2009-10-16, 17:10
Medlem
Vapiors avatar
Nu är det såhär att vi har en dator som är ungefär 3 år gammal. Vi har tidigare haft problem med grafikkort som har bytts ett antal gånger. Nu har datorn varit seg ett antal veckor och nu tillslut får man Bluescreen och moderkortet piper efter någon minuts användning. Vad kan det vara ? Datorn har inte öppnats mer än för dammsugning så vi snackar inte regelbundet byte av komponenter.
Datorn är som sagt en tre år gammal HP stationär med Windows XP Home Premium.

EDIT: Nu skiter den i bluescreenen och kör svart skärm istället, ingen möjlighet till felsökning via BS.
Citera
2009-10-16, 17:13
Medlem
Det är inte skärmen som pajat då?
Citera
2009-10-16, 17:14
Medlem
Vapiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktarn
Det är inte skärmen som pajat då?

Njaa, skärmen är relativt ny, högst ett halvår gammal. Men brukar man få BS pågrund av skärmen?
Citera
2009-10-16, 17:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du kommer åt felsäkert läge och eventloggen som då ligger under kontrollpanel | administratörsverktyg, vad säger den i felkod?

Var det länge sedan som en ominstallation av OS gjordes?

Du nämner " dammsög " i ditt inlägg, du är medveten om att skador kan uppstå om man nu kör in dammsugarestycket och vevar runt bland komponenterna.

Men kontrollerar läckage på kondensatorerna, allmän överblick invändigt och kontrollerar kablaget.
Citera
2009-10-16, 17:28
Medlem
Vapiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du kommer åt felsäkert läge och eventloggen som då ligger under kontrollpanel | administratörsverktyg, vad säger den i felkod?

Var det länge sedan som en ominstallation av OS gjordes?

Du nämner " dammsög " i ditt inlägg, du är medveten om att skador kan uppstå om man nu kör in dammsugarestycket och vevar runt bland komponenterna.

Men kontrollerar läckage på kondensatorerna, allmän överblick invändigt och kontrollerar kablaget.

Ska kolla loggen sen, för jag är ganska säker på att jag kommer åt den. Det var ganska nyss som datorn fick en ominstallation av OS. Och jag är väl medveten om riskerna så fort man petar runt i datorn, men jag är självgod och tror att jag varit försiktig nog.
Citera
2009-10-16, 18:01
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapior
Ska kolla loggen sen, för jag är ganska säker på att jag kommer åt den. Det var ganska nyss som datorn fick en ominstallation av OS. Och jag är väl medveten om riskerna så fort man petar runt i datorn, men jag är självgod och tror att jag varit försiktig nog.

Det är tyvärr så att just dammsugning är ett effektivt sätt att orsaka ESD-skador på mängder av komponenter i datorn, hur försiktig man än är, att blås bort med exempelvis tryckluft på burk är säkrare.
Citera
2009-10-16, 22:19
Medlem
Kvitto

Leta reda på ditt kvitto om den är yngre än 3 år hävda 3års reklamation för det är ett hårdvarufel du har.
Hart haft samma problem med min bärbara och då byte dom moderkortet.
Citera
2009-10-17, 00:31
Medlem
Shejkens avatar
Det är helt klart ditt grafikkort som det är fel på. Antagligen nån komponent som använder sig av grafikkortet i moderkortet som det är fel på, eftersom att ni har fått det bytt flera gånger. Och nu slocknar skärmen helt, alltså är även detta grafikkort slut.

Finns nog inte så mycket du kan göra, kanske köpa nytt grafikkort men det kommer ju också pajja till slut.

Det är iaf vad jag tror!
Citera
2009-10-17, 01:28
Medlem
Ratchers avatar
Se där, min Hp dator dog för dryga veckan sedan, en reboot sen vägrade datorn vara med längre, indikerade hårdvarufel (grafik kortet som Nvidia blivit stämnda för i USA) Datorn stannar på HP boot skärmen sen är det enda som händer att SCROLL knappen lyser konstant och musplattan samt laddnings lampan blinkar omvartannat, och HP support kan inte "identifiera" fel koden, snacka om inkompetent företag, näää framöver blir det då inte mera "Helvetes Produkter", vet dom inte ens vad deras egna felkoder betyder då kan det vara.

Det som jag vill framhäva här är att datorn bara slockande på dagen 3 år, ser dock att ni bytt grafikkortet, men frågan är om det är till det bättre eller inte? min bara "dog" under omstart, funkade kanon innan, men under omstarten så la allt bara av.
Citera
2009-10-17, 15:02
Medlem
Vapiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shejken
Det är helt klart ditt grafikkort som det är fel på. Antagligen nån komponent som använder sig av grafikkortet i moderkortet som det är fel på, eftersom att ni har fått det bytt flera gånger. Och nu slocknar skärmen helt, alltså är även detta grafikkort slut.

Finns nog inte så mycket du kan göra, kanske köpa nytt grafikkort men det kommer ju också pajja till slut.

Det är iaf vad jag tror!

Om det lutar åt att det är fel på detta grafikkortet också, då är det lika bra att köpa en helt ny burk, och inte fan ska det vara en märkesdator denna gång. Tror det är tredje kortet vi är inne på nu, det måste vara något som använder sig av grafikkortet som du säger. För det kan ju knappast gå sönder tre grafikkort på tre år.
Får iallafall ta och dra en ominstallation av OS först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in