan på Ludwigs tid – men det var nog inte det du menade (med "piano" & "bättre") – och för vältempererings skull vinner man inte mycket på att utgå ifrån C#m:s ters i stället – utan förhoppningsvis att det kan låta sämre av snubblande fingrar snarare än avsiktliga toner. Men tonsättaren i fråga räknade nog främst med pianister som klarade mer än det bekvämt nivellerade.

Stinkbertil förklarar bra. Det har med instrumentets konstruktion, människans hörsel (& kulturella betingelse) & universell akustik att göra. Se pythagoreïska kommat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback