Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-05, 23:19
Medlem
Lotsos avatar
Goodnight Mommy (2015)

Horrorween 2: Return of the Leftovers
fortsätter.

http://www.imdb.com/title/tt3086442/?ref_=nv_sr_1
Citera
2015-11-05, 23:38
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Goodnight Mommy (2015)

Horrorween 2: Return of the Leftovers
fortsätter.

http://www.imdb.com/title/tt3086442/?ref_=nv_sr_1

Hahaha passande titel vid den här tidpunkten.
Citera
2015-11-06, 12:35
Medlem
SkrXcs avatar
Ska se Funny Games (1997). Har en intressant handling som lockar mig:

"Two psychotic young men take a mother, father, and son hostage in their vacation cabin and force them to play sadistic "games" with one another for their own amusement."

Finns tydligen en amerikansk version från 2007 också. Skippar den...

Har även laddat upp med Kon-Tiki (2012). Ska försöka hitta nåt mer tyskt senare kanske.
Citera
2015-11-06, 13:19
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrXc
Ska se Funny Games (1997). Har en intressant handling som lockar mig:

"Two psychotic young men take a mother, father, and son hostage in their vacation cabin and force them to play sadistic "games" with one another for their own amusement."

Finns tydligen en amerikansk version från 2007 också. Skippar den...
Samma regissör till bägge dessutom. Även en nästan identisk kopia. Något annat skäl än att Hollywood ska ha sitt finns nog inte, jänkarna kunde gott ha fått nöja sig med den tyska.

Annars är Haneke bra, han har gjort en del filmer som jag gillar skarpt. Bl.a. just Funny Games (1997), men även Das weiße Band, La pianiste och Amour. Sedan kan du kolla upp Caché och Benny's Video om övriga faller dig i smaken.

Fast du kanske har koll på Haneke redan, vad vet jag.
Citera
2015-11-06, 15:10
Medlem
SkrXcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Samma regissör till bägge dessutom. Även en nästan identisk kopia. Något annat skäl än att Hollywood ska ha sitt finns nog inte, jänkarna kunde gott ha fått nöja sig med den tyska.

Annars är Haneke bra, han har gjort en del filmer som jag gillar skarpt. Bl.a. just Funny Games (1997), men även Das weiße Band, La pianiste och Amour. Sedan kan du kolla upp Caché och Benny's Video om övriga faller dig i smaken.

Fast du kanske har koll på Haneke redan, vad vet jag.
Ja jävlar haha. Hade dragit hem Caché och weiße band i all hast också tydligen...

Kollar nästan aldrig på regissörer och vad för fler filmer de har varit delaktiga i. Varför vet jag faktiskt inte, kan ju tyckas vara ett simpelt sätt att fortsätta hitta filmer med bra nivå.
Citera
2015-11-06, 15:11
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80

Har bara sett det tyska originalet, men var inte Hanekes intention med den amerikanska versionen att förtydliga budskapet ännu mer? Att folk inte tröttnar på våld osv.
Citera
2015-11-06, 15:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Såg den på TV i tisdags. Fann den väldigt underhållande och spännande med jävla fräck dialog för sin tid. Tydligen var det Arne Ragneborn som stod för manuset men hans namn var så nedsmutsat av censuren på den tiden att kollegan och kamraten Jan-Olof Rydqvist fick ta åt sig äran.

Vart köpte du den förresten?
Var det verkligen Ragneborn som stod för manuset för jag läste i en Facebook-tråd att Rydqvist berättat om manusskrivandet och att själv ville knipa åt sig Tor Isedals roll. Så troligare var Rydqvist inblandad medan kanske Ragneborn stod för merparten?

Köpte filmen av en kille på Filmforum.se.
Citera
2015-11-06, 15:55
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
Har bara sett det tyska originalet, men var inte Hanekes intention med den amerikanska versionen att förtydliga budskapet ännu mer? Att folk inte tröttnar på våld osv.

Jag tror att det helt enkelt var för att det är större chans att engelsktalande ser filmen om den är på engelska. Jag har för mig att han sagt så.
Citera
2015-11-06, 16:34
Medlem
MartinStLouiss avatar
Senare ikväll blir det nya bond-filmen Spectre. Den ser ut att kunna bli rätt bra, jag gillar att man har försökt blanda in gamla bond-element i den nya filmen.
Citera
2015-11-06, 16:52
Medlem
Lotsos avatar
Idag avslutas skräckfilms projektet som pågått ett bra tag. Jag har sparat två speciella filmer nu till slutet, som egentligen inte har så mycket med varandra att göra. Men känns passande nog att avsluta med dessa två av olika skäl.

They Live (1988) & Bats (1999)

They Live var tänkt jag skulle se förra året. En film jag tänkt se många år men aldrig blivit av. Den kom aldrig heller förra året, och med den tragiska bortgången av Roddy Piper detta året. Ansåg jag att filmen passade perfekt som en avslutning på projektet detta året.

Bats är en annan historia dock. En film jag har sett förr, en gång, på TV. Jag får oftast frågan "vad är den sämsta filmen du har sett". Där kan man hur lätt som helst säga "Twilight" eller någon Asylum film eller någon skräckfilm som kommit ut de närmsta 10 åren.
Men samtidigt känner jag att det är för lätt. Precis som när jag gör min egen topp lista över de sämsta filmerna över året så vill jag inte de överfylls med kristna filmer som är uselt gjorda eller parodi filmer, en genre som varit död i 5år egentligen.
Därför svarar jag alltid "Bats". En film jag inte har så glada minnen från. En film jag vill minnas är tråkig, en kopia på The Birds och att man aldrig riktgit ser attackerna inträffa då det är natt hela tiden och ljuset i filmen är otroligt dåligt.
Men det var väldigt många år sedan nu jag såg den, så jag tänker ta och ge den en titt till som avslutning på detta årets projekt för att se om den håller än idag och om den lever upp till att vara den sämsta filmen jag har sett.

http://www.imdb.com/title/tt0096256/?ref_=nv_sr_1

http://www.imdb.com/title/tt0200469/?ref_=fn_al_tt_1

Horrorween 2: Return of the Leftovers avslutas!

Jag vill dock tillägga att när jag skriver detta, att jag redan sett klart They Live.
Citera
2015-11-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag tror att det helt enkelt var för att det är större chans att engelsktalande ser filmen om den är på engelska. Jag har för mig att han sagt så.

Visst är det så. Det var ju också just konsumenter av våldsamma amerikanska filmer som han ville provocera.

"Funny Games was conceived as a provocation. My other films are different. If people feel my other films are, or respond to them as provocation, then that’s quite different. Funny Games is the only one of mine where my intention was to provoke the audience."

"Anyone who leaves the cinema doesn't need the film, and anybody who stays does."

Jag själv tänker då aldrig se filmen. Det är bara en tramsig film av en självgod pajas.
Senast redigerad av dickpUmp 2015-11-06 kl. 17:17.
Citera
2015-11-06, 17:21
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Idag avslutas skräckfilms projektet som pågått ett bra tag. Jag har sparat två speciella filmer nu till slutet, som egentligen inte har så mycket med varandra att göra. Men känns passande nog att avsluta med dessa två av olika skäl.

They Live (1988) & Bats (1999)

They Live var tänkt jag skulle se förra året. En film jag tänkt se många år men aldrig blivit av. Den kom aldrig heller förra året, och med den tragiska bortgången av Roddy Piper detta året. Ansåg jag att filmen passade perfekt som en avslutning på projektet detta året.

Bats är en annan historia dock. En film jag har sett förr, en gång, på TV. Jag får oftast frågan "vad är den sämsta filmen du har sett". Där kan man hur lätt som helst säga "Twilight" eller någon Asylum film eller någon skräckfilm som kommit ut de närmsta 10 åren.
Men samtidigt känner jag att det är för lätt. Precis som när jag gör min egen topp lista över de sämsta filmerna över året så vill jag inte de överfylls med kristna filmer som är uselt gjorda eller parodi filmer, en genre som varit död i 5år egentligen.
Därför svarar jag alltid "Bats". En film jag inte har så glada minnen från. En film jag vill minnas är tråkig, en kopia på The Birds och att man aldrig riktgit ser attackerna inträffa då det är natt hela tiden och ljuset i filmen är otroligt dåligt.
Men det var väldigt många år sedan nu jag såg den, så jag tänker ta och ge den en titt till som avslutning på detta årets projekt för att se om den håller än idag och om den lever upp till att vara den sämsta filmen jag har sett.

http://www.imdb.com/title/tt0096256/?ref_=nv_sr_1

http://www.imdb.com/title/tt0200469/?ref_=fn_al_tt_1

Horrorween 2: Return of the Leftovers avslutas!

Jag vill dock tillägga att när jag skriver detta, att jag redan sett klart They Live.

Ett väldigt imponerande projekt. Starkt gjort att beta av så många filmer och skriva långa recensioner på dem också. Kommer du att skriva en sammanfattning eller göra någon lista på alla dem du sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in