Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-18, 12:29
  #1
Medlem
Jag undrar om djur egentligen kan begå självmord. T.ex när de är skadade eller något sånt. Någon som vet?
Citera
2009-10-18, 12:30
  #2
Medlem
http://tinyurl.com/yzfewx8
Citera
2009-10-18, 12:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
http://tinyurl.com/yzfewx8
nej det kan dom inte, dom har inte den förmågan att tänka på det sättet,(som tur är kanske) djur, kan inte det
Citera
2009-10-18, 12:38
  #4
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesPiraten
Jag undrar om djur egentligen kan begå självmord. T.ex när de är skadade eller något sånt. Någon som vet?
jag har länge funderat på detta...

och jag tror dom kan det...


och det är därför dom springer ut i vägen när det kommer bilar...

dom har väldigt bra hörsel, har väldigt svårt att tro dom inte inser motorljud kan innebära fara..
Citera
2009-10-18, 12:56
  #5
Avstängd
TBULEs avatar
djuren tror att det snabbaste man kan färdas är att springa. så dom tror att dom hinner över vägen när en bil tex är 500m bort, men att bilen åker mycket fortare en vad djuren förstår
Citera
2009-10-18, 12:58
  #6
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SECONDHANDNEWS-5
nej det kan dom inte, dom har inte den förmågan att tänka på det sättet,(som tur är kanske) djur, kan inte det

Och hur vet du det?
Citera
2009-10-18, 12:58
  #7
Medlem
allearss avatar
Indirekt skulle jag tro att djur kan begå självmord.
De kan sörja ihjäl sig.
Utan den stimulans de behöver blir de deprimerade och dör ganska snabbt.
De brukar sluta att äta och dricka, drar sig undan och blir lätt föremål för rovdjur och/eller sjukdomar och tynar bara bort.
Hur aktivt det här valet egentligen är vet inte jag men det verkar kunna gå ruggigt fort för vissa djur och i vissa situationer.
Citera
2009-10-18, 12:59
  #8
Medlem
U137s avatar
Att sluta äta och dricka när de känner på sig att slutet är nära är ju också ett slags självmord, så ja till viss del. Man har ju hört talas om tamfåglar som slutat äta när partnern kolat,
Citera
2009-10-18, 13:03
  #9
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
jag har länge funderat på detta...

och jag tror dom kan det...


och det är därför dom springer ut i vägen när det kommer bilar...

dom har väldigt bra hörsel, har väldigt svårt att tro dom inte inser motorljud kan innebära fara..
Så de rådjur jag nästan kört över med bilen på landsvägarna har egentligen varit suicida stackare utan någon som bryr sig? Konstigt då de alltid nästan kommer i flock, de är kanske mobbade av de andra rådjuren.

I stället för att svärades köra vidare skulle man kanske stanna och snacka med ett sådant rådjur nästa gång, visa att man bryr sig....
Citera
2009-10-18, 13:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Så de rådjur jag nästan kört över med bilen på landsvägarna har egentligen varit suicida stackare utan någon som bryr sig? Konstigt då de alltid nästan kommer i flock, de är kanske mobbade av de andra rådjuren.

I stället för att svärades köra vidare skulle man kanske stanna och snacka med ett sådant rådjur nästa gång, visa att man bryr sig....




Finns det inga vetenskapliga undersökningar eller något sådant då?
Citera
2009-10-18, 13:29
  #11
Avstängd
Dimones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Så de rådjur jag nästan kört över med bilen på landsvägarna har egentligen varit suicida stackare utan någon som bryr sig? Konstigt då de alltid nästan kommer i flock, de är kanske mobbade av de andra rådjuren.

I stället för att svärades köra vidare skulle man kanske stanna och snacka med ett sådant rådjur nästa gång, visa att man bryr sig....
ja de hade iaf jag gjort...

du skulle sett när ja hitta en liten fångelunge på marken... han fick mjölk å grejer!


man ska ta hand om djuren!
Citera
2009-10-18, 13:53
  #12
Medlem
U137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
ja de hade iaf jag gjort...

du skulle sett när ja hitta en liten fångelunge på marken... han fick mjölk å grejer!


man ska ta hand om djuren!
Håller med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback