2017-02-16, 13:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
En fråga till!

Om man äter ca 30 min innan träning, och då struntar i EAA för det inte ger någon effekt.

Kan man då ändå ta det bara efter träningen ca 2h efter man ätit med träning i mellan. Då tar man bara hälften av dosen.

Är det ens värt?

Det är dygnets totala intag som troligen är viktigast. Hur du tajmar ditt intag kanske inte har så stor betydelse i praktiken, sett över en längre period. Se till att äta fullvärdigt protein så får du i dig alla EAA som behövs.
Citera
2017-02-16, 13:53
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är dygnets totala intag som troligen är viktigast. Hur du tajmar ditt intag kanske inte har så stor betydelse i praktiken, sett över en längre period. Se till att äta fullvärdigt protein så får du i dig alla EAA som behövs.

Okej, bugar å bockar för din hjälp!
Citera
2017-03-16, 11:58
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haider85
Banan kan funka ja, men tyvärr, inte vanlig kaffe!

Studier har visat att koffein stärker hjärtat och musklerna genom att göra sockret mer tillgängligt i blodet och musklerna så att du kan prestera bättre. Men tyvärr motverkar en del av kaffets övriga 200 olika ämnen koffeinets effekt. En kopp kaffe före träning gör dig inte till en snabbare löpare eller cyklist. Om du ska dra fördel av koffeinet måste det nämligen intas rent.
Kaffe skadar i gengäld inte den fysiska prestationen, så om du gärna vill njuta av en kopp kaffe innan du tränar går det bra. Du måste dock vara uppmärksam på att koffeinet hämmar kroppens insulinkänslighet, så att det blir svårare för musklerna att återuppbygga sockerdepåerna efter träning.
Därför är det en bra idé att dricka mindre kaffe dagen innan du tänker träna intensivt, så att musklerna får möjlighet att fyllas med socker.

http://iform.se/traning/skadar-kaffedrickandet-traningen

Men jag tror att jag fortsätter men min Whey 80 istället, då tar jag den innan och efter träning, läste att den innehåller ca 20% bcaa ändå.
Snarare visar väl studier att koffein kan ha negativa effekter på träningsadaptionen men att de övriga ämnena i vanligt kaffe skyddar kaffet ifrån att vara en hälsovådlig dryck i det stora hela.
Citera
2017-03-16, 12:02
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Med avseende på en ny studie kring BCAA skrev Schoenfeld följande på Facebook här om dagen.

Inget nytt på kartan med andra ord, men tåls att upprepas med jämna mellanrum.

BCAA är dessutom,dyrt,äckligt och luktar illa samt marknadsförs via pestilenta Instagram konton.
Citera
2017-03-22, 18:15
Medlem
Aritzos avatar
Hej,

Jag spelar fotboll och försöker träna på gymmet för att få mer definition av musklerna jag har. Jag kör mycket uthållighets träning och är nu ute efter aminosyror.
Jag vill ha något som ökar muskelbyggnaden, stimulerad muskelbyggnad, bibehåller muskelmassan. Jag vill inte bli "biffig" så att säga utan få mer definition av mina muskler.

Vill heller inte gå upp i vätskemassa.

Vad har ni för tips? Helst i dryck.
Citera
2017-04-06, 07:38
Medlem
Vad är fördelen med BCAA egentligen?

Hej, BCAA alltså aminosyror ska förhindra muskelnedbrytningen sägs det, och på BCAA hardcore står det att man ska ta det under träningen, min fråga är ju då, vill man inte att musklerna ska brytas ner så de kan lagas och bli större? Eller hur funkar det? Mvh
Citera
2017-04-06, 08:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartic
Hej, BCAA alltså aminosyror ska förhindra muskelnedbrytningen sägs det, och på BCAA hardcore står det att man ska ta det under träningen, min fråga är ju då, vill man inte att musklerna ska brytas ner så de kan lagas och bli större? Eller hur funkar det? Mvh
Nja, BCAA förhindrar inte nedbrytningen. Man kan säga att det är nedbrutet protein. Det fungerar som byggstenar till protein, som i sin tur är det som bygger upp musklerna i kroppen. BCAA är ju en förkortning av Branched-Chain Amino Acids, det vill säga grenade aminosyror.

Fördelen sägs varar att den fria formen (grenade aminosyror) gör att de enklare tas upp av kroppen Dessutom slipper du få i dig fett och kolhydrater, utan endast fokusera på det muskelbyggande proteinet.
Citera
2017-04-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nja, BCAA förhindrar inte nedbrytningen. Man kan säga att det är nedbrutet protein. Det fungerar som byggstenar till protein, som i sin tur är det som bygger upp musklerna i kroppen. BCAA är ju en förkortning av Branched-Chain Amino Acids, det vill säga grenade aminosyror.

Fördelen sägs varar att den fria formen (grenade aminosyror) gör att de enklare tas upp av kroppen Dessutom slipper du få i dig fett och kolhydrater, utan endast fokusera på det muskelbyggande proteinet.

Okej tack nu hänger jag med! Så att jag då har druckit proteinshake när jag vaknat sedan BCAA direkt efter har varit ganska onödigt när det hade räckt med bara BCAA? Frågan är bara ifall man kan ta BCAA innan träningen, sen kör man på proteinpulver efter träning? Eller hur kombinerar man det?
Citera
2017-04-06, 08:38
Medlem
Citat:
Okej tack nu hänger jag med! Så att jag då har druckit proteinshake när jag vaknat sedan BCAA direkt efter har varit ganska onödigt när det hade räckt med bara BCAA? Frågan är bara ifall man kan ta BCAA innan träningen, sen kör man på proteinpulver efter träning? Eller hur kombinerar man det?

Bcaa ökar proteinsyntesen rätt rejält. Du ska ta det på 'tom mage' innan och ev under träning. Efter träning funkar vanlig shake bra.
Med tom mage menas att du inte ska äta något 1-2h innan träning.
Källor lämnas på begäran
Citera
2017-04-06, 08:40
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Studier och ren fakta är något diffus, det är nog ingen som vet EXAKT vad som är bäst eller hur man ska göra som är opti. Det vanliga snacket är väl om man käkar rätt mängd protein över dygnet så ska det vara lugnt. Jag vill dock ha protein både innan och efter mina pass då det känns ologiskt att tajming skulle spela noll roll.

Aminosyror (EAA) och vasslepulver spelar samma roll, jag brukar dock köra med aminosyror innan eller under mina pass då magen kan börja bråka med vassle ibland, en stor vassleshake och sedan tunga knäböj kan sluta i pinsamheter!

BCAA är bara en del av EAA så det spelar väl samma roll till viss del. Att inta aminosyror innan ett pass på fastande mage skulle jag säga är vettigt, om man ätit spelar det ingen roll. Det är en gråzon alltihop och man får helt enkelt köra på det konceptet man tycker är mest logiskt själv.
Citera
2017-04-06, 14:34
Medlem
Tack för svar, testar mig fram lite och ser hur kroppen reagerar !
Citera
2017-04-06, 17:13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.
Bcaa ökar proteinsyntesen rätt rejält. Du ska ta det på 'tom mage' innan och ev under träning. Efter träning funkar vanlig shake bra.
Med tom mage menas att du inte ska äta något 1-2h innan träning.
Källor lämnas på begäran
Nej, det är en vanlig missuppfattning. BCAA, framför allt leucin, triggar igång muskelproteinsyntesen. Det är inte samma sak som att stimulera den, för att göra det senare krävs alla essentiella aminosyror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in