• 1
  • 2
2004-02-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
"Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp[...]"

Så, ja, skämt kan vara hets mot folkgrupp.

Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor så är Flashback tvungen att ta bort meddelanden som uppenbart är hets mot folkgrupp, gör de inte de så kan de åtalas för brott mot ovan nämnda lag. De borde inte kunna åtalas för hetset i sig.
Iofs tycker jag den här lagen är löjlig men lagar är till för att följas. Men människan har ju sen urminnes tider "kastat sten" på varandra, dvs svenskar mot norrmänn, de vita vs de svarta, bönder vs arbetare eller vs borgare/adel, eller jag mot min granne som klipper gräsmattan mitt i natten eller spelar för hög musik.
Är det någon som vet om det är något annat land som har liknande lag?
Citera
2004-02-29, 02:04
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Sula
Är bönder en folkgrupp?
Kan man i så fall fällas för dessa gamla folkliga talesätt:

"Där satt den - som kniven i en bonde!"
"Vart fan tog tugga vägen, sa bonden - åt maränger."
"Vart tog vägga vägen sa bonn, när ridån gick."
"Arselemang, sa bonn när han skulle tala franska."

Och hur blir det med alla gamla vitsar om handelsresande?

Pastorn.....bönder ÄR en folkgrupp. Som av någon konstig anledning har fått för sig, och även fullföljt detta koncept till 100%, att man ska bosätta sig i ett hus nära husdjur av rasen kullig svartvit ko eller vanlig jävla skitgris......och sen åker dom till Sthlm varje vecka.......särskilt till Täby Centrum......där det är fullt på parkeringen kl 14 en vanlig torsdag......där går dom och drar benen efter sg.....riktigt SUGER in atmosfären av ett köpcentrum i absolut zenit.....på kvällen går dom på nån jävla skitteater där Robert Gustavsson och nån annan nolla skriker ut sin hysteri.....jag betackar mig för varenda bonnjävel i hela riket !
Citera
2004-02-29, 02:09
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
meh, kanske inte kan komentera dess inlägg så bra eftersom jag inte bor i sverige. . .
tönkte dra en paralell med island:
vi har ganska stränkga lagar eng. hets mot folkgrupp, men för det mesta så går man efter i den andan som skämtet sagts.

te.x: vore fånigt att dömma en Zigenare som säger ett zigenarskämt för hets mot folkgrupp, men även pesrsoner som säger skämten i ren ironisk anda blir sällan dömda. Kanske är det för att vi är ett ganska litet samhälle, då många känner varandra och vi vet när man skojar och inte skojar. . .

ang. rasism svrta mot vita: stör mig på detta också, löste typ på aftonbladet eller någnstans om "omvänd rasism" vadå omvänd. rasism e väl rasism?

Hejsan, kul med en islänning, ni behövs !

Men.....hur många zigenare bor det i Reykjavik ? Hur många svarta människor rör det sig på gatorna i stan ? 2 ? De två som flytt från Keflavik.....och på nåt underligt sätt fått in halva på nån isländsk tjej ?
Citera
2004-03-13, 15:58
Medlem
Vi moderatorer har haft lite tolkningsproblem kring lagen om hets mot folkgrupp när det gäller nationaliteter, vilket ni kan se i bomba_usas signatur.

Hursomhelst räknas inte skämt som HMF om de inte "hotar eller uttrycker missaktning". Jag har lite svårt att se att ett mera lättsamt skämt skulle kunna tolkas som "missaktning".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in