Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-15, 13:43
  #1
Medlem
Håller på och repeterar Matte A inför högskoleprovet, har fastnat på en uppgift som jag antar är rätt lätt egentligen, men kommer inte på hur jag ska göra:

Två olika sorters choklad kostar 12 kr/hg och 9 kr/hg. Hur mycket ska man ta av varje sort om man vill göra en blandning som kostar 87 kr och väger 8 hg?

Förstår att man måste ställa upp en ekvation, men hur ska man göra?

Tack på förhand!
Citera
2009-10-15, 13:51
  #2
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitzi
Håller på och repeterar Matte A inför högskoleprovet, har fastnat på en uppgift som jag antar är rätt lätt egentligen, men kommer inte på hur jag ska göra:

Två olika sorters choklad kostar 12 kr/hg och 9 kr/hg. Hur mycket ska man ta av varje sort om man vill göra en blandning som kostar 87 kr och väger 8 hg?

Förstår att man måste ställa upp en ekvation, men hur ska man göra?

Tack på förhand!

12x+9y=87
x+y=8
x=8-y
12(8-y)+9y=87
3y=9
y=3
x=5
Citera
2009-10-15, 14:10
  #3
Medlem
Shit vad dum jag känner mig nu, alltid lika lätt när man ser det. Men tack som fan!
Citera
2009-10-15, 14:23
  #4
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitzi
Shit vad dum jag känner mig nu, alltid lika lätt när man ser det. Men tack som fan!

Bara tänk att du vill aldrig ha mer än en okänd. Om du har det så försök formulera den ena som en ekvation innehållande den andra. Då brukar de lösa sig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback