Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-06, 16:08
  #181
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Satt och lekte lite med detta programet nu och provade lägga in detta systemet. Har gjort precis som du skrivit ovan men när jag trycker "starta raduttagning" får jag felmeddelande att valda rader och garanti gav inga rader att tippa", men när jag kryssar bort rutan med "tecken i rad" så funkar det men hamnar då på 56 rader.

Vad gör jag för fel. Tror inte jag fattar detta med villkor. Jag har som villkor ett, tryckt ner en etta som en "enkelrad" exkluderat matcherna 6 och 11 och i "Max" tryckt 9 och i "Min" tryckt 3. I villkor 2 har jag likaså tryckt en enkelrad med 2r (de sex matcherna i systemet) och Max/min 5/1.. Hoppas ni fattar för det var ju sjutton vad det var svårt att förklara
Vet inte om du observerat det, men man måste manuellt ange antalet rader i rutan "Radval". Annars blir det error.
Citera
2011-10-06, 16:15
  #182
Medlem
elimicmats avatar
Så där ja... då funkade det. Tackar.

Undrar en sak till. Satt och bara lekte lite och fattar inte riktigt med teckenfördelningen. Låt oss anta att jag helgarderar den första matchen, men känner att jag vill ha fördelning

1: 25%
x: 25%
2: 50%

Kan man på något sätt styra upp detta? De rutorna är ju låsta....
Citera
2011-10-06, 17:43
  #183
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Så där ja... då funkade det. Tackar.

Undrar en sak till. Satt och bara lekte lite och fattar inte riktigt med teckenfördelningen. Låt oss anta att jag helgarderar den första matchen, men känner att jag vill ha fördelning

1: 25%
x: 25%
2: 50%

Kan man på något sätt styra upp detta? De rutorna är ju låsta....

I PW Tips kan man inte tippa med procent. Det du klickat fram när du kollar på teckenfördelning är hur tecknen är fördelade för de rader du redan genererat. Därför är de låsta. De visar bara hur tecknen fördelar sig på raderna som skapats, d.v.s efter att du klickat på "starta raduttagning".

Däremot kan du tippa med procent i andra program, t.ex. Copéma. Där kan du helgardera precis som du själv är inne på, med en fördelning av 25-25-50, eller hur du nu vill ha det. Observera då att du inte bestämmer den procentuella fördelningen av de utvalda, genererade, slutgiltiga raderna, utan bara hur mycket du tror på respektive lag.

Där du skriver in procenten (som t.ex. 25-25-50) bestämmer du alltså bara om ett lag ska vara favorittippat eller inte. Du kan inte bestämma hur många av de genererade raderna som ska innehålla ett visst tecken. Detta avgörs av hur dina villkor i övrigt ser ut.

Exempel:

Du har valt följande sannolikhet för respektive tecken:

Finland - Sverige: 25-25-50
Tjeckien - Spanien: 25-25-50

Bara för det kommer inte hälften av dina rader att innehålla Sverige-seger. Hur många som innehåller Sverige-seger avgörs av dina villkor i övrigt. Anta att du är ute efter hög utdelning. Då kanske du bara vill välja rader som ger hög utdelning och knackar följande villkor:

"Max en vinnare av Sverige och Tyskland". När du sedan genererar raderna kommer det kanske bara att vara 25 % av raderna som innehåller Sverige-seger. Det beror förstås på ditt villkor.

Om du istället skiter lite i hög utdelning och går efter vad du tror så sätter du följande villkor: "Minst en vinnare av Sverige och Tyskland". När du nu skapar raderna så kommer Sverige-segern förmodligen att finnas med på fler än 50 % av raderna.

Märk väl att det finns många olika villkorstyper, och inte bara "min/max". En villkorstyp kallas procentsumma. Förslag är att du läser igenom Copémas manual där olika villkorstyper behandlas.
__________________
Senast redigerad av spleendid 2011-10-06 kl. 17:48.
Citera
2011-12-09, 22:23
  #184
Medlem
Brajonistens avatar
Kan någon berätta hur man räknar ut chansen för ex. 12 rätt på ett R-4-4-144 i spelbibeln (systembroschyren). De lodräta och vågräta raderna med siffror eller -.
Tycker de förklarar det alldeles för kort i broschyren.

Finns antagligen redan här i tråden men det var alldeles för svårt att hitta genom att söka.
Citera
2011-12-10, 00:20
  #185
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajonisten
Kan någon berätta hur man räknar ut chansen för ex. 12 rätt på ett R-4-4-144 i spelbibeln (systembroschyren). De lodräta och vågräta raderna med siffror eller -.
Tycker de förklarar det alldeles för kort i broschyren.

Finns antagligen redan här i tråden men det var alldeles för svårt att hitta genom att söka.

Du har hittat broschyren förstår jag. Och du har hittat systemet R-4-4-144 överst på sida 11. Vi utgår från att du får 13 rätt på ramen. Längst till vänster står kolumnen för 13 rätt. Den kolumnen består av 13 tabellrader i detta fall (för andra system består 13-kolumnen kanske bara av 2 tabellrader, eller ännu fler än 13).

De tre översta raderna i t13-kolumnen börjar med en etta. Övriga 10 rader i 13-kolumnen börjar med ett streck. När du sätter 13 rätt på ramen kommer din bästa spelade enkelrad (den som ger högst utdelning), att utgå från någon av de 13 tabellraderna i 13-kolumnen. Om du får en enkelrad med 13 rätt (markerat med etta i kolumnen), får du aldrig några enkelrader med 12 rätt, men du får alltid 4 eller 5 enkelrader med 11 rätt.

Om du inte får någon enkelrad med 13 rätt, får du minst 1 och högst 3 enkelrader med 12 rätt (och därav garantin). Om du nu plussar ihop antalet enkelrader i varenda täljare längst till höger i tabellen, d.v.s. där det står typ "72/1296" eller "108/1296". (Alltså: täljaren är ju det översta talet, i dessa fall 72 och 108.) Så plussa ihop täljarna för alla tabellrader där du får några rader med 12 rätt, d.v.s. de 10 understa tabellraderna som inte börjar med en etta i 13-kolumnen. Det borde bli 1152 rader. I nämnaren har du fortfarande 1296. 1152/1296 = ~89 %. Om du sätter 13 rätt på ramen har du alltså ca 89 % chans till 12 rätt, och ca 11 % chans till 13 rätt.

Men det var inte det du ville veta, även om du nu fick ett hum om hur man läser tabellen. Du ville förmodligen veta chansen att få 12 rätt om man sätter 12 rätt på ramen. Detta går inte att utläsa i tabellen.

____________________


Problemet är rent av i det närmaste omöjligt att lösa. Jag kom själv på en metod för att räkna ut detta, men insåg att den kunde varit ohållbar. Jag saknade dock adekvat kunskap för att bedöma min amatörmässiga metod. Men jag beskrev metoden för en professor i matematik, och fick ett svar. Här följer fråga och svar:

7 mars 2011 17.58.48

Hej!

Jag har en fråga som rör Stryktipset. Har bläddrat igenom tidigare svar men hittar inget som förklarar följande:
Om jag spelar ett reducerat system som heter R-0-7-16 så får jag 7 halvgarderingar för 16 kr. Motsvarande matematiska system kostar 128 kr (eftersom det består av 128 rader). Systemet garanterar 12 rätt om jag får 13 rätt på ramen.
För att vara garanterad 12 rätt krävs alltså 16 rader och jag har kommit fram till att det beror på att matcherna är just halvgarderade. För att vara garanterad 12 rätt krävs 128/8 rader, eller 128/(2^3) rader och där tvåan står för antalet tecken i en garderad match. Antalet spelade rader som krävs för att vara garanterad ett visst antal rätt sjunker alltså med en faktor 8.
12 rättsgaranti: 128/8 = 16 rader
11 rättsgaranti: 16/8 = 2 rader
För ett system med samtliga matcher helgarderade, som t.ex. R-7-0-36, kommer FAKTORN (det är den jag är ute efter) att vara 27 (3^3).
Det matematiska systemet med 7 helgarderingar motsvarar 2187 rader. För att vara garanterad 12 rätt krävs då 81 rader (2187/27). För att vara garanterad 11 rätt krävs 3 rader (81/27).
Problemet uppstår när jag spelar ett reducerat system av typen R-3-3-24 eller R-4-7-48. Hur kommer jag då fram till denna Faktor med vilken "antalet rader som krävs för ett visst antal rätt" sjunker/ökar? Det var ju enkelt när garderingarna var av samma slag, eller tänkte jag fel redan där? Rent spontant borde faktorn alltid lägga sig någonstans mellan 8 och 27 som så att säga är "ytterlägen" (alla halvgarderade eller alla helgarderade). Alltså: Hur räknar jag ut faktorn när garderingarna för ett reducerat system är av olika slag?

Svar:

Jag förstår problemet, men ditt resonemang bygger nog i stor utsträckning på gissningar. Det kan t ex inte räcka med två rader för att vara garanterad 11 rätt. Får man 13 rätt inom ramen, så är alla de sex ogarderade matcherna rätt. Det återstår att få minst 5 rätt bland de övriga, och då kan inte två rader räcka. När du säger att det räcker med 16 rader för att få 12 rätt, så får man väl lita på systemkonstruktörerna.

Problem av detta slag är mycket svårlösta. Jag fick vid ett tillfälle frågan, vilket det minsta antalet rader är, som krävs för att garantera 10 rätt oberoende av hur det går. Ett sådant system innebär 13 helgarderingar och skulle gå under namnet R-13-0-x för något tal x. Det frågades alltså efter det minsta möjliga värdet på x, som alltid gav minst 10 rätt. Det visade sig att problemet var olöst. De allra flesta problem av detta slag är i själva verket olösta. I princip är de naturligtvis lösbara. Det är bara att skriva ett datorprogram, som går igenom alla möjligheter. Dagens datorer har dock inte den kapacitet, som gör att du får svaret under din livstid.

Kjell Elfström

Kjell svarar på frågor i den eminenta frågelådan Fråga Lund om Matematik.

__________

Värt att tillägga är väl att om du får 12 rätt på ramen och missar på en reducerad halvgardering, så dubbleras din chans till att verkligen få 12 rätt på en enkelrad (de utskrivna raderna). Om du missar på en spik är chansen oförändrad.
__________________
Senast redigerad av spleendid 2011-12-10 kl. 00:27.
Citera
2012-01-07, 15:53
  #186
Medlem
spleendids avatar
Information om hur man tolkar nyckeltabeller: https://www.flashback.org/sp34681713

Nyckeltabeller finns att hämta här: https://svenskaspel.se/?pageid=/spor...ktipset/system
__________________
Senast redigerad av spleendid 2012-01-07 kl. 15:55.
Citera
2012-01-08, 04:30
  #187
Medlem
spleendids avatar
Vilket är det bästa reducerade systemet? Hur ska man placera sina matematiska garderingar? Svar finns nedan.

https://www.flashback.org/sp32478428
https://www.flashback.org/sp32932578
https://www.flashback.org/sp26282495
Citera
2012-01-20, 16:26
  #188
Medlem
Hallå!
Brukar mest lira R-system på stryktipset samt europatipset.
Satt å fundera på att prova på U-system lite, så till frågan...
Nån som har ett tips på vilket U-system som är "bäst" att köra?
Eller det kanske inte spelar någon roll vilket man väljer?
Citera
2012-01-27, 15:13
  #189
Medlem
Detta kan tyckas vara reklam. Men faktum är att jag inte har något att vinna på detta eftersom sajten jag rekommenderar är helt gratis och helt saknar reklam eller dylikt. Men jag har länge stört mig på varför det ska vara så klurigt att spela med reducerade system. Svenska spels verktyg är minst sagt stelbent och de program man kan ladda ner är dels fula och dels onödigt krångliga.

Så vill du testa att köra reducerade system på Stryktipset eller Europatipset och själv vill vikta det. Testa då tipsrobot.se och klicka dig in till Tippa på stryktipset eller Tippa på europatipset. Där kan du ändra, spara, ändra, spara, visa för kompisar, ändra lite, spara in och när du så är nöjd, exportera raden till en textfil du sedan, smidigt kan ladda upp till svenska spel.

Vanvettigt mycket smidigare än alla andra sätt att skapa reducerade system. Och som sagt: jag tjänar inte ett öre på detta. Ville ha ett smidigt system själv, och har inget emot att dela med mig av det. Så jag hoppas att detta inte tas bort. För jag vill verkligen bara hjälpa.
Citera
2012-02-05, 10:40
  #190
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckan
Hallå!
Brukar mest lira R-system på stryktipset samt europatipset.
Satt å fundera på att prova på U-system lite, så till frågan...
Nån som har ett tips på vilket U-system som är "bäst" att köra?
Eller det kanske inte spelar någon roll vilket man väljer?

Jag är ingen fena på de olika U-systemen. Det enda jag vet är att dessa inte är att föredra. Det blir för mycket lotto.

Här är jag inne på varför U-system kan betraktas som lurendrejeri: https://www.flashback.org/sp29013733

Kortfattat: Alla U-tecken du sätter i garderade matcher kommer inte att finnas med på fler rader än ett tecken i en garderad match som inte är U-tecken. Såhär kan en kupong se ut:

Totalt 8 rader:

1. Änglarna - Blåvitt 12 (1)
2. Real Jonsered - Roma Wanderers 2
3. Lille Virgil - Lecce U-43 X
4. Blublublunktispor - Racing Al-Qaida X2 (X)

I match 1 och 4 har du placerat U-tecken (syns inom parentes). Vad tror du för det första att detta innebär? Systemet består av 8 rader. Du måste förstå följande:

- Det är inte säkert att ditt U-tecken kommer att finnas på 5 rader, mot 3 rader för det andra tecknet i samma match.

Det skulle man dock kunnat tro, eftersom det heter U-tecken och eftersom tecknet därför borde vara prioriterat. Men så är inte alltid fallet. I några garderade matcher kommer det att vara så: U-tecknet finns med på 5 rader och det andra tecknet finns med på 3 rader.

Men för några, ungefär hälften, av garderingarna är det inte alls så. För dessa garderingar kommer U-tecknet att finnas med på 4 rader, och det andra tecknet på 4 rader. I stort sett har det alltså kvittat att du placerat U-tecknet i den matchen.

Om du inser detta får du gärna spela hur många U-system du vill. Personligen finner jag dessa värdelösa.
Citera
2012-02-05, 11:23
  #191
Medlem
Det verkar vara som du säger, en hel del "lotto" på U-system.
Känns bättre å lira R-system med 12 rättsgaranti.
Då vet man iaf lite bättre vad man får för pengarna.
Citera
2012-02-09, 10:06
  #192
Medlem
spleendids avatar
För er som funderar på att börja använda Copéma Tips har skaparen Kurt nu lagt upp några instruktionsfilmer på Youtube. Länkar till alla filmklipp finns här: http://www.copema.se/Tipssidan.htm

Han förklarar bl.a. villkor. Det lär komma fler videor. I film nummer 4 förklarar han skillnaden mellan procenten man själv sätter på respektive tecken (vilka lag man tror på) och den procentuella fördelningen av tecken för de färdiga raderna (efter att man konstruerat ett system fullt med villkor).

Han är rätt pedagogisk måste jag säga. Mycket nöje!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback