Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-14, 11:04
  #1
Avstängd
Mintu00s avatar
Hej, jag köpte för cirka en månad sen min mbp med åtanke att den skulle funka perfekt till allt jag gör, dvs skolarbete, windows+css och kolla filmer. Den har enbart strulat sen dess, trodde att SL gjorde att min bild hackade upp sig ibland och att datorn stannade upp i 30 sekunder ibland, men testade att installera Leopard och den gör likadant. Nu har jag även märkt att batteriet har halverats på en månad, är detta verkligen normalt? Ska lämna in den i slutet av veckan då jag för tillfället Måste ha den för mitt skolarbete. Skulle uppskatta om någon kanske vet vad som är fel, eller om det finns något jag själv kan göra. Och undrar även om ni vet att detta kommer fixas av apple?
Citera
2009-10-14, 12:05
  #2
Avstängd
johangustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintu00
Hej, jag köpte för cirka en månad sen min mbp med åtanke att den skulle funka perfekt till allt jag gör, dvs skolarbete, windows+css och kolla filmer. Den har enbart strulat sen dess, trodde att SL gjorde att min bild hackade upp sig ibland och att datorn stannade upp i 30 sekunder ibland, men testade att installera Leopard och den gör likadant. Nu har jag även märkt att batteriet har halverats på en månad, är detta verkligen normalt? Ska lämna in den i slutet av veckan då jag för tillfället Måste ha den för mitt skolarbete. Skulle uppskatta om någon kanske vet vad som är fel, eller om det finns något jag själv kan göra. Och undrar även om ni vet att detta kommer fixas av apple?

Nej, det är inte normalt att t.ex. batteriet halveras på en månad . Jag köpte min nya macbook pro 13" för en månad sen. Mitt batteri har också tappat men endast som mest 3% (styrkan går från 97-99% konstigt nog) Däremot har jag samma problem att datorn stannar upp i 30 sekunder ungefär och badbollen kommer upp. Jag ska ringa apple idag faktiskt och kolla om det ska vara så. Datorn är många gånger också väldigt seg, speciellt när jag laddar ner torrents, tror jag. Men du är inte ensam att ha problemet med att datorn hänger sig i 30 sekunder kan jag iaf säga.
Citera
2009-10-14, 16:39
  #3
Medlem
smurfehs avatar
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=741 gällande slött system, värt att prova.
Citera
2009-10-14, 17:03
  #4
Medlem
Not_mes avatar
Det kan vara något i ditt system som använder processorn konstant, vilket drar ner batteritiden ganska ordentligt.

Min Macbook är ett år nu, och har nästan samma batterikapacitet nu som när jag köpte den, så ditt batteri ska ju vara bra fortfarande.
Citera
2009-10-14, 17:12
  #5
Avstängd
johangustavs avatar
Hur som helst pratade jag med Apple för ett tag sedan om att datorn små hänger sig. De sa att jag skulle testa följande: Göra ett annat konto och se om problemet finns där med, och starta datorn i felsäkert läge, dvs. hålla in shift knappen när jag startar upp datorn.

Har testat felsäkert läge och det sög, allt var laggigt, det gick segare och vissa program fungerande. Har inte testat att göra en ny användare, men vad jag har hört ska problemet kvarstå
Citera
2009-10-14, 23:35
  #6
Avstängd
Mintu00s avatar
Jag ringde till AppleCare och snackade i 35 minuter med en tjej om problemet. Jag testade diverse saker som att återställa 2 grejer genom att hålla ner shift+ctrl+alt och trycka igång datorn osv. Som sagt efter 35 minuter konstaterade hon att det inte kunde vara ett mjukvaruproblem då jag testat både i Leopard & SL, nu i efterhand så har jag ju även testat i windows 7 och det är samma sak där. Ska därför skicka in datorn på reperation, till min besvikelse - så jag har bara en fråga, finns det någon som helst chans att mediamarkt har lånedatorer, som lånetelefoner osv.. Är helt ny på att lämna in datorer
Citera
2009-10-15, 08:03
  #7
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintu00
Jag ringde till AppleCare och snackade i 35 minuter med en tjej om problemet. Jag testade diverse saker som att återställa 2 grejer genom att hålla ner shift+ctrl+alt och trycka igång datorn osv. Som sagt efter 35 minuter konstaterade hon att det inte kunde vara ett mjukvaruproblem då jag testat både i Leopard & SL, nu i efterhand så har jag ju även testat i windows 7 och det är samma sak där. Ska därför skicka in datorn på reperation, till min besvikelse - så jag har bara en fråga, finns det någon som helst chans att mediamarkt har lånedatorer, som lånetelefoner osv.. Är helt ny på att lämna in datorer

Ring och fråga?

I övrigt undrar jag hur det kan ta 35 minuter att återställa SMC och fråga hurvida problemen uppstår i andra OS, inte bara gällande batteri, för datorn var väl extremt långsam?

Kan nästan veta vem du pratade med faktiskt...
Citera
2009-10-15, 08:06
  #8
Medlem
smurfehs avatar
Till er andra i tråden som verkar vara blinda: https://www.flashback.org/showpost....&postcount=741 gällande slött system, värt att prova.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback