Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-06-15, 10:23
  #37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
SVA har en avvikande åsikt.
Uttryckte mig fel, och jag skyller på trötthet. Sagda skabb kan temporärt befinna sig på/i en människa. Men jag vill minnas att det hos en frisk människa bränner ut sig själv tämligen omgående.

Det faktum att jag haft en hunn med skabb sovandes i min säng innan sagda skabb uppdagades och jag då inte fick skabb (trots flera veckors exponering), talar väl för att jag har en viss fälterfarenhet.


Om inte det duger har jag en nära familjemedlem som är doktor i veterinärmedicin som jag dryftat detta med samt då haft med några veterinärer att göra i anslutning till att hunn hade sagda skabb.

Duger inte detta så tar vi din SVA-länk:
Citat:
Den variant av Sarcoptes scabiei som infekterar rävar smittar visserligen människor men ger då i allmänhet endast kortvariga besvär, så kallad skenskabb. Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats. Kvalstret kan inte fortleva och föröka sig på de värddjur som är främmande för dem.

Citat:
Inget man vill att dom hundar och katter som är inneboende i bostaden skall råka ut förr. Detta gäller även löss.
Jo tack, jag är tämligen väl medveten om hur det är att ha en hund som har skabb.

Behandlingen är dock trivial, man sätter en pippett i nacken på hunn, och besvären är över ungefär en vecka senare. Cirkus en månad senare ger man en andra behandling.

Det är dock, av någon anledning, väldigt sällsynt att katter plockar upp rävskabb. Varför vet jag inte.
Citat:
Småhundar är definitivt i farozonen, dom är ett lätt byte för en hungrig räv.

Mja, under förutsättning att man har en fritt strövande knähund så kan det vara en möjlig risk.

Kilo för kilo så är dock hundar betydligt tuffare djur, så handlar isf om hundar med en vikt (betydligt) under 8-isch kilo (vilket är vad rävar toppar ut på).

En räv har ju exempelvis inte en suck mot en tax eller en jack russel.
Citera
2016-06-15, 17:51
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom äter mycket gnagare,ägg,fågelungar och så.
Det är inte så att rävar nödvändigtvis käkar upp katter,småhundar och så.
Dom kan göra det men dom lär ju ta det lättaste bytet

Den här räven som var i industriområde(post ovan en bit) tog råttor,sorkar och möss iaf - den var som en katt.

Vid ett tillfälle kom jag ut i mörkret bakom ett stängsel och då sitter denna räv med en hare , det är 4-5m mellan dom och både sitter ned och tittar på varandra.Jag satte mig där på motorhuven och tänkte splitta på dom så haren får en chans men då tittar båda på mig.

Det kändes som att dom var polare och såg mig som ett hot , att dom våga båda glo på mig istället för varandra sa ju att det inte var angreppsläge.
Verkade ju hur skumt som helst att dessa två kunde sitta där men antagligen så har räven haft nanovilt i form av möss,sorkar och så samt sedan vuxit upp med hararna och aldrig jagat dom

Haha , jag hoppa in i bilen och tänkte , dom sjuka jävlarna kommer knulla

Jag läste på lite om rävar och katter för ett tag sedan och det verkar vara en myt att rävar tar katter, dock tar de som du säger mindre hundar. En granne här blev faktiskt av med sin hund och han såg på håll när det hände det var en blandras 2-3kg. Räven gick bara rätt på och tog ett nack-tag sen var det över.

Såg nu att tråden ursprungligen är från 2004 (!) haha
Citera
2016-06-15, 17:59
  #39
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Jag läste på lite om rävar och katter för ett tag sedan och det verkar vara en myt att rävar tar katter, dock tar de som du säger mindre hundar. En granne här blev faktiskt av med sin hund och han såg på håll när det hände det var en blandras 2-3kg. Räven gick bara rätt på och tog ett nack-tag sen var det över.

Såg nu att tråden ursprungligen är från 2004 (!) haha

Ett djur på 2-3 kg är fanimig ingen hund...
Citera
2016-06-15, 18:27
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ett djur på 2-3 kg är fanimig ingen hund...

Jag var själv tvivlande. Tänkte att något måste ju saknas om en 40-60 Kg varg krympts ner till några Kg... typ är de inte lite bakom flötet osv? Men min empiriska erfarenhet säger att de är ungefär lika intelligenta och med samma behov som en medelhund.
Citera
2016-08-16, 12:56
  #41
Medlem
448s avatar
Typisk räv...

Våldfikar http://www.dn.se/nyheter/sverige/kaf...de-bordsskick/
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback