Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-22, 20:37
  #1
Medlem
claxors avatar
Jag har funderat på det här ett tag, och inte kommit fram till något vettigt svar. Vilka historiska händelser kan man jämföra med Kubakrisen, både före och efter händelsen. Uppskattar alla tankar
Citera
2009-10-22, 22:09
  #2
Medlem
claxors avatar
Det bästa jag själv kan komma att tänka på är George W. Bushs "missilsköld" som det talades om för något år sedan.

http://www.reuters.com/article/polit...00833920071023
Citera
2009-10-22, 22:48
  #3
Medlem
tsews avatar
Tänkte också på den, dock var det väl inte lika allvarligt om jag inte kommer ihåg fel?
Citera
2009-10-22, 23:42
  #4
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Tänkte också på den, dock var det väl inte lika allvarligt om jag inte kommer ihåg fel?

Nej det tror jag inte det var, eller det är det intrycket jag får när jag läser runt lite om det. Jag kan dock verkligen inte komma på någon annan händelse att dra en parallell till, förutom väldigt långsökta. Någon annan som har något förslag? (det här är ingen läxa, utan studieuppgifter jag själv skapat för att förbereda mig inför ett prov)
Citera
2009-10-23, 00:02
  #5
Medlem
chajusongs avatar
En annan parallell skulle kunna vara cirkusen runt den nordkoreanska satellituppskjutningen. Nordkorea anmälde uppskjutningen i enlighet med internationell lag och protester hördes från omvärlden, främst USA, Japan och Sydkorea. Nordkoreanerna sa att de skulle genomföra uppskjutningen som planerat, Japanerna att de "eventuellt kommer att skjuta ner den" varpå Nordkorea svarade att "dödliga slag" skulle utdelas till dem som angrep deras satellit. Då svängde Japanerna och beslöt att inte skjuta ner satelliten utan bevaka den noggrant istället.
Citera
2023-01-16, 08:04
  #6
Medlem
swentr.sites avatar
Om Ryssland vill sätta militärbas på Kuba ska väl usa skita i det. Nej just det, när Ryssland försökte med det för typ 50 år sedan så startade nästan tredje världskriget då usa tyckte Ryssland inte hade nåt att göra på Kuba.
När nu usa och Nato höll på att expandera till ukraina så kände sig Ryssland hotade precis som usa gjorde när Ryssland försökte på kuba.
Citera
2023-01-16, 08:55
  #7
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
Om Ryssland vill sätta militärbas på Kuba ska väl usa skita i det. Nej just det, när Ryssland försökte med det för typ 50 år sedan så startade nästan tredje världskriget då usa tyckte Ryssland inte hade nåt att göra på Kuba.
När nu usa och Nato höll på att expandera till ukraina så kände sig Ryssland hotade precis som usa gjorde när Ryssland försökte på kuba.

Om Ukraina vill gå med i Nato ska väl Rossiiskaja Pederastsija Putleristan skita i det. Nej just det, även om Ukraina inte alls försökte med det så startade Putler ett krig för att kompensera för sin söndervittrande muskelmassa, och den oåterkalleliga slappheten hos sin tumslånga snorre.
De "nationellas" förmåga att försvara vissa gangsterregimers beteende är hisnande.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-01-16 kl. 08:57.
Citera
2023-01-19, 06:53
  #8
Medlem
swentr.sites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Om Ukraina vill gå med i Nato ska väl Rossiiskaja Pederastsija Putleristan skita i det. Nej just det, även om Ukraina inte alls försökte med det så startade Putler ett krig för att kompensera för sin söndervittrande muskelmassa, och den oåterkalleliga slappheten hos sin tumslånga snorre.
De "nationellas" förmåga att försvara vissa gangsterregimers beteende är hisnande.
Varför var USA beredda att starta tredje världskriget om Kuba gick med i Warszawapakten då? Varför är det tillåtet för USA/NATO invadera länder men inte Ryssland? USA ville ha kärnvapen lika lite på Kuba som Ryssland vill på Ukraina.

Nationella och nazister är höger och slåss för Ukraina (FB) Är Azov-bataljonen i Ukraina CIA / Jude-styrd?
__________________
Senast redigerad av swentr.site 2023-01-19 kl. 06:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback