• 1
  • 2
2004-01-11, 16:53
Bannlyst
hej

det har ju varit mkt snack om hets mot folkgrupp på senare år.

nu är min fråga - inkluderas roliga skämt i denna kategori?

får man t ex skämta om svarta, judar, rednecks, bögar etc nu förtiden eller är det hets mot folkgrupp?

om nån t ex skulle dra några roliga historier på flashback, skulle då flashback kunna åtalas för hets mot folkgrupp?
Citera
2004-01-11, 18:57
Medlem
TTKs avatar
"Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp[...]"

Så, ja, skämt kan vara hets mot folkgrupp.

Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor så är Flashback tvungen att ta bort meddelanden som uppenbart är hets mot folkgrupp, gör de inte de så kan de åtalas för brott mot ovan nämnda lag. De borde inte kunna åtalas för hetset i sig.
Citera
2004-01-22, 20:03
Medlem
greenladys avatar
hmmm

om det skulle vara hetsmotfolkgrupp att dra skämt om folk från andra nationaliteter varför gör man då i nutid böker med norrmannen skämt i ? detta är ju exakt samma sak som att dra skämt om en tysk, jude, zigenare m.m

men nu förtiden så kan man visst inte vara rasistik mot vita utan bara svarta man kan vara det mot ?
Citera
2004-01-25, 21:21
Medlem
bomba_usas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenlady
men nu förtiden så kan man visst inte vara rasistik mot vita utan bara svarta man kan vara det mot ?
Stör mig faktiskt också på det. Lika för alla ska det vara.
Citera
2004-01-27, 01:25
Medlem
Det kanske inte beror på att det är vi vita som är förtryckta, underkastade, strukturellt motarbetade och diskriminderade, underbetalda osv?
Citera
2004-01-31, 16:47
Bannlyst
Nä. Men det är vi som blir rånade, våldtagna nersparkade och hånade på gatorna.
Citera
2004-02-02, 21:34
Medlem
Pastor Sulas avatar
Är bönder en folkgrupp?
Kan man i så fall fällas för dessa gamla folkliga talesätt:

"Där satt den - som kniven i en bonde!"
"Vart fan tog tugga vägen, sa bonden - åt maränger."
"Vart tog vägga vägen sa bonn, när ridån gick."
"Arselemang, sa bonn när han skulle tala franska."

Och hur blir det med alla gamla vitsar om handelsresande?
Citera
2004-02-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomorron
Nä. Men det är vi som blir rånade, våldtagna nersparkade och hånade på gatorna.

Plus att våra(vi vita) rasistiskt motiverade våldsbrott(som förövrigt är mycket få jämfört med icke vitas motsvarande brott mot oss) får tok mycket uppmärksamhet i media jämfört med vad det får när andra raser/etniska grupper begår rasistbrott mot vita.

Sen får vi inte glömma att vi har minst rättigheter när det gäller att kräva saker etc.........
Citera
2004-02-08, 13:03
Medlem
meh, kanske inte kan komentera dess inlägg så bra eftersom jag inte bor i sverige. . .
tönkte dra en paralell med island:
vi har ganska stränkga lagar eng. hets mot folkgrupp, men för det mesta så går man efter i den andan som skämtet sagts.

te.x: vore fånigt att dömma en Zigenare som säger ett zigenarskämt för hets mot folkgrupp, men även pesrsoner som säger skämten i ren ironisk anda blir sällan dömda. Kanske är det för att vi är ett ganska litet samhälle, då många känner varandra och vi vet när man skojar och inte skojar. . .

ang. rasism svrta mot vita: stör mig på detta också, löste typ på aftonbladet eller någnstans om "omvänd rasism" vadå omvänd. rasism e väl rasism?
Citera
2004-02-26, 11:50
Medlem
Norrmannens avatar
Citat:
om det skulle vara hetsmotfolkgrupp att dra skämt om folk från andra nationaliteter varför gör man då i nutid böker med norrmannen skämt i ? detta är ju exakt samma sak som att dra skämt om en tysk, jude, zigenare m.m

Tack
Citera
2004-02-26, 18:59
Medlem
Scrambles avatar
Citat:

Norrmän är inte per definition en folkgrupp som jag har förstått det. Kanske nordbor isåfall. Men jag är inte säker.
Citera
2004-02-28, 09:31
Medlem
Naud-s avatar
se om jag fattat allt rätt..

En folkgrupp är en samling människor som sammlas runt samma idelogi, tro eller på annatsätt gör dem likt'nkande, bögar är ju en folkgrupp i dag...

om man kolla på den juridiska defenitionen av folkgrupp är alla i NSF en folkgrupp och att på något sätt ringakta dem eller nått annat patrask från nån annan huligan liga typ AFA (jävla stenkastar huliganer, mogna växupp) ska vara olagligt...ojojoj va vi ska börja anmäla politiker i forts'ttnigen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in