2009-10-20, 01:48
Medlem
Jag har ett konstigt problem.

Jag har Windows 7 och Ubuntu på min bärbara dator. Om jag startar ubuntu partitionen så får jag upp rätt tid i datorn. Men startar jag Windows 7 efteråt ligger tiden då två timmar bakom.

Jag får alltså ställa fram tiden två timmar i windows varje gång.

Men nu när jag sitter och kodar java och behöver använda systemtiden så är den alltså två timmar bakom windowsklockan.. Vad är det som är fel och hur fixar jag det?

Edit: Kollade i bios nu och där är tiden likadant som i windows.. Kan de vara något med NetBeans kanske? Men verkar konstigt om de inte använder sig av systemtiden.
Senast redigerad av Broyyen 2009-10-20 kl. 02:02.
Citera
2009-10-20, 02:03
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broyyen

Jag har Windows 7 och Ubuntu på min bärbara dator. Om jag startar ubuntu partitionen så får jag upp rätt tid i datorn. Men startar jag Windows 7 efteråt ligger tiden då två timmar bakom.

Men nu när jag sitter och kodar java och behöver använda systemtiden så är den alltså två timmar bakom windowsklockan.. Vad är det som är fel och hur fixar jag det?
Jag tror att det beror på att servern time.windows.com strular.

om du ändrar till exempelvis time.nist.gov så kommer det nog att bli rätt

Det hjälpte mig med samma problem iaf
Citera
2009-10-20, 06:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Batteriet som sitter på moderkortet kanske?
Citera
2009-10-20, 12:58
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broyyen

Edit: Kollade i bios nu och där är tiden likadant som i windows.. Kan de vara något med NetBeans kanske? Men verkar konstigt om de inte använder sig av systemtiden.
Netbeans är en IDE som används för att koda bland annat Java i. Det är troligare att planeterna står fel och att bill gates tillsammans med usama bin laden konspirerar just mot din dators klocka än att Netbeans har något med denna diskrepans att göra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in