2004-01-14, 14:52
Bannlyst
Var hemma hos några bekanta. De har köpt en dator i Polen(!) för ett 1/2 år sen..
Jag fick rycka ut för att den inte startade. Inget bios startade och monitorn tände inte. Monitorn är testad på annan dator. Tog ut batteriet, hjälpe inte. Kollat alla sladdar. Är det så att bioset är dött? Om så vad kan det bero på?
Citera
2004-01-14, 16:20
Medlem
Nidstangs avatar
BIOS:et kan vara ett så kallat Flash-BIOS. D.v.s. BIOS:et är uppgraderingsbart elektroniskt, tyvärr öppnar ju detta även för virus och klantskallar som raderar BIOS helt och hållet.

Det bästa är förmodligen att gå till närmaste datorhandlare och fråga om dom kan programmera om BIOS:et med hjälp av en EPROM-programmerare. Det kan ju iofs kosta några hundra, men det kan det ju vara värt.

Att själv köpa en EPROM-programmerare är ju lite väl dyrt.
Citera
2004-01-15, 11:31
Medlem
alx_s avatar
De flesta datorer som säljs nuförtiden har ju Flashbart BIOS.
Så antingen så kan ni testa att flasha bios ELLER det bästa är nästan att köra en CMOS-reset, det står i manualen för moderkortet hur man går till väga.
MEN om vi snackar Laptop vilket jag misstänker när du snackar om batteri, så är det nog värre. jag vet inte riktigt om det är så lätt att köra CMOS-reset på dom.
Men iaf, testa att kolla igenom manualen för moderkortet efter (CMOS-reset). brukar funka..

good luck
Citera
2004-01-15, 11:36
Bannlyst
i polen har de väl inte ens 220v nät? Risken är nog pretty stor att familjen fuckat upp datorn rejält.
Citera
2004-01-15, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rygar
i polen har de väl inte ens 220v nät? Risken är nog pretty stor att familjen fuckat upp datorn rejält.
Intressant iaktagelse, har googlat runt men hittar ingen bekräftelse.
Har vi Polska experter här?

(med batteri menade jag till CMOS, var otydlig).
Citera
2004-01-15, 12:06
Medlem
enverhoxha99s avatar
Precis så där betedde sig frugans dator, det var processorn som brunnit:-(......fick köpa ny......
Citera
2004-01-15, 14:41
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Var hemma hos några bekanta. De har köpt en dator i Polen(!) för ett 1/2 år sen..
Jag fick rycka ut för att den inte startade. Inget bios startade och monitorn tände inte. Monitorn är testad på annan dator. Tog ut batteriet, hjälpe inte. Kollat alla sladdar. Är det så att bioset är dött? Om så vad kan det bero på?
När du skriver "kollat alla sladda" hoppas jag att det betyder att du även kollat så att grafikkortet är itryckt ordentligt, men är det inte det så ska det ju komma ett beep och det hade du väl märkt.

I övrigt har de 220 V.
Citat:
The standard voltages are 220V, 50 cycle (nominal) single phase and 380V, 50 cycles; 1, 3 phases, generally 2, 4 wires. Domestic connections use two or three-pin plugs similar to the standard European plugs with a slight modification. The earth pin protrudes from the socket (female earth connection on plug).
http://www.austrade.gov.au/australia...ml#electricity
Citera
2004-01-15, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
När du skriver "kollat alla sladda" hoppas jag att det betyder att du även kollat så att grafikkortet är itryckt ordentligt, men är det inte det så ska det ju komma ett beep och det hade du väl märkt.

I övrigt har de 220 V.

http://www.austrade.gov.au/australia...ml#electricity
Ja, jag tog ut grafikkortet och satte in det igen.
Att om processorn är bränd sitter jag just nu och funderar på.
Är en bra förklaring.
Dom skulle tydligen ta med burken till Polen vid nästa resa , dom hade garanti på den. Det satt bara en massa skräp i den. Riktigt Polskt lågbudget.
Bra jobbar med informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in