Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-18, 19:40
  #1
Medlem
Har ett problem med min externa hårddisk. När jag pluggar in den i datorn går de inte öppna den, så här står det.

Cannot mount volume.

Invalid mount option when attempting to mount the volume 'Expansion Drive'.

Jag har testat med min ipod och kamera och så vidare och de bli samma fel på allt.

Ja kör Debian 5.0

Hur löser jag detta?
Citera
2009-10-18, 21:12
  #2
Medlem
Rakiis avatar
En långdragen chansning är att du måste formatera om filsystemet på din externa hårddisk till ett som stödjer Debian, och således inte köra NTFS som på Windows.
Citera
2009-10-18, 21:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En långdragen chansning är att du måste formatera om filsystemet på din externa hårddisk till ett som stödjer Debian, och således inte köra NTFS som på Windows.
Jag har löst det genom att installera ntfs-3g, men tycker det känns väldigt skumt att man ska behöva installera massa program och grejer för att kunna öpnna sin ntfs hårddsik, Debian borde stödja de från början.

Någon som vet om man ska behöva installera ntfs-3g för att kunna öppna sin ntfs hårddisk?
Citera
2009-10-18, 21:22
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccmvector
Jag har löst det genom att installera ntfs-3g, men tycker det känns väldigt skumt att man ska behöva installera massa program och grejer för att kunna öpnna sin ntfs hårddsik, Debian borde stödja de från början.

Någon som vet om man ska behöva installera ntfs-3g för att kunna öppna sin ntfs hårddisk?

Öh, ja? Utan stöd för NTFS så kan du givetvis inte montera upp en NTFS-formaterad hårddisk.
Citera
2009-10-18, 21:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Öh, ja? Utan stöd för NTFS så kan du givetvis inte montera upp en NTFS-formaterad hårddisk.
Joo de är klart att man behöver sådana fall men har eller borde inte Debain ha stöd för ntfs från början?
Citera
2009-10-18, 21:32
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat: