Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 15:18
  #1105
Medlem
Jesusdidnttaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hur länge brukar det ta från att det är skickat?

cirka 2-3 veckor, fastnar det i tullen kan det ta någon extra dag.
Citera
2014-04-03, 15:24
  #1106
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusdidnttap
cirka 2-3 veckor, fastnar det i tullen kan det ta någon extra dag.
Tackar, de fick iväg paketet innan Thailändskanyåret started iaf. Packet går till spanien så hoppas att spanska tullen är slapp.

Jag vill ha grejerna nu.
Citera
2014-04-10, 06:48
  #1107
Medlem
tenstakickerss avatar
Hej,

ngn som tränar eller har tränat på Singhdam Muay Thai på Malmvägen 16a i Sollentuna?

Jag undrar hur klubben är och vilka åldrar som tränar? Är det bara malmvägen kids eller är det blandat?
Citera
2014-04-23, 17:47
  #1108
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Tackar, de fick iväg paketet innan Thailändskanyåret started iaf. Packet går till spanien så hoppas att spanska tullen är slapp.

Jag vill ha grejerna nu.

Liten uppdatering;

Fick första paketet idag, innehållande thaisusp och Twins handskar, ser ett posten försökte lämna ett andra paket idag så antar att det är resten av grejerna. tydligen delar de ordern för att man skall slippa tull.

Det tog ganska precis 3 veckor

Jag är sjukt nöjd med allt hittills
__________________
Senast redigerad av TheBuster 2014-04-23 kl. 18:02.
Citera
2014-04-29, 08:29
  #1109
Medlem
Continental Ops avatar
hej har kört nästan en termin o har lite frågor som mer erfarna gärna får besvara. Jag har tränat lite annat innan o är inte helt hundra på att fortsätta med just thai utan det beror på att det är det bästa i min håla.

1. Har inte köpt handskar än o hittade ett par fighter 16 oz för 450 på en lokal outlet. Har fått intrycket att det är ett bra märke. Är det bara skit som pajar efter ett par månader eller? Om det bara är skit gärna tips på andra märken som inte är alltför dyra

2. Benskydd har jag förstått att man lär behöva men susp? Har fått intryck att många inte har det o skippar pungsparkar?

3. Upplägget på min klubb är typ 15 min uppvärmning, rätt lite stretch, sen kör man typ 3-4 spark slagkombinationer 2 o 2 med 5 min långa tekniksnack emellan. avslut 10-20 min fys alt sparring.
Mitt intryck är att det är lite dåligt flyt i träningarna utan det är rätt mkt snack och att instruktörerna inte går runt så mkt o korrigerar när vi kör 2 o 2, nu på sistone har de börjat sparra själva medan noobsen kör. Det kan gå hela träningar utan att jag får ngn som helst synpunkt på hur jag utför en teknik Hur låter detta?

4. Jag tränar mest för att jag vill åt explosiv och hård träning under sommarhalvåret och kommer inte vilja sparra särskilt hårt o noll tävlingsambitioner. Tror typ karate skulle vara bättre men klubbarna där jag bor kör för mesigt, har redan avverkat dem (rent fysiskt altså). Funkar det att ha en sån "motionärsapproach" på en thai-klubb?
Citera
2014-04-29, 22:42
  #1110
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
hej har kört nästan en termin o har lite frågor som mer erfarna gärna får besvara. Jag har tränat lite annat innan o är inte helt hundra på att fortsätta med just thai utan det beror på att det är det bästa i min håla.

1. Har inte köpt handskar än o hittade ett par fighter 16 oz för 450 på en lokal outlet. Har fått intrycket att det är ett bra märke. Är det bara skit som pajar efter ett par månader eller? Om det bara är skit gärna tips på andra märken som inte är alltför dyra

2. Benskydd har jag förstått att man lär behöva men susp? Har fått intryck att många inte har det o skippar pungsparkar?

3. Upplägget på min klubb är typ 15 min uppvärmning, rätt lite stretch, sen kör man typ 3-4 spark slagkombinationer 2 o 2 med 5 min långa tekniksnack emellan. avslut 10-20 min fys alt sparring.
Mitt intryck är att det är lite dåligt flyt i träningarna utan det är rätt mkt snack och att instruktörerna inte går runt så mkt o korrigerar när vi kör 2 o 2, nu på sistone har de börjat sparra själva medan noobsen kör. Det kan gå hela träningar utan att jag får ngn som helst synpunkt på hur jag utför en teknik Hur låter detta?

4. Jag tränar mest för att jag vill åt explosiv och hård träning under sommarhalvåret och kommer inte vilja sparra särskilt hårt o noll tävlingsambitioner. Tror typ karate skulle vara bättre men klubbarna där jag bor kör för mesigt, har redan avverkat dem (rent fysiskt altså). Funkar det att ha en sån "motionärsapproach" på en thai-klubb?

1. Twins är märket framför andra när det gäller handskar för thaiboxning. Raja är också ett bra märke men oftast lite omotiverat dyra. Det som skiljer Twins handskar från till exempel Fighter är dels den generella kvalitén men också det att den delen av handsken som sitter runt handleden är kraftigare vilket är bra när man skall skydda sig mot sparkar.

2. Om jag bara fick välja ett enda skydd så är det alltid suspen. Jag går inte ens in på mattan utan den även om jag vet att passet inte kommer innehålla någon sparring. Tandskydd, handskar, benskydd och susp är alla ett måste om du skall hålla på med thaiboxning.

3. Det låter inte okay att instruktörerna tränar själva vid sidan om och inte gör det dom skall göra, nämligen instruera.

4. Jag har sagt detta många gånger förut; 90% av alla som tränar kampsport gör det i motionssyfta och har aldrig för avsikt att tävla. Detta gäller även tuffare sporter som MMA och Thaiboxning. Det är alltså mycket vanligare att vara motionär än tävlande.
Citera
2014-04-30, 08:34
  #1111
Medlem
Continental Ops avatar
skrev fel fick intrycket att fighter var ett skitmärke, aja men dem skippar vi, andra märken som är ok då? Har sett att twins går på 600 med lång lev tid på muaythaistuff o typ 700 i sverige, 16 oz alltså

det du skriver om 90 procent motionärer var överraskande, på min klubb känns det som att i vart fall två av tränarna bara snackar tävlingsfajt hela tiden medan den tredje är mer allmän. Sen är det rätt mkt mma-snack på ungdomarna där.

En grej som är bättre med karateklubbar jag kört på är att de hade mer flyt i träningarna, man lärde sig genom att göra mer snarare än att lyssna o titta på 5 minutersmonologer. Felet med många karateklubbar är den där hierarkin man ska igenom o att de utgår ifrån att man är en otränad idiot liksom. Ha ha det är svårt att välja. Men även om jag är lite ambivalent så borde väl thai vara det bästa man kan hålla på med om man inte har en optimal pyjamasklubb till hands. De tränar hårt från början o man underhåller sina allmänna skills. Sen har jag en rätt lång väg att gå när det gäller att ta slag med boxningstekniker o hålla ihop paketet.
Citera
2014-04-30, 09:03
  #1112
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
skrev fel fick intrycket att fighter var ett skitmärke, aja men dem skippar vi, andra märken som är ok då? Har sett att twins går på 600 med lång lev tid på muaythaistuff o typ 700 i sverige, 16 oz alltså

det du skriver om 90 procent motionärer var överraskande, på min klubb känns det som att i vart fall två av tränarna bara snackar tävlingsfajt hela tiden medan den tredje är mer allmän. Sen är det rätt mkt mma-snack på ungdomarna där.

En grej som är bättre med karateklubbar jag kört på är att de hade mer flyt i träningarna, man lärde sig genom att göra mer snarare än att lyssna o titta på 5 minutersmonologer. Felet med många karateklubbar är den där hierarkin man ska igenom o att de utgår ifrån att man är en otränad idiot liksom. Ha ha det är svårt att välja. Men även om jag är lite ambivalent så borde väl thai vara det bästa man kan hålla på med om man inte har en optimal pyjamasklubb till hands. De tränar hårt från början o man underhåller sina allmänna skills. Sen har jag en rätt lång väg att gå när det gäller att ta slag med boxningstekniker o hålla ihop paketet.

TheyWillKillUsAll summerade det bra, kan tillägga att Top King är ett bra märke som många på min klubb kör med.

Tycker att det låter som om du borde hitta en ny klubb, det är inte OK att tränarna skiter i er och sparras istället. Min tränare går alltid omkring och ger feedback. Det är allt från kommentarer som Bra, bra till att han bryter ner moment helt och bygger upp dem igen ifall om någon har missat något.

Enda gången han inte är helt aktive är när någon av tävlingskillarna är uppvärmningen vilket bara ger mer variation.

Så kolla efter en ny klubb om du har någon i krokarna.
Citera
2014-04-30, 16:22
  #1113
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
skrev fel fick intrycket att fighter var ett skitmärke, aja men dem skippar vi, andra märken som är ok då? Har sett att twins går på 600 med lång lev tid på muaythaistuff o typ 700 i sverige, 16 oz alltså

det du skriver om 90 procent motionärer var överraskande, på min klubb känns det som att i vart fall två av tränarna bara snackar tävlingsfajt hela tiden medan den tredje är mer allmän. Sen är det rätt mkt mma-snack på ungdomarna där.

En grej som är bättre med karateklubbar jag kört på är att de hade mer flyt i träningarna, man lärde sig genom att göra mer snarare än att lyssna o titta på 5 minutersmonologer. Felet med många karateklubbar är den där hierarkin man ska igenom o att de utgår ifrån att man är en otränad idiot liksom. Ha ha det är svårt att välja. Men även om jag är lite ambivalent så borde väl thai vara det bästa man kan hålla på med om man inte har en optimal pyjamasklubb till hands. De tränar hårt från början o man underhåller sina allmänna skills. Sen har jag en rätt lång väg att gå när det gäller att ta slag med boxningstekniker o hålla ihop paketet.

Det var som fan, har dom börjat lägga på en extra peng om man vill ha tjockare stoppning? Så var det inte förr i tiden... Kostar frakten verkligen 190kr? Enligt valuta.se så blir priset på handskarna 410kr.

Det står klart och tydligt på budoförbundets hemsida att 90% av alla som tränar thaiboxning är motionärer.

Att snacka tävling kontra hur många som faktiskt går matcher är två väldigt olika saker. Det verkar vara så att dina instruktörer inte är så rutinerade vilket gör att dom kanske snackar mycket matchning eftersom framgångar i tävlingssammanhang främjar klubben. Då är ju deras approach med att skita i sina elever och sparra själva jävligt kontraproduktivt. Grunder är alltid viktigast och lägger man inte tid på nybörjare tar det lång tid att höja lägsta-nivån på klubben.
Citera
2014-04-30, 18:33
  #1114
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det var som fan, har dom börjat lägga på en extra peng om man vill ha tjockare stoppning? Så var det inte förr i tiden... Kostar frakten verkligen 190kr? Enligt valuta.se så blir priset på handskarna 410kr.

Det står klart och tydligt på budoförbundets hemsida att 90% av alla som tränar thaiboxning är motionärer.

Att snacka tävling kontra hur många som faktiskt går matcher är två väldigt olika saker. Det verkar vara så att dina instruktörer inte är så rutinerade vilket gör att dom kanske snackar mycket matchning eftersom framgångar i tävlingssammanhang främjar klubben. Då är ju deras approach med att skita i sina elever och sparra själva jävligt kontraproduktivt. Grunder är alltid viktigast och lägger man inte tid på nybörjare tar det lång tid att höja lägsta-nivån på klubben.

De har bara sparrat vid sidan av enstaka ggr men det var flera som började undra vad de höll på med. Ibland har de flera instruktörer samtidigt och fortsättare som instruerar så det är inte bara negativt. Mitt intryck är att de två äldre instruktörerna är bra medan den tredje som är rätt ung har lite trist omogen attityd.

Rent praktiskt känner jag mig iaf rätt osäker efter nästan en termin, när jag tränade karate hade jag gjort rätt stora framsteg på en termin. Lite beror det på att jag prioriterade bort typ 2-3 veckor när det var vinter och jag tränade andra saker men nu går jag på allt.

Att jag tycker att det är mkt tävlingssnack beror nog lite på mig oxå som är nästan helt ointresserad av UFC, har sett några av Alex matcher men det är allt liksom

Nedanstående är vad jag får på hemsidan iaf, kör man nån valutahanterare på det så blir det runt 600 spänn. Håller på o googlar efter europeiska sajter istället då det finns rätt mkt sportaffärer i UK som säljer joggingskor utan frakt.

Description Size Qty. List Price Price
Twins Special Gloves Velcro
Product ID: BGVL3-BLACK
in-stock

Remove
16OZ 1 USD $78

21%
Discount USD $61.99
SUBTOTAL: USD $61.99
Ship to: Sweden
Methods:
dhl DHL Express (3-5 days)**Recommended** 52.74
dhl global DHL Global Mail (7-20 days) 29.08
ups UPS Express (3-5 days) 39.29

SHIPPING/HANDLING: USD $29.08
TOTAL: USD $91.07
Citera
2014-05-04, 19:25
  #1115
Medlem
Chestbrahs avatar
Hur länge bör man vänta innan man köper muay thai-shorts?

Jag vet inte vad folk anser men jag vill inte se ut som en wannabe. Har tränat i några månader och anser mig fortfarande vara en nybörjare inom sporten. Bör man vänta ett tag?
Citera
2014-05-04, 19:50
  #1116
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Hur länge bör man vänta innan man köper muay thai-shorts?

Jag vet inte vad folk anser men jag vill inte se ut som en wannabe. Har tränat i några månader och anser mig fortfarande vara en nybörjare inom sporten. Bör man vänta ett tag?
Finns väl inga hinder till att du köper dig ett par brallor nu egentligen, men du bör kanske undvika de som har döskallar på sig eller något sådant.

För övrigt är jag av uppfattningen att man ska träna i de kläder man känner sig bekväm att träna i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback