• 1
  • 2
2009-10-18, 22:30
Bannlyst
Tjenare! Det händer att min dator kraschar, i snitt kanske 2-3 gånger utspritt på en vecka (ibland mer, ibland mindre). Det spelar ingen roll vad jag gör innan datorn kraschar, kan sitta och spela något spel eller bara lyssna på musik, när datorn kraschar så fryser allting (går inte att göra nånting), allting bara fryser helt enkelt och ljudet, te.x ifall jag lyssnar på musik börja hacka/loopa eller vad man ska säga i några sekunder och sen blir det helt tyst, och sen måste jag starta om datorn, blir inget felmeddelande eller bluescreen, Inget...Allt bara fryser som det är, spelar ingen roll ifall man väntar, händer inget.

Just nu har jag Windows 7, installerade detta för några veckor sedan men innan hade jag Windows XP och det var exakt samma där, så antar att det inte har nånting med operativsystemet att göra, har byggt datorn själv och har kollat så att det inte är något glapp i kablar eller nånting...Det är dessutom inte några virus eller liknande det beror på, helt uteslutet.

Vad kan jag göra för att lösa detta problem?
Citera
2009-10-18, 22:33
Medlem
Gissningsvis ett minnesfel.

Öppna lådan och ta ut dina minnen, testkör dem sedan ett och ett tills du eventuellt kan lokalisera vilket som felar. Du kan även boota från din installationsskiva och utföra ett minnestest.
Citera
2009-10-18, 22:40
Medlem
ramminnena
Citera
2009-10-18, 22:47
Medlem
927s avatar
kan även va disken
Citera
2009-10-19, 01:20
Medlem
Detta beror nog på ram minnena, prova gärna med någon kompis minnen om det fungerar bättre.

Det kan även vara disken som det är fel på, men börja med att utesluta dina minnen.
Citera
2009-10-19, 01:33
Bannlyst
Okej, tack för svaren - eftersom jag varken har tillgång till installationsdisken eller tomma CD-skivor () så tänkte jag höra ifall man kan lösa det på något annat sätt, te.x ifall man kan ladda ner något program o köra utan att behöva bränna och boota?
Citera
2009-10-19, 01:45
Medlem
Du kan använda en Vista DVD oavsett licens, du ska ju inte installera från den. Så känner du ngn som har en sådan pirat eller icke liggandes går den bra. Boota skivan och välj Minnestest i de andra alternativet. Inte kollat, fast antar det finns även på Win7-skivor.

Edit: Hrm, verkar även gå köra direkt från Windows, se här: http://www.howtogeek.com/howto/windo...agnostic-tool/
Senast redigerad av pc4life 2009-10-19 kl. 01:49.
Citera
2009-10-19, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Du kan använda en Vista DVD oavsett licens, du ska ju inte installera från den. Så känner du ngn som har en sådan pirat eller icke liggandes går den bra. Boota skivan och välj Minnestest i de andra alternativet. Inte kollat, fast antar det finns även på Win7-skivor.

Edit: Hrm, verkar även gå köra direkt från Windows, se här: http://www.howtogeek.com/howto/windo...agnostic-tool/

Körde den som du länkade och inget fel hittades konstigt nog
Citera
2009-10-19, 02:07
Medlem
Jag har samma problem på min laptop. Då tror ja att det beror på att processorn blir för varm, eller kan ja ha fel?
Citera
2009-10-19, 15:29
Medlem
zatchs avatar
Då felet inte uppstår så ofta kan det ju vara att minnena bara är "lite" trasiga.

Om du kan, testa att köra med andra minnen och se om felet kvarstår.

Om du inte kan/vill/orkar göra detta, loppa memtest så att den står och kör över natten eller när du inte är hemma under dagen- Om du efter en veckas körningar inte har fått några fel, är det nog något annat än minnena.
Citera
2009-10-19, 15:31
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillNani
Jag har samma problem på min laptop. Då tror ja att det beror på att processorn blir för varm, eller kan ja ha fel?

Om processorn blir varm så borde datorn gå ner i hastiget för att inte bränna processorn av sig själv (antar att det är en max 2 år gammal laptop). Man brukar inte kunna undgå att se detta, då man tappar ordentligt i prestanda tills datorn har fått ner temperaturen på processorn igen.

Har inte själv varit med om att datorn kraschar så pass sällan p.g.a. processorn i alla fall.
Citera
2009-10-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatch
Om processorn blir varm så borde datorn gå ner i hastiget för att inte bränna processorn av sig själv (antar att det är en max 2 år gammal laptop). Man brukar inte kunna undgå att se detta, då man tappar ordentligt i prestanda tills datorn har fått ner temperaturen på processorn igen.

Har inte själv varit med om att datorn kraschar så pass sällan p.g.a. processorn i alla fall.

Jag har läst lite att anledningen att datorn fryser till när jag startar en film kan bero på att processorn blir för varm, just nu ligger temperaturen på processorn 63 grader och temperaturen i datorn 66c...det är helt sjukt! den har några år på nacken kanske 1 ½ år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in