Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-14, 12:46
  #1
Medlem
T-bens avatar
Jag har varit inne på Dark Horse hemsida och kollat efter bra serier med Aliens och/eller Predators. Det finns en hel del och det är inte helt lätt att veta i vilken ände man ska börja. Är det nån som har bra koll på vilka som anses vara bäst och kan komma med rekommendationer?
Citera
2009-10-14, 14:39
  #2
Medlem
Emerains avatar
jag är själv ett fan av Aliens-serierna, och här är mina tre personliga favoriter:
*Outbreak
*Nightmare Asylum
*Colonial Marines

vad är värt att nämna om dem:
Outbreak kan ses som piloten för Aliens-comics. Den trycktes först som Earth Hive, och var då uppföljare till Alien återkomsten. Efter att den förlorat sin canon då Alien3 kom ut så gav man den ny färgläggning och nya namn på nyckelkaraktärerna. Exempelvis heter Newt i Outbreak Billie. Jo, den fick namnbytet i samma veva.

Nightmare Asylum är direkta uppföljaren till Outbreak, och är del 2 av en trilogiliknande serie som sista delen heter Female War. Även om Female War är okej så tycker jag mycket bättre om Outbreak och Nightmare Asylum. Den fick precis som outbreak ny färg och namnändringar på karaktärerna, men seriens namn är oförändrad.

Trilogin handlar om hur jorden blir invaderad av dessa utomjordiska monster, och hur Billie och Wilks (Hicks i Aliens Återkomsten) bekämpar dem.

Colonial Marines är en maxi-serie på 10 nummer. Ganska action-späckad tycker jag, och är väldigt spännande. Man får följa en grupp Marines (a la Alien Återkomsten) när de ska undersöka en rymdstation som plötsligt tystnat.

och om du vill få tag på dessa serier att ha i handen (vilket jag gillar bättre än att läsa dem på datorn) så rekommenderar jag serien Aliens Omnibus. Varje volym innehåller kompletta serier, där alla är tryckta som en enda följetång. dvs inte "C M 1" "C M 2" osv. Plus att du hittar flera serier du annars inte skulle läst om de inte följt med på köpet. Outbreak och Nightmare Asylum finns samlade på Aliens Omnibus Volume 1 (då tillsammans med Female War och några one-shots), Colonial Marines på Volume 2.

Aliens Omnibus finns att köpa på Science fiction-bokhandeln som finns i Stockholm+Göteborg+Malmö+en webbshop. Värt att nämnas är att du på internet kan se lagerstatusen för varje vara i varje affär (uppdateras varje midnatt).

Sen för att avsluta: jag har ingen aning om vilka som anses vara bäst, utan jag har helt och hållet berättat vad jag tycker om dem. och att jag hoppas du finner någon av mina förslag läsvärda.
Citera
2009-10-14, 15:00
  #3
Medlem
T-bens avatar
Tackar så mycket för utförlig info. Jag känner igen det där du skrev om Newt och Hicks namnbyte. Det står en del i senaste Empire som har en massiv Alien-special (filmserien alltså). Den kan verkligen rekommenderas för alla fans och var anledningen till att jag fick upp ögonen för serietidningarna.

På Adlibris finns Aliens vs Predator Omnibus. Är dessa fristående från Aliens-serien eller hänger allt ihop? Är AvsP värda att köpa eller ska man hålla sig till Aliens? Såg även AvsPvsStålmannen+Batman men då fick jag huvudvärk.
__________________
Senast redigerad av T-ben 2009-10-14 kl. 15:03.
Citera
2009-10-14, 15:42
  #4
Medlem
Emerains avatar
AvP-omnibus är som Aliens Omnibus, men den är fylld av Aliens Versus Predator-serier istället för bara Aliens eller Predator. Själv har jag inte provläst någon avp eller predator-comic, då jag personligen inte är ett fan av predatorerna.

jo, du har säkert sett det också, men aliens omnibus finns även på adlibris till ett lägre pris än SF-bokhandeln. men jag handlar hellre på sf, deras högre priser till trots. man vill ju stödja en grymt bra affär, de har ju massa saker som iingen annan i sverige har.
Citera
2009-10-14, 17:53
  #5
Medlem
Ferhs avatar
Den bästa Aliens-serie jag läst är nog Aliens: Labyrinth.
Citera
2009-10-15, 20:40
  #6
Medlem
Erikons avatar
care att lägga ut en hyperlänk så vi andra kan ta del av detta?
Citera
2009-10-16, 08:51
  #7
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
care att lägga ut en hyperlänk så vi andra kan ta del av detta?
Vem pratar du med och vad är det för länk du är ute efter?
Citera
2009-10-18, 01:13
  #8
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Vem pratar du med och vad är det för länk du är ute efter?

Typ till någon sida där man kan läsa serien. antingen i steam eller download
Citera
2009-10-18, 23:13
  #9
Medlem
KoettFaerss avatar
Läst samtliga, väldigt många finns att köpa på sf-bok.se
Citera
2009-10-19, 12:03
  #10
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Läst samtliga, väldigt många finns att köpa på sf-bok.se

tack, ska dra dit och köpa ett EX och se om det är bra
Citera
2009-10-20, 17:38
  #11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
tack, ska dra dit och köpa ett EX och se om det är bra


på SF-bokhandeln säljer de bara Aliens Omnibus om man är ute efter aliens-serier. dock att rekommendera!
Citera
2018-05-30, 22:47
  #12
Avstängd
Nån som diggar The predator?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback