• 1
  • 2
2004-01-14, 08:50
Medlem
Capones avatar
Jag såg den förra veckan, tyckte den var hur grym som helst! Hade gärna sluppit se Tom Cruise som samuraj, men japanerna var så grymma så det uppvägde det.

Det grymmaste var första striden, när samurajerna red ut ur dimman. Gillade även scenen precis efteråt när de omringat Tom Cruise och en av samurajerna rosslar "he's mine!". Riktigt snygga och mäktiga scener.
Citera
2004-01-14, 09:49
Medlem
Skägg-Krales avatar
Tyckte historian var sådär, men maken till samurairomantik får man leta efter. Snygga stridsscener och jäkligt snyggt filmad. Tyvärr så drar Tom Cruise ner filmen.
Citera
2004-01-14, 11:20
Medlem
såg det för snart 1 månad sen o det var grym enligt mig. brukar inte kolla på tom cruise rullar men hag tyckte den var bra som fan. får 8 av 10
Citera
2004-01-14, 12:28
Medlem
.:] Über [:.s avatar
efter detta betyget så har jag startat att tanka hem den.
hittade kill bill samtidigt, störtskön rulle.

återkommer med åsikt om filmen senare
Citera
2004-01-14, 12:38
Bannlyst
Vad har Tom Cruise för roll i filmen, Japan?
Citera
2004-01-14, 12:47
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Vad har Tom Cruise för roll i filmen, Japan?

Tom Cruise spelar en amerikansk soldat som blir tillfångatagen av samurajer och får lära sig ett och annat, t.ex bushido. När han återvänder till det amerikanska lägret har hans synsätt förändrats ordentligt.
Citera
2004-01-14, 19:20
Medlem
El Zorros avatar
Var det obus screener ni såg, och i så fall var bild och ljud ok?
Citera
2004-01-14, 19:33
Medlem
jag själv kollade på MPT releasen o med tanke på att den kom ut dan efter premiären så e bild o ljud helt ok enlig mig.
här e en sample bild:
http://www.vcdquality.com/index.php?...ath=1&id=21564
Citera
2004-01-29, 17:49
Medlem
Daniel_ds avatar
Sparade den här till bion tack och lov, för även om den inte kan jämföras med andra samuraj-filmer, så är det ändå en mycket bra film för att komma ifrån Hollywood. Tycker att den borde fått mer uppmärksamhet för även om Tompa gör en ganska väntad roll, så borde patosen i filmen dragit en större publik.
Jag menar, det är mer en dejting-film än en grabb-historia.

Sen att Dn ska såga den längs knölarna var väl inte oväntat, blir så trött på deras pretto-kritiker..
"Jag vet minnsan hur en riktig samuraj-film ska vara"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
Citera
2004-01-29, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_d
Sparade den här till bion tack och lov, för även om den inte kan jämföras med andra samuraj-filmer, så är det ändå en mycket bra film för att komma ifrån Hollywood. Tycker att den borde fått mer uppmärksamhet för även om Tompa gör en ganska väntad roll, så borde patosen i filmen dragit en större publik.
Jag menar, det är mer en dejting-film än en grabb-historia.

Sen att Dn ska såga den längs knölarna var väl inte oväntat, blir så trött på deras pretto-kritiker..
"Jag vet minnsan hur en riktig samuraj-film ska vara"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
Påpekas bör att många japaner skrivit om filmen på nätet, och en majoritet av dem klagar på den, och framför allt att regissören/manusförfattaren våldfört sig på Japans historia. Jag har inte sett filmen (och tänker knappast göra det heller), så jag kan inte uttala mig om det, men stämmer det så är det i alla fall ett gott skäl att klaga på den. Hollywood har redan förstört Hong Kong-actionfilmerna, har turen kommit till den japanska samurajfilmen nu? :mad:

EDIT: Och nej, jag är inte "pretto", jag råkar bara älska kinesisk och japansk film.
Citera
2004-01-29, 19:41
Medlem
Daniel_ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Påpekas bör att många japaner skrivit om filmen på nätet, och en majoritet av dem klagar på den, och framför allt att regissören/manusförfattaren våldfört sig på Japans historia. Jag har inte sett filmen (och tänker knappast göra det heller), så jag kan inte uttala mig om det, men stämmer det så är det i alla fall ett gott skäl att klaga på den. Hollywood har redan förstört Hong Kong-actionfilmerna, har turen kommit till den japanska samurajfilmen nu? :mad:

EDIT: Och nej, jag är inte "pretto", jag råkar bara älska kinesisk och japansk film.

Ungefär samma naiva inställning som DN-killen alltså. Du har inte ens sett filmen och kommer inte att se den..OM du nu är så intresserad av japansk film så vore det väl intressant att se hur mycket som är fel på filmen?
-Va, var det nån som sa pretto?!

Om du läser min post igen så skriver jag att det är en hollywood-story, så vad förväntar du dig? Och jag skriver också att det inte går att jämföra med riktiga samuraj-filmer. Ändock är det en bra film, som ger förvånansvärt mycket USA-kritik och innehåller en del mycket vackra scener, och jag kan tänka mig att den väcker ett stort intresse hos den breda allmänheten som inte ännu upptäckt japansk film.
Citera
2004-01-29, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_d
Ungefär samma naiva inställning som DN-killen alltså. Du har inte ens sett filmen och kommer inte att se den..OM du nu är så intresserad av japansk film så vore det väl intressant att se hur mycket som är fel på filmen?
-Va, var det nån som sa pretto?!
Jag tänker inte se den därför att jag avskyr Tom Cruise. Han har förstört varenda film jag sett honom i, från "Interview with the Vampire" till "Magnolia". Jag har varken sett "Glitter" eller "Crossroads" (den med Britney Spears) heller, men det betyder knappast att jag är "pretto", bara att det finns oerhört många filmer jag antagligen hellre skulle se. "The Last Samurai" gör "Glitter" sällskap i det hänseendet.

Citat:
Om du läser min post igen så skriver jag att det är en hollywood-story, så vad förväntar du dig? Och jag skriver också att det inte går att jämföra med riktiga samuraj-filmer. Ändock är det en bra film, som ger förvånansvärt mycket USA-kritik och innehåller en del mycket vackra scener, och jag kan tänka mig att den väcker ett stort intresse hos den breda allmänheten som inte ännu upptäckt japansk film.
USA-kritik är jag inte heller intresserad av, det får jag nog av i svensk vänstervriden media. Se där, ytterligare ett skäl till att inte se filmen. Vill jag se något vackert så tar jag en skogspromenad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in