2009-10-15, 16:12
Medlem
Har en fråga som jag hoppas att någon med kunskap om det norska skattereglerna kan hjälpa mig med. Jag är boende och skriven i Sverige.
Arbetar i norge varannan vecka. Skattar och betalar sociala avgifter i norge.
Nu vill jag ta ett banklån i sverige för att köpa bostad i sverige.
Kan jag göra avdrag för dessa räntekostnader i min norska deklaration?
Fråga två, kan man göra avdrag för privat pensionssparande i norsk deklaration?

Tack på förhand
Citera
2009-10-15, 16:17
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vfpower
Har en fråga som jag hoppas att någon med kunskap om det norska skattereglerna kan hjälpa mig med. Jag är boende och skriven i Sverige.
Arbetar i norge varannan vecka. Skattar och betalar sociala avgifter i norge.
Nu vill jag ta ett banklån i sverige för att köpa bostad i sverige.
Kan jag göra avdrag för dessa räntekostnader i min norska deklaration?
Fråga två, kan man göra avdrag för privat pensionssparande i norsk deklaration?

Tack på förhand

Som jag førstått det så ska det gå alldeles utmærkt och dra av før rænteutgifter i utlandet.
Før øvrigt så går det utmærkt och dra av før CSN-skulder i Norge, vilket ær skoj då det inte ær avdragsgillt i Sverige.
Det finns iaf en punkt vilket jag inte minns nummer før dær du fyller i "Gjeld i utlandet" eller liknande.

Angående avdrag gællande pensionsinsættning vore intressant och få svar på.
Kommer du fram till nåt får du gærna skriva i tråden eller skicka pm.

[EDIT] Har samma førutsættningar som dig, skriven och boende hemma i Sverige jobbandes i Norge varannan vecka.
Citera
2009-10-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Før øvrigt så går det utmærkt och dra av før CSN-skulder i Norge, vilket ær skoj då det inte ær avdragsgillt i Sverige.

å, det var ju en trevlig överaskning
absolut ska jag meddela om jag får reda på något mer..
Citera
2010-04-24, 18:07
Medlem
Pussylakes avatar
Offa har helt rätt, det går utmärkt att dra av räntorna du betalar i sverige från din norska inkomstskatt. Bara registrera det i "Gjeld i utlandet" och bifoga slutavräkningen, eller vad det heter, från din svenska bank som "vedlägg"/bilaga.

Gjorde det själv förra året och det var inga problem. Har också arbetskompisar som drar av CSN-räntorna. En kollade upp det med en skattejurist och det var inga problem. Han har dragit av dem i över 10 år utan nån fråga från skatteetaten.

Kör hårt bara...
Citera
2011-03-20, 03:01
Medlem
Lite sent, men som jag har förstått det går det utmärkt att dra av räntor, men inte räntor för bolån. Jag kunde dra av mitt svenska billån i Norge, men inte räntorna på bostadsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in