Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2009-10-22, 17:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Mår illa av tanken med en gryta på Fosters

Det funkade hur bra som helst, nästa gång blir det dock stout som det var avsett, så kan man jämföra resultaten
Citera
2009-10-22, 18:11
  #26
Medlem
TatueradeKockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Brukar det inte vara diverse spritsorter i svartsoppa?

Starkvin eller cognac, om jag inte minns fel. Men som moderator Hisper redan nämnt har vi varit en del offtopic i ämmnet: wiskey i mat.

// Den Tatuerade Kocken
Citera
2009-10-22, 18:14
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeKocken
Starkvin eller cognac, om jag inte minns fel. Men som moderator Hisper redan nämnt har vi varit en del offtopic i ämmnet: wiskey i mat.

// Den Tatuerade Kocken
Nog ingen större fara, det är ju trots allt en mat fråga.
Tycker själv det är ltie konstigt att man använt så lite whiskey i matlagningen(undantag mariander och glaze då).

Andra alkoholhaltiga drycker använder man flitigt, speciellt en.
Men vågar inte nämna den för då blir jag retad kanske
Citera
2009-10-22, 18:20
  #28
Medlem
TatueradeKockens avatar
Provade att flamberade kantareller i vår käre Jack idag och blev förvånad över hur gott de blev!
  • Kantareller
  • Smör
  • Grovmald svartpeppar (från kvarn)
  • Gott bröd

Stek kantarellerna med smör och dra ett par varv med kvarnen över svampen. Slå i en skvätt whiskey, flambera OBS!
Se upp för lågorna och gör INTE detta under köksfläkten Lägg upp på en skiva bröd och njut.

// Den Tatuerade Kocken
Citera
2011-12-08, 15:56
  #29
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag "bumpar" en gammal tråd, för någon har kanske ett bättre alternativ än vad som nämnts.

Jag fick en stor flaska "mörk" väl rökt Whisky, ja den smakade som rakvatten, först tänkte jag den duger bara att tvätta fötterna i.
Men kom att tänka på att i går så diskuterade vi kalops, där jag föreslog get kött i vitt vin.
Så i dag kokade jag en sådan gryta men i stället för vinet så slog jag i ca. 2 dl. av denna whisky.
Resultatet blev en oerhörd frän smak som påminde om skogsbrand.

Så frågan är kan man överhuvudtaget få till en bra gryta eller någon sås av whisky som smaksättare?
Vore mycket intressant eftersom andra spritsorter lämpar sig väl till matlagning.

Rullkragen
Citera
2017-09-27, 04:29
  #30
Medlem
RZLAs avatar
Bumpar lite istället för att starta ny tråd. Jag tänkte laga lite fläskfilé och göra en whiskysås till enligt följande recept:

3 dl vispgrädde
0.5 dl kinesisk soja
0.5 dl whisky

Det låter som lite väl mycket whisky, kanske ska man minska lite. Men vilken typ av whisky hade ni satsat på? Man brukar ju använda billig konjak till matlagning så då borde man väl kunna använda en billigare whisky till matlagning med gott resultat också? Jag fuderar på att använda mig av den lite lätt rökiga Teacher´s eller kanske den Irländska Paddy´s. Vad tror ni skulle bli bra då?
Citera
2017-09-27, 17:57
  #31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Bumpar lite istället för att starta ny tråd. Jag tänkte laga lite fläskfilé och göra en whiskysås till enligt följande recept:

3 dl vispgrädde
0.5 dl kinesisk soja
0.5 dl whisky

Det låter som lite väl mycket whisky, kanske ska man minska lite. Men vilken typ av whisky hade ni satsat på? Man brukar ju använda billig konjak till matlagning så då borde man väl kunna använda en billigare whisky till matlagning med gott resultat också? Jag fuderar på att använda mig av den lite lätt rökiga Teacher´s eller kanske den Irländska Paddy´s. Vad tror ni skulle bli bra då?

Tycker inte recept ser något vidare ut. Du borde ha i någon fond eller dylikt. Jag hade också minskat på spriten om du inte planerar att bränna av den.
Citera
2017-09-28, 01:25
  #32
Medlem
maxorrs avatar
Whiskeykorv. Skär korven på längden och täck den med whiskey och låt dra nån timme i kylen stek den

Nån som marinerat kycklingfile, kotletter med whiskey?
Finns ganska många recept och gott
Citera
2017-09-28, 01:31
  #33
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Tycker inte recept ser något vidare ut. Du borde ha i någon fond eller dylikt. Jag hade också minskat på spriten om du inte planerar att bränna av den.

Hmm, ja du har rätt i att det kanske inte låter som någon god sås. Jag googlade runt på recept igen och den där "såsen" rekommenderas som marinad på andra sidor, det lämpar den nog sig bättre som.

Jag hittade lite trevligare recept på sås och de innehöll alla kalvfond. Rökig whisy verkar vara det som rekommenderas också.
Citera
2017-09-28, 06:55
  #34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Hmm, ja du har rätt i att det kanske inte låter som någon god sås. Jag googlade runt på recept igen och den där "såsen" rekommenderas som marinad på andra sidor, det lämpar den nog sig bättre som.

Jag hittade lite trevligare recept på sås och de innehöll alla kalvfond. Rökig whisy verkar vara det som rekommenderas också.
Om man ska hålla på med whiskey, så får man inte underlåta sig och glömma och tipsa om T.G.I Fridyas Jack Daniels glaze som är sjukt god.
Och som namnet avslöjar är det egentligen bourbon, men funkar bra med annan whiskey också.

Jag tyckte också det var lite fattigt, även lite tveksam till det som en marinad.
Då grädde inte fyller så mycket funktion i en marinad/smakgivare.
Men kanske med soja skulle bli gott att ha med, men med en fond så blir bra bättre(i mitt tycke i alla fall).

Jag har smakat whisky i tomatbaserad sås(clabbes oxfilé), och det är gott som faan).
Så en väg kanske m an kan ta också.
Citera
2017-09-28, 23:13
  #35
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man ska hålla på med whiskey, så får man inte underlåta sig och glömma och tipsa om T.G.I Fridyas Jack Daniels glaze som är sjukt god.
Och som namnet avslöjar är det egentligen bourbon, men funkar bra med annan whiskey också.

Jag tyckte också det var lite fattigt, även lite tveksam till det som en marinad.
Då grädde inte fyller så mycket funktion i en marinad/smakgivare.
Men kanske med soja skulle bli gott att ha med, men med en fond så blir bra bättre(i mitt tycke i alla fall).

Jag har smakat whisky i tomatbaserad sås(clabbes oxfilé), och det är gott som faan).
Så en väg kanske m an kan ta också.

Mjo, att bara blanda soya, grädde och whisky lät lite B.

Jag hittade ett annat recept på marinad som jag följde istället:

½ dl whisky
2 msk chilisås
färsk chili
2 msk soja
2 vitlöksklyftor
citronskal
msk brunt farinsocker
½ dl rapsolja

Det receptet passade bra eftersom jag hade det mesta hemma redan. Nu får det stå och gotta till sig i kylskåpet till i morgon. Whiskyn som jag använde mig av fick bli Teacher´s.
Citera
2017-09-30, 17:39
  #36
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Mjo, att bara blanda soya, grädde och whisky lät lite B.

Jag hittade ett annat recept på marinad som jag följde istället:

½ dl whisky
2 msk chilisås
färsk chili
2 msk soja
2 vitlöksklyftor
citronskal
msk brunt farinsocker
½ dl rapsolja

Det receptet passade bra eftersom jag hade det mesta hemma redan. Nu får det stå och gotta till sig i kylskåpet till i morgon. Whiskyn som jag använde mig av fick bli Teacher´s.

Det blev riktigt gott kan jag säga! Men man kände inte av whiskysmaken så mycket.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback