Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-18, 19:40
  #1
Medlem
Har ett problem med min externa hårddisk. När jag pluggar in den i datorn går de inte öppna den, så här står det.

Cannot mount volume.

Invalid mount option when attempting to mount the volume 'Expansion Drive'.

Jag har testat med min ipod och kamera och så vidare och de bli samma fel på allt.

Ja kör Debian 5.0

Hur löser jag detta?
Citera
2009-10-18, 21:12
  #2
Medlem
Rakiis avatar
En långdragen chansning är att du måste formatera om filsystemet på din externa hårddisk till ett som stödjer Debian, och således inte köra NTFS som på Windows.
Citera
2009-10-18, 21:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En långdragen chansning är att du måste formatera om filsystemet på din externa hårddisk till ett som stödjer Debian, och således inte köra NTFS som på Windows.
Jag har löst det genom att installera ntfs-3g, men tycker det känns väldigt skumt att man ska behöva installera massa program och grejer för att kunna öpnna sin ntfs hårddsik, Debian borde stödja de från början.

Någon som vet om man ska behöva installera ntfs-3g för att kunna öppna sin ntfs hårddisk?
Citera
2009-10-18, 21:22
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Jag har löst det genom att installera ntfs-3g, men tycker det känns väldigt skumt att man ska behöva installera massa program och grejer för att kunna öpnna sin ntfs hårddsik, Debian borde stödja de från början.

Någon som vet om man ska behöva installera ntfs-3g för att kunna öppna sin ntfs hårddisk?

Öh, ja? Utan stöd för NTFS så kan du givetvis inte montera upp en NTFS-formaterad hårddisk.
Citera
2009-10-18, 21:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Öh, ja? Utan stöd för NTFS så kan du givetvis inte montera upp en NTFS-formaterad hårddisk.
Joo de är klart att man behöver sådana fall men har eller borde inte Debain ha stöd för ntfs från början?
Citera
2009-10-18, 21:32
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Joo de är klart att man behöver sådana fall men har eller borde inte Debain ha stöd för ntfs från början?

"Debian" har väl knappt stöd för något alls "från början." Är det inte så att man gör en grundinstallation med i praktiken bara bootloader, kärnan och GNU och sen därefter stoppar man in resten? På min tid gjorde man så i alla fall :P

Hur som helst så ser jag inget konstigt alls i att NTFS-3g inte följer med automatiskt när man installerar. För de som vill ha det så är det lätt fixat, och de som inte vill ha det slipper avinstallera det.
Citera
2009-10-18, 21:34
  #7
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Jag har löst det genom att installera ntfs-3g, men tycker det känns väldigt skumt att man ska behöva installera massa program och grejer för att kunna öpnna sin ntfs hårddsik, Debian borde stödja de från början.

Tja, nu är ju inte Debian officiellt ett OS utvecklat av Microsoft så det är ju helt naturligt att man får sitta och pilla lite, men det är ju således också charmen med operativsystem som inte är Windows.
Citera
2009-10-18, 21:45
  #8
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Har ett problem med min externa hårddisk. När jag pluggar in den i datorn går de inte öppna den, så här står det.
Cannot mount volume.
Invalid mount option when attempting to mount the volume 'Expansion Drive'.
Jag har testat med min ipod och kamera och så vidare och de bli samma fel på allt.
Ja kör Debian 5.0
Hur löser jag detta?

utöver ntfs-3g behöver du libfuse2 installerat, vill jag minnas iallafall.

Sen kör
mount –t ntfs-3g /dev/sdXX /media/usb
Citera
2009-10-18, 21:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tja, nu är ju inte Debian officiellt ett OS utvecklat av Microsoft så det är ju helt naturligt att man får sitta och pilla lite, men det är ju således också charmen med operativsystem som inte är Windows.
aa de har du rätt i
och libfuse2 hängde med ntfs-3g
Citera
2009-10-18, 23:39
  #10
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
aa de har du rätt i
och libfuse2 hängde med ntfs-3g


Jaha vad säger den när du provat att mounta den?

Kolla syslog med
Citera
2009-10-19, 08:28
  #11
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Jaha vad säger den när du provat att mounta den?

Inget speciellt, skulle jag tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback