Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-23, 00:25
  #1177
Medlem
Det snackades muskelbygge och se snygg ut i baröverkropp sommartid här.

Titta bara på Rickard Nordstrand, rippad som få på 85-90 kg, sedan finns det ju thailändare på 60kg som är pinnsmala också.

Summan är väl att det går att styrketräna på gym och vara rippad samt thaiboxas proffesionellt eller bara 2 gånger i veckan som tidsfördriv.

Många UFC folk har ju stor del av sin träning i thai också.
Citera
2015-01-23, 13:31
  #1178
Medlem
Börjar man med sparring direkt som nybörjare?
Jag har tänkt att testa thaiboxning men opererade mitt ena öra för en månad sen. Det ska helst gå någon månad till innan jag får smällar på det. Bör jag vänta tills dess pga sparringövningar eller slår man endast på mitsar inom "nybörjargruppen"?
Citera
2015-01-24, 02:01
  #1179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candreva
Börjar man med sparring direkt som nybörjare?
Jag har tänkt att testa thaiboxning men opererade mitt ena öra för en månad sen. Det ska helst gå någon månad till innan jag får smällar på det. Bör jag vänta tills dess pga sparringövningar eller slår man endast på mitsar inom "nybörjargruppen"?
Väldigt sällan, i princip inte en chans att nybörjsrgrupperna sparras ibörjan. Så det är bara o hoppa in och köra mits ett tag sen kommer det naturligt med sparring.

Vad tror ni om SM iår? Känns som att det på papper är några väldigt rutinerade och duktiga fighters, saknar vissa namn men blev glad över de som kommer delta!
Citera
2015-01-26, 14:09
  #1180
Medlem
Om man ska tävla och är 1.79 lång vad är optimal vikt då?
Citera
2015-04-29, 16:00
  #1181
Medlem
nu jävlar nu ska ja börja med thaiboxning, allt gillat kampsort, tränat lite ju jutsu när ja va mindre,

men som det är nu så köra jag bara gym, å max 8rep per set, men kan tänka mig att de inte rikitgt samma muslek sätt i gym å thai, rätta mig om ja har fel, men i tahi är de väl mer uthålighet i musklerana än att bara lyfta tungt å explosivit.

Så min fråga är ni som tränar thai, hur kör ni eran styrketräning, för att bygga muskler som ni har nytta av när ni utför kampsporten?
Citera
2015-05-06, 21:16
  #1182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
nu jävlar nu ska ja börja med thaiboxning, allt gillat kampsort, tränat lite ju jutsu när ja va mindre,

men som det är nu så köra jag bara gym, å max 8rep per set, men kan tänka mig att de inte rikitgt samma muslek sätt i gym å thai, rätta mig om ja har fel, men i tahi är de väl mer uthålighet i musklerana än att bara lyfta tungt å explosivit.

Så min fråga är ni som tränar thai, hur kör ni eran styrketräning, för att bygga muskler som ni har nytta av när ni utför kampsporten?
Rikta in dig på tung styrketräning på gymmet (basövningar, SL 5x5 el. liknande) Ej att förväxla med volymträning dock. Kondition får du i spåret eller på träningen, folk som förespråkar 15reps+ i gymmet som komplement till thaien är idioter.
Citera
2015-05-07, 10:35
  #1183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Rikta in dig på tung styrketräning på gymmet (basövningar, SL 5x5 el. liknande) Ej att förväxla med volymträning dock. Kondition får du i spåret eller på träningen, folk som förespråkar 15reps+ i gymmet som komplement till thaien är idioter.



Vad gött är "gamal" SL så de passar mig
Citera
2015-05-07, 12:04
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhuligan
Rikta in dig på tung styrketräning på gymmet (basövningar, SL 5x5 el. liknande) Ej att förväxla med volymträning dock. Kondition får du i spåret eller på träningen, folk som förespråkar 15reps+ i gymmet som komplement till thaien är idioter.


Utveckla gärna, varför är detta idioti.
Jag tänker, uthållighet när man kör 15 rep.
Samma sak behöver du när du kör i ringen 3x3min.

Men klart får ju mer explosivitet i 5x5.

Men utveckla gärna
Citera
2015-09-14, 17:07
  #1185
Medlem
KpJohans avatar
Verkar som en lovande tråd att kanske ställa en fråga.
Tandskydd.... glömde mitt gudomliga bra tandskydd på senaste gala jag va och fightades på.
Letar nu ett nytt och snälla, rabbla gärna ner erfarenheter av era tandskydd och vart ni köpt dom.
Jag letar ett nytt nu och vill ha ett riktigt bra som inte är i vägen då man dricker eller pratar men som pallar fullkontaktsmatcher. Bryr mig inte om de kostar några hundra... vill hellre ha hela tänder framöver
Vad kan ni och vet om tandskydden ni haft? berätta gärna och ge tips på märken
Mvh Johan!
Citera
2015-09-14, 22:02
  #1186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berne88
Vad gött är "gamal" SL så de passar mig
Han tänker nog på ett push-press-pull upplägg.

T ex

Knäböj 3 sets, 5 reps
Bänkpress 3 sets, 5 reps
Styrkevändning, 3 sets, 5 reps.

Enkelt men effektivt upplägg. De flesta liknande upplägg kör varannat pass bänkpress, varannat pass militärpress, samt varannat pass styrkevändning eller någon rodd, varannat pass marklyft.

Lite mer överskådligt

Pass A:
Knäböj 3 x 5
Bänkpress 3 x 5
Styrkevändning 5 x 3

Pass B:
Knäböj 3 x 5
Militärpress 3 x 5
Marklyft 1 x 5

Väldigt simpelt men effektivt upplägg. Börja med rätt låga vikter och öka med minimala inkrement varje pass.

Konditionsträning är mer specifik till idrotten, du kommer bygga upp väsentligt mycket av konditionen för thaiboxning av att göra just thaiboxning, så satsa på att träna det mer och sen på sikt komplettera med eventuella rena konditionspass.

EDIT: Såg nu att det var en gammal post. Aja.
Citera
2015-09-24, 16:06
  #1187
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KpJohan
Verkar som en lovande tråd att kanske ställa en fråga.
Tandskydd.... glömde mitt gudomliga bra tandskydd på senaste gala jag va och fightades på.
Letar nu ett nytt och snälla, rabbla gärna ner erfarenheter av era tandskydd och vart ni köpt dom.
Jag letar ett nytt nu och vill ha ett riktigt bra som inte är i vägen då man dricker eller pratar men som pallar fullkontaktsmatcher. Bryr mig inte om de kostar några hundra... vill hellre ha hela tänder framöver
Vad kan ni och vet om tandskydden ni haft? berätta gärna och ge tips på märken
Mvh Johan!

Har personligen kört med 50-100kr tandskydd under hela min kampsportstid. Efter +10 år har jag aldrig känt att jag måste lägga massa pengar på formgjutna produkter.

Köpte mitt senaste från muaythaistore.eu
Citera
2015-10-01, 14:48
  #1188
Medlem
Each1Teach1s avatar
Är nybörjare och tänkte köpa egna handskar. Vuxen man och väger 75 kg. Ska man köra på 14oz eller 16oz?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback