Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-15, 13:01
Medlem
Hutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Okej din bög, kan du svara på frågan om hur begåvat det är att satsa på en stark konkurrents produkter ifall man har egna? Jag talar naturligtvis om Google maps och dylikt skräp. Nokia besatt och besitter Navteq, är det då begåvat att använda sig av Pissdroid och indirekt stödja Googles skräpkartor? Om man har ett eget kartbolag värt 5-10 miljarder SEK?

Nokias kartor kan med fördel betraktas som ett avskiljt affärsområde som oberoende av en satsning på Android givetvis fortsatt kan sälja sina produkter och tjänster till allt från Amazon och biltillverkare - men därtill också till den övriga mobilindustrin genom ett flertal olika kanaler.

Om nu Google Maps är sådant förfärligt "skräp" och Nokias kartor är konkurrenskraftiga kan man tänka sig att de säljs för likvärdiga priser till plattformar som Android, iOS, BlackBerry OS. Exempelvis kostar TomTom Western Europe 599 kronor i Appstore och NAVIGON Europe kostar 749 kronor.

Undantag i en sådan strategi skulle då förstås vara Nokias egna telefoner där kartorna oavsett plattform med fördel kan ingå i olika utföranden som en slags standardapplikation och därigenom också vara ett särskiljande försäljningsargument.

Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Jävla dumskalle, luktar du bättre med insmetat bananmögel eller?

Din familjs tvättvanor har ingenting i denna diskussion att göra.

Det är också talande för styrkan i din "argumentation" att du inte lyckats prestera några som helst affärsmässiga bedömningar utan endast skämmer ut dig med diverse känslomässigt fanboy-trams av slaget "pissdroid".

Under 2012 såldes det:

450 miljoner Android-telefoner.
17 miljoner Windows Phone-telefoner.

Tror du detta storleksförhållande kommer att ändras nämnvärt under 2013? Eller ens 2014? Bara en riktig jubelidiot kan med facit i hand envist hävda att det var rätt och riktigt av Nokia att satsa på Windows Phone istället för Android.
Senast redigerad av Hutz 2013-03-15 kl. 13:04.
Citera
2013-03-15, 13:13
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hutz
Nokias kartor kan med fördel betraktas som ett avskiljt affärsområde som oberoende av en satsning på Android givetvis fortsatt kan sälja sina produkter och tjänster till allt från Amazon och biltillverkare - men därtill också till den övriga mobilindustrin genom ett flertal olika kanaler.

Om nu Google Maps är sådant förfärligt "skräp" och Nokias kartor är konkurrenskraftiga kan man tänka sig att de säljs för likvärdiga priser till plattformar som Android, iOS, BlackBerry OS. Exempelvis kostar TomTom Western Europe 599 kronor i Appstore och NAVIGON Europe kostar 749 kronor.

Undantag i en sådan strategi skulle då förstås vara Nokias egna telefoner där kartorna oavsett plattform med fördel kan ingå i olika utföranden som en slags standardapplikation och därigenom också vara ett särskiljande försäljningsargument.
Nokias kartor är ett litet speciellt fall. Mer och mer av servicen och apparna ges ju bort gratis. Var kommer pengarna in? Jo, affärsmodellen påminner om Googles sökmaskin. Man samlar in data på användaren -- dig. Sen säljer man denna information till bl.a. direktreklam. Och du märker kanske inte om sökmaskinen ger dig bättre träffar eller om kartan visar dig nåt du var intresserad av. Att nån har betalat Nokia for det.

Jag har mina tvivel om det etiska i affärsmodellen men jag tror säkert att den i framtiden kommer att generera mycket pengar.
Citera
2013-03-15, 13:16
Medlem
Citat:

Under 2012 såldes det:

450 miljoner Android-telefoner.
17 miljoner Windows Phone-telefoner.

Tror du detta storleksförhållande kommer att ändras nämnvärt under 2013? Eller ens 2014? Bara en riktig jubelidiot kan med facit i hand envist hävda att det var rätt och riktigt av Nokia att satsa på Windows Phone istället för Android.

Ditt argument verkar snarare vara på att WP är värdelöst och kommer aldrig ens nå i närheten av Android?

Ser hellre att de är ledande i en ny innovation, som dessutom andra börjar etablera sig i efter Nokia.
Sedan verkar du inte inse att Nokia var mycket medvetna om att mobilproduktionen efter Symbian fiaskot mycket väll kunde gå under och bli sålt till en konkurrent, vilket jag är hyfsat övertygade hade skett om de valt Android.

Varför skulle de etablera sig en marknad när alla köpte samsung/apple/htc? Nokia klingar inte särskilt Android, snarare 3310.

Nej, dumma val hos Nokia under års tid, men att ta WP över Android när livbåtarna redan var i vattnet är definitivt bättre än att skjuta sig själv i huvudet med en harpun (android).

För övrigt tror jag lätt vi har en kurs på 5-6 euro till/under q4.
Citera
2013-03-15, 13:41
Medlem
Hutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Ditt argument verkar snarare vara på att WP är värdelöst och kommer aldrig ens nå i närheten av Android?

Ser hellre att de är ledande i en ny innovation, som dessutom andra börjar etablera sig i efter Nokia.
Sedan verkar du inte inse att Nokia var mycket medvetna om att mobilproduktionen efter Symbian fiaskot mycket väll kunde gå under och bli sålt till en konkurrent, vilket jag är hyfsat övertygade hade skett om de valt Android.

Jag argumenterar inte för huruvida Windows Phone är värdelöst eller inte. Vad jag konstaterar är att det under 2012 såldes:

450 miljoner telefoner med Android.
17 miljoner telefoner med Windows Phone.

Till försvar för denna så fantastiskt framgångsrika strategi att välja Windows Phone istället för Android har det här framförts argument av slaget att man skall vara "bäst, inte störst" och nu också något luddigt om att vara "ledande i en ny innovation".

Det är mig alldeles uppenbart att Samsung gjorde rätt i att satsa på sina egna operativsystem och därtill både Windows Phone och Android - och helt enkelt låta marknaden avgöra resten.

Den som hävdar att Nokia gjort helt rätt måste för övrigt rimligen mena att Samsung gjort helt fel.
Citera
2013-03-15, 13:47
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Har warranter som går ut 17.5

Vi kommer inte nå 17,5.
Jag ser i min spåkula att uppgången börjar redan nästa vecka.
Citera
2013-03-15, 14:09
Medlem
Citat:
Jag argumenterar inte för huruvida Windows Phone är värdelöst eller inte. Vad jag konstaterar är att det under 2012 såldes:

450 miljoner telefoner med Android.
17 miljoner telefoner med Windows Phone.

Till försvar för denna så fantastiskt framgångsrika strategi att välja Windows Phone istället för Android har det här framförts argument av slaget att man skall vara "bäst, inte störst" och nu också något luddigt om att vara "ledande i en ny innovation".

Det är mig alldeles uppenbart att Samsung gjorde rätt i att satsa på sina egna operativsystem och därtill både Windows Phone och Android - och helt enkelt låta marknaden avgöra resten.

Den som hävdar att Nokia gjort helt rätt måste för övrigt rimligen mena att Samsung gjort helt fel.

Du kan ju inte hävda att de hade samma förutsättningar? Helt skillda scenarion. Givetvis borde Nokia ha hoppas på Android medans alla andra gjorde det, men du kan ju inte komma in 2-3 år senare och säga "Ja nu jävlar styr vi upp det här". Fungerar inte så. Fanns ingen hype alls kring märket Nokia, snarare att alla sade "Jojo, nu går de i graven snart" Vilket förvisso inte är en omöjlighet fortfarande, men tycker det ser hyfsat bra ut. Får WP samma sving som Android kommer Nokia givetvis ta del av den kakan. Sedan ska det nämnas att det kommer ske många förändringar inom telefonvärlden kommande år, man kan inte sitta och spinna samma telefoner för 6k varje halvår, något mer revolutionerande måste utvecklas, inte bara större processor. WP kan mycket väl ha en stor framgång i det scenariot.

Inte för att jag är särskilt intresserad av det överhuvudtaget. Nokia är hur som helst grovt undervärderat med sina tillgångar, främst deras subsidiera som inte tillverkar telefoner, utan siemens-anöhrigheter samt kartor och dylikt. Skämt att Nokia var nere på 12kr i sommars, tur för mig prickade jag nästan botten i alla fall. Vi kan diskutera för och emot vad Nokia borde ha gjort. Ingen argumentera att fett dumma beslut fattades, men hur som haver blev det en möjlighet att tjäna väldigt mycket pengar. Köp köp köp.
Citera
2013-03-15, 14:22
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Vi kommer inte nå 17,5.
Jag ser i min spåkula att uppgången börjar redan nästa vecka.
den 17 maj altså ... Kursen måste vara över 5€ för vinst för mig. Ser illa ut.
Citera
2013-03-15, 14:31
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
den 17 maj altså ... Kursen måste vara över 5€ för vinst för mig. Ser illa ut.

Aha antog att du hade warranter med lösen 17,5sek.
5€ till 17de Maj kan bli tajt, men inte helt omöjligt.
Citera
2013-03-15, 14:38
Medlem
Hutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Du kan ju inte hävda att de hade samma förutsättningar? Helt skillda scenarion. Givetvis borde Nokia ha hoppas på Android medans alla andra gjorde det, men du kan ju inte komma in 2-3 år senare och säga "Ja nu jävlar styr vi upp det här". Fungerar inte så. Fanns ingen hype alls kring märket Nokia, snarare att alla sade "Jojo, nu går de i graven snart"

Sannerligen hade Samsung och Nokia inte samma förutsättningar - Nokia var givetvis i egenskap av både störst och bäst i en mycket bättre position än Samsung!

Så, det var alltså fel av Nokia att endast satsa på Windows Phone. Och Samsung har gjort helt rätt som utöver sina egna operativsystem satsat på både Windows Phone och Android. Bra, hur svårt kan detta egentligen vara att begripa.

När blir det då ohållbart för Nokia att inte sälja några mobiltelefoner med Android? Om det inte var under år 2012 då det såldes 450 miljoner Android mot 17 miljoner Windows Phone - var går då gränsen? Vid 1 miljard sålda Android-enheter per år?

Jag hävdar att en omedelbar satsning på Android skulle vara mycket positivt för både Nokia och aktiekursen.
Citera
2013-03-15, 15:39
Medlem
WeeMaans avatar
Svänger på bra i kursen idag.
Citera
2013-03-15, 17:44
Medlem
WeeMaans avatar
Hmm, vad fan var det som hände i Helsingfors i slutcallen idag.
Kursen var på 2,70 och sen under sista minuten omsattes det 200 miljoner aktier på kursen 2,58€.

Normal omsättning ligger på runt 20-30 miljoner aktier, idag 230 miljoner. 600 miljoner euro omsattes i Nokian idag. Episkt.

Är det indexfonderna som säljer ut nu före den 18 mars? Eller är det konvertiblerna som spökar?
Citera
2013-03-15, 18:09
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Hmm, vad fan var det som hände i Helsingfors i slutcallen idag.
Kursen var på 2,70 och sen under sista minuten omsattes det 200 miljoner aktier på kursen 2,58€.

Normal omsättning ligger på runt 20-30 miljoner aktier, idag 230 miljoner. 600 miljoner euro omsattes i Nokian idag. Episkt.

Är det indexfonderna som säljer ut nu före den 18 mars? Eller är det konvertiblerna som spökar?

Märkligt, måste ha varit bestämt i förväg mellan köpare och säljare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in