Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-09, 12:59
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Fan vad lurad jag känner mig.

Men båda saknar ju EPA & DHA - innebär det att fiskolja är bättre ändå?

Finns ngt som heter ALA som finns i olika frön osv tex linfrö, chia de marknadsförs väldigt hårt att de är rika på omega 3 problemet är att det ska konverteras i kroppen till fettsyrorna epa och dha men väldigt små mängder kan uttnyttjas

“in vivo studies in humans show that asymptotically equal to 5% of ALA is converted to EPA and <0.5% of ALA is converted to DHA”

Fisk som lax, makrill plus komplettering av omega3 kapslar är att föredra
Citera
2015-03-09, 13:49
  #422
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Fick det rekommenderat för mig som den bästa källan till gott kolesterol av en nära vän jag trodde på utan vidare.

Kolesterol (i maten) är inte essentiellt, kroppen syntetiserar själv den mängd kolesterol den behöver.
Citera
2015-03-09, 16:51
  #423
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Fan vad lurad jag känner mig.

Men båda saknar ju EPA & DHA - innebär det att fiskolja är bättre ändå?

I lagom stora mängder, ja.
Citera
2015-03-10, 10:59
  #424
Medlem
någon som har tips om kaloririk frukost? kom just underfund med att havregrynsgröt inte är så kaloririkt. vill inte dricka en gainer till frukost (gör redan det 2 timmar senare), utan undrar över riktig mat
Citera
2015-03-10, 11:03
  #425
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
någon som har tips om kaloririk frukost? kom just underfund med att havregrynsgröt inte är så kaloririkt. vill inte dricka en gainer till frukost (gör redan det 2 timmar senare), utan undrar över riktig mat

Allt som är kaloririkt senare på dagen är även kaloririkt vid frukost, men rostat bröd med ost brukar kunna ge rätt många kalorier och förhållandevis låg mättnad.
Citera
2015-03-25, 18:54
  #426
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
I lagom stora mängder, ja.

Men..? Känns som du hade ett men där
Citera
2015-03-25, 19:32
  #427
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Men..? Känns som du hade ett men där

Ingenting är bra i "för stora mängder" helt enkelt.
Citera
2015-03-25, 20:04
  #428
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ingenting är bra i "för stora mängder" helt enkelt.

Hahaha nä där får jag hålla med dig.
Citera
2015-06-14, 18:31
  #429
Medlem
Luftgevars avatar
Vad köpa för att bulka?

Hej!

Ska börja träna och ska investera i ett gymkort inom snar framtid. Jag äter alldeles för lite och med tanke på min stora kropp behöver jag äta kopiösa mängder för att göra en riktig bulkning, något som inte uppskattas i hemmet pga att all mat försvinner på ett naffs. Måste då handla hem egen mat och det måste vara billigt som fan, så ICA Basic är det enda som gäller.

Mina kropp specs är:
201cm lång
80kg
18 år

Vad ska jag köpa för produkter som kommer ge mig maximalt med proteiner och kalorier? Ge mig en handlarlista! Kom dock ihåg att det får endast vara riktigt billiga varor som ICA Basic och annat skräp för att jag ska kunna ha råd, väldigt begränsad ekonomiskt.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-14, 18:39
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Ska börja träna och ska investera i ett gymkort inom snar framtid. Jag äter alldeles för lite och med tanke på min stora kropp behöver jag äta kopiösa mängder för att göra en riktig bulkning, något som inte uppskattas i hemmet pga att all mat försvinner på ett naffs. Måste då handla hem egen mat och det måste vara billigt som fan, så ICA Basic är det enda som gäller.

Mina kropp specs är:
201cm lång
80kg
18 år

Vad ska jag köpa för produkter som kommer ge mig maximalt med proteiner och kalorier? Ge mig en handlarlista! Kom dock ihåg att det får endast vara riktigt billiga varor som ICA Basic och annat skräp för att jag ska kunna ha råd, väldigt begränsad ekonomiskt.

Tack på förhand!

Anmäl dina föräldrar till lyxfällan. Har dom inte ens råd att utfodra dig är det nått allvarligt fel.
Sikta på 150-180g protein om dagen. 1 Proteinshake, 1-2burkar makrill/tonfisk och kyckling/köttfärs till lunch/middag och du är safe.
Citera
2015-06-14, 18:41
  #431
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Nöt och fläskfärs samt ägg. Det är relativt billigt och innehåller mycket protein och en del fett.
Citera
2015-06-14, 18:41
  #432
Medlem
patriot8s avatar
Ägg
Kvarg
Nötter
Kött (extrapris ibland)
Bönor
Linser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback