Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-21, 01:44
  #13
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Berodde det på luten eller på att den var glödhet?
Ok, det kanske kan löna sig att vara försiktig, det är inte omöjligt att det kan finnas lut kvar på plåten - men om den lut som fanns på degen inte har förbrukats i ugnen så kommer den att finnas kvar när bröden har kallnat också

Jo. Gissningsvis så var det kombinationen av att det var varmt (ökar lutets styrka rätt rejält) samt fuktigt. När de fått ligga till sig lite är ju skorpan relativt torr, vilket gör att faran i att det är lite lut kvar är mindre.
Citera
2016-10-12, 15:00
  #14
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
För att få rätt konsistens måste du ha lut för att doppa dem i innan du gräddar dem. Har du små barn eller djur hemma måste du vara extra försiktig - gummihanskar och (skydds)glasögon är ett måste.
Jag brukar köra på det här receptet och det blir väldigt bra:

http://germanfood.about.com/od/bread...genbrezeln.htm

De finns de som säger att luten går att ersätta med ägg, bikarbonat eller kokning - det funkar inte - då blir det inga brezeln


LUT?! Usch är inte det giftigt? Varför gör man mat med giftiga ingredienser?
När används den här kringlan egentligen?
Citera
2016-10-12, 20:50
  #15
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera
2016-10-12, 20:53
  #16
Medlem
Är det av samma typ som Lidl har i lösvikt?
Citera
2016-10-12, 22:33
  #17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Är det av samma typ som Lidl har i lösvikt?

Ja. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten eftersom jag tycker att de där salta kringlorna är ganska äckliga. Jag köpte det i New York i något slags infall, baserat på sånt jag sett i amerikanska filmer. Fick inte i mig hela.

Kuriosa är att de bakade det i "Hela Sverige bakar" i går. Inte för att de lyckades så fantastiskt, men programledaren bakade det också och visade hur det går till. Kanske kan vara intressant för den som vill och vågar själv.
Citera
2016-10-13, 11:12
  #18
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Är det av samma typ som Lidl har i lösvikt?

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja. Kan dock inte uttala mig om kvaliteten eftersom jag tycker att de där salta kringlorna är ganska äckliga. Jag köpte det i New York i något slags infall, baserat på sånt jag sett i amerikanska filmer. Fick inte i mig hela.

Kuriosa är att de bakade det i "Hela Sverige bakar" i går. Inte för att de lyckades så fantastiskt, men programledaren bakade det också och visade hur det går till. Kanske kan vara intressant för den som vill och vågar själv.

De som man kan köpa i NY och de på Lidl är helt olika, de tysk-amerikanska är någon hård, torr och mjölig variant, de på Lidl är som riktiga tyska kringlor, hårda utanpå och mjuka och sega inuti. Mycket goda!
Citera
2016-10-14, 15:20
  #19
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand-Piech
De som man kan köpa i NY och de på Lidl är helt olika, de tysk-amerikanska är någon hård, torr och mjölig variant, de på Lidl är som riktiga tyska kringlor, hårda utanpå och mjuka och sega inuti. Mycket goda!

Ah, jag trodde att det var same shit faktiskt. Kanske borde prova Lidl-varianten då, jag har undvikit dem på grund av upplevelsen i New York. Det kändes bara så rätt, en vårdag i Battery Park, en pretzel-gubbe. Lite Seinfeld sådär. Fan vad besviken jag blev.
Citera
2016-10-14, 17:26
  #20
Medlem
exquisitelys avatar
Finns även att köpa på ICA Fältöversten. Stora som rattar och mycket mättande.
Citera
2016-12-18, 12:07
  #21
Medlem
divinebaals avatar
Är du jävligt lat så testa följande:
Färdig pizzadeg
Öl
Mjöl

Du har öl o mjöl i den önskade mängd du vill lyfta pizzadegen och få en degig konsistens.

Forma kringlorna

max 30 Sekunder i sjudande vatten med bikarbonat eller kaustiksoda.

Lägg på plåt, sprinklersystem grovsalt och in i en ugn. 225 grader och cirkus 10-12 minuter eller de ser bra ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback