Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-18, 19:26
  #37
Medlem
Musiken är också mycket bra i filmen, från Hans Zimmer. Detta stycke till exempel, https://youtu.be/J1gGuXlVu48?t=305, från när samurajerna rider in i Tokyo och folkmassorna på gatorna bugar inför dem.
Citera
2018-09-18, 22:18
  #38
Medlem
Helt okej rulle, tycker jag, men är det verkligen en film man kommer ihåg 10 år senare? Jag gör inte riktigt det, om jag ska vara ärlig.
Citera
2018-09-18, 23:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenjin8
Helt okej rulle, tycker jag, men är det verkligen en film man kommer ihåg 10 år senare? Jag gör inte riktigt det, om jag ska vara ärlig.

Ja, det tycker jag, och jag har i två rätt långa inlägg ovan försökt lyfta fram vad jag anser minnesvärt med filmen. Tio år är ju inte så lång tid, och jag kan inte komma på en arvtagare till filmen, en nyare film som försöker göra ungefär samma sak lika bra. Det skulle vara kul om folk såg den, eller såg om den, och ville samtala lite kring den. Själv tjatar jag på de flesta av mina polare att de ska se eller se om den för det ändamålet. Själv har jag nog sett den en fem gånger sedan den tionde.
Citera
2018-09-19, 12:58
  #40
Medlem
Mycket bra svar på en fråga ställd på Quora:

Citat:
"In the final battle scene of The Last Samurai, one officer starts crying and calls off the automatic fire, what is it that makes him cry?

Philip Jones
Answered Jun 28

It's years since I watched the film, and I've only seen it once, because I found it a bit corny. Anyway, I imagine that the reason the Japanese officer started crying before calling off the automatic fire, is down to him seeing these old style Samurai still fighting the old way and laying down their lives and embracing death with that spirit of Bushido that the Samurai were known for. He, the Japanese officer knows that the rebel Samurai are doomed. That in a technological age they are anachronisms. Men who are out of their time. He knows this, and that kitanas and bows and arrows are no match for rifles, artillery and gatling guns, but in his soul, he admires their courage and, for my opinion I believe that the officer is at that moment in mourning for what he knows is the end of a way of life that spanned many centuries. Also, I feel that he would rather be with them than against them."
Citera
2018-09-20, 01:32
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenjin8
Helt okej rulle, tycker jag, men är det verkligen en film man kommer ihåg 10 år senare? Jag gör inte riktigt det, om jag ska vara ärlig.

Varför skulle man inte minnas filmen 10 år senare? För att du inte gör det? Okej, men det gäller knappast alla. Nu har jag själv inte sett The Last Samuraj på länge. Åratal sedan. Minns dock inte exakt hur lång tid som har gått. Men det var ett tag sedan. Jag minns fortfarande filmen ganska bra, även om det är vissa scener som har fastnat mer. Som jag minns bättre än andra delar av filmen.
Citera
2018-09-21, 09:32
  #42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Mycket bra svar på en fråga ställd på Quora:
Så har jag också sett på slutet.

En detalj med filmen är att till skillnad från andra riktigt bra filmer så börjar den inte särskilt bra. Jämfört med exempelvis Gladiator och Braveheart så är första 30 minuterna bara halvbra på sin höjd.

EDIT: Såg nu att du tycker likadant.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2018-09-21 kl. 09:35.
Citera
2018-09-24, 21:29
  #43
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Det jag minns (bl a, för jag gillade filmen) var att när den gick upp på bio i Stockholm så var det iskall vinter.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback