Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-04, 20:51
  #361
Medlem
Duxups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om de satt uppspetsade på grenar var det nog en varfågel som varit framme...

Jag har inte läst hela tråden, men om det inte redan nämnts finns ju det intressanta exemplet med parasiten Toxoplasma Gondii, som vissa hävdat skulle orsaka "självmordsbeteende" hos sina offer genom att locka dem till predatorer (vilka sedan fungerar som mellanvärdar åt parasiten).

De var inte spetsade på grenar, utan hängdes där de hade rep runt halsen vilket gjorde det hela konstigt. Det är vad hon åtminstone berättade. Men man kan aldrig underskatta djur, eftersom de är smartare än vad vi tror.
__________________
Senast redigerad av Duxup 2015-08-04 kl. 20:56.
Citera
2015-08-05, 16:43
  #362
Medlem
Utan att nedvärdera deras intelligens vågar jag dock påstå att möss saknar den rent fysiska förmågan att knyta en snara och hänga sig i den. Det vore därtill en ineffektiv och långsam självmordsmetod, eftersom tyngden av en muskropp är otillräcklig för att bryta nacken eller ens avbryta blodcirkulation och andning - de skulle svälta eller frysa ihjäl där de hängde. Det låter snarare som ett verk av en sadistisk människa.

Jag tror att självmord hos de flesta arter är tämligen svårt att konstatera i naturen, eftersom den effektivaste självmordsmetoden sannolikt vore att låta sig dödas av rovdjur genom att aktivt dra till sig deras uppmärksamhet - eller helt enkelt genom att underlåta att gömma sig!
Citera
2015-08-30, 11:55
  #363
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Vet du vad? Vi hade två fåglar varav en dog, och dagen efter dog den andra av sorg.

Jag vet inte om man ska säga att det var "självmord". Fågeln dog av ensamhet. Många parlevande arter tror jag lever just på grund av den andre.

Kan dom inte para sig så finns det ingen anledning att leva vidare. Jag kan tänka mig att biologiskt dom tänker nåt sånt.

I annat fall så stämmer ju inte dina självmordstankar.

Tänk Charles Darvin och hans evolutionsteori! Djur och evolutionen går ju inte ut på att ta livet av sig? Eller hur?

Dina tankar känns i den bemärkelsen ganska grundlösa och bottnat i en särdeles sörja av ickevetentapligt mumbojumbo!

Förlåt om jag lät lite elak! Men jag tror du förtjänade det!


Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det stämmer inte. Det finns många djur som visar på sorg och ångest, bland annat apor.
__________________
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-30 kl. 12:46.
Citera
2023-03-06, 18:19
  #364
Medlem
448s avatar
Här har vi en kråka som tar sitt liv efter skillsmässa

https://www.itemfix.com/v?t=54nk3t
Citera
2023-03-06, 18:22
  #365
Medlem
Finns ju exempel på delfiner som medvetet tagit livet av sig , genom att sluta andas.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Animal_suicide
Citera
2023-03-06, 18:29
  #366
Medlem
Djur går instinktivt iväg och isolerar/gömmer sig vid sjukdom.
De slutar äta.

Så indirekt tar de ju då livet av sig.


Kanske gör de så tack vare någon biologisk mekanism som skyddar gruppen från den döda kroppen? Skyddar från att locka dit rovdjur, eller för att skydda gruppen från att sjukdomen sprids.
Citera
2023-03-12, 01:47
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiselmannen
Djur går instinktivt iväg och isolerar/gömmer sig vid sjukdom.
De slutar äta.

Så indirekt tar de ju då livet av sig.

Kanske gör de så tack vare någon biologisk mekanism som skyddar gruppen från den döda kroppen? Skyddar från att locka dit rovdjur, eller för att skydda gruppen från att sjukdomen sprids.

Knappast. Sjuka djur (liksom människor) går instinktivt undan för att gömma sig från faror, spara energi, vila och återhämta sig. Det finns inget vetande eller insikt om att man kommer att dö (vem vet det?), ingen anpassningsmekanism för att skydda gruppen från smitta eller från ditlockade rovdjur. Individuellt beteende är inte utformat för gruppens bästa (med undantag för vissa reciproka beteenden). När altruism förekommer är det mellan nära släktningar som till avkomman eller mellan syskon, men kostnadsintensiv solidaritet och uppoffring för kollektivet kräver indoktrinering och mental omprogrammering, som i det militära - Band of Brothers.
Citera
2023-03-12, 08:04
  #368
Avstängd
SkynyrdNations avatar
Det är ett ämne som vi biologer brukar tala tyst om.

Men jag tror inte att djur begår självmord.

Media brukar i bland antyda det i bland när valar navigerat fel upp på stränder och dött.

Men som sagt. Det har i dessa fall handlat om felnavigering.

Inte om något kollektivt självmord. Men jag inser ju helt cyniskt att media vill få det till ett tecken på klimatkris, och vilja införliva Greta i diskussionen.
__________________
Senast redigerad av SkynyrdNation 2023-03-12 kl. 08:18.
Citera
2023-03-12, 16:46
  #369
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Nja, det krävs först att man är medveten om att man lever. Det är nog inte många djur som är det.
Citera
2023-04-20, 14:15
  #370
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Ötger
Och hur vet du det?

Självmord kräver en nivå av självmedvetande inga andra än människa har. Vi har inga problem att ha intuitioner i många nivåer, vår närmaste släkting förmår 2 möjligen 3 nivåer. En schimpans kan inte förstå meningen med gymnasiestudier inte heller vitsen med självmord då det kräver en ganska invecklad syn på samtid och framtid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback