Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-22, 19:50
  #121
Medlem
Det finns inget rätt eller fel vad gäller språk. Finns inte.
Tröttsamt med alla dessa människor som gnäller att "detta är korrekt", och allt annat är löjligt och fel. Lätt att säga för den som har vuxit upp med att alltid säga på ett sätt, och sedan hör ett annat sätt, och säger arrogant att det är fel. Men, då jag själv har varit språkfascist så sympatiserar jag med er.
Språk är levande väsen, som förändras konstant. Och inte bara det, utan kan skilja sig från region till region, och person till person.
Det som finns är rekommendationer, vad som vanligen används, logiska konstruktioner och galenskaper.
Jag följer för det mesta de språkrekommendationer som finns i de olika ordlistorna, speciellt när jag arbetar med översättning. Men nån gång har jag stött på en rekommendation som bara låter galet, då jag aldrig har sett/hört den i praktiken, och då använder jag den inte.
Om man inte vill verka pretto inför "vanliga människor" så är det bäst att använda det språk som vanligen används. Om man pratar med pretton så är det däremot helt okej att slänga in avancerade latinska och grekiska språkregler, go crazy!
Med logiska konstruktioner menar jag att man följer regler, antingen i det egna språket eller i det språk som ett lånord kommer ifrån. I exemplet forum så skulle det då vara att man böjer det till forum i plural, enligt svenska regler, eller fora enligt latinska. Logiskt och bra. Att däremot använda forat följer ingen av reglerna, därför skulle man kunna säga att det är fel. Men, om hela Sveriges befolkning plötsligt börjar använda "forat" under en länge tid, så ska vi se att det strax hamnar i ordböckerna det också. Så har det alltid fungerat. Och då är det inte "fel" längre. Forat används uppenbarligen av vissa personer, jag har säkert själv sagt det ibland (dock inte skrivit det, tror jag).
Galenskaper är i stort sett att använda ord som ingen använder och som inte följer några logiska regler, som t.ex. att böja forum i plural till "foriga". Rekommenderas inte.

DISCLAIMER: Jag är inte lingvist, så inget av det som jag har skrivit är särskilt tillförlitligt
Däremot så är det helt rätt, och allt annat är fel och löjligt.
Citera
2014-03-22, 22:58
  #122
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenrai
... Galenskaper är i stort sett att använda ord som ingen använder och som inte följer några logiska regler, som t.ex. att böja forum i plural till "foriga". ...
Det finns en koppling mellan galenskaper och fora, nämligen stollafora.
(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

Stollafora (stôllafora) är sådant som stollar far med. Ledet -fora är germanskt och har med färd att göra.
Citera
2014-04-03, 14:35
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Hu är det egentligen med bestämd form pluralis?
"Forumen" eller "fororna"?

Varken eller!
Bestämt form pluralis är forerna, sen får alla modernister i tråden säga vad de vill.

Jag kommer så länge jag lever skriva:
*Ett forum, flera fora, just de forerna
*Ett köpcentrum, flera köpcentra, just de köpcentrerna
*Ett narkotikum, flera narkotika, just de narkotikerna
osv...

Precis som jag vidhåller att personer de arbetar med är kolleger, inte kollegor (som nu till min förtvivlan till och med de flesta journalister på i övrigt seriösa tidningar börjar skriva för jämnan)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback