Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-04, 10:16
  #961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
En fråga
En mindre älgpopulation tar sig i land på en obefolkad ö. På ön växer mest gran och tall, men även lövsly längs strandzonen. På ön förekommer mest fåglar, men även mindre populationer av snok och utter. De
första åtta åren ökar populationen älg explosionsartat på ön, men det nionde och tionde året sker en
drastisk lika minskning av antalet individer. Inga drastiska förändringar av klimatet skedde under denna
tid.

• Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.
• Ange tre möjliga orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.

Hur ska jag ta mig an detta?

Jag har kommit fram till följande men det känns inte tillräckligt tycker jag. Älgpopulationen ökar eftersom inga fiender eller konkurrens förekommer samt att det finns tillräckligt med föda att tillgå. Anlendingen till att den minskar beror på att födan att tillgå har minskat vilket kan bero på att de själva förtärt födan snabbare än det hunnit produceras och t.ex. något som en skogsbrand. Men vad är grejen med fåglarna och de mindre populationerna av utter och snokar, hur inverkar de på älgpopulationens tillväxt och minskning?
Citera
2017-04-05, 20:26
  #962
Medlem
1. ''De gröna växterna skapar positiva livsbetingelser för nästan alla levande varelser genom att växterna utnyttjar atmosfärens gaser. Vilka gaser utnyttjas och vilka effekter får det för atmosfären? ''

Jag antar att de syftar på fotosyntesen, och vill att jag ska beskriva vilka gaser som används (koldioxid...) samt vad effekterna blir (att syre produceras)?


2. ''Redogör för hur energi och materia (t ex kol) omsätts i ett ekosystem.''

Hur menar de här? Ska jag förklara kolets kretslopp tror ni?

Tacksam för hjälp, förlåt i förhand för dumma frågor
Citera
2017-04-11, 18:37
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jag har kommit fram till följande men det känns inte tillräckligt tycker jag. Älgpopulationen ökar eftersom inga fiender eller konkurrens förekommer samt att det finns tillräckligt med föda att tillgå. Anlendingen till att den minskar beror på att födan att tillgå har minskat vilket kan bero på att de själva förtärt födan snabbare än det hunnit produceras och t.ex. något som en skogsbrand. Men vad är grejen med fåglarna och de mindre populationerna av utter och snokar, hur inverkar de på älgpopulationens tillväxt och minskning?

Kom du fram till något? :P
Citera
2017-04-18, 16:47
  #964
Medlem
Hittade ett ganska bra svar, ta bort inlägget.
__________________
Senast redigerad av malke32 2017-04-18 kl. 16:49.
Citera
2017-05-16, 09:25
  #965
Medlem
Skoluppgift- biologi 1- labborationer

Hej, jag tror att jag redan vet vad jag ungefär kan vänta mig av labborationerna men skulle behöva hjälpa att ställa realistiska siffror för resultatdelen.

Första labborationen

En mellan 60-75 w ofärgad lampa ska sättas 10cm, 20cm, 30cm, 40cm, 50 cm, 60 cm och 70cm från en vattenpest i en bägare fylld med vatten, och under 3 minuter ska bubblorna som bildas av fotosyntesen beräknas och skrivas ner.

Därefter ska en grön, röd och blå lampa sättas 10 cm från vattenpesten under 3 min och bubblorna ska räknas. Av vad jag läst så är det olika för olika växter men jag tror att ordningen kommer vara röd, blå och grön om man går från störst till minst bubbelbildning.


Andra labborationen
Här ska man lägga ärtor i vatten en dag för att låta dem gro, sedan koka 1/3 av ärtorna. De svala kokta ärtorna läggs sedan i en termosflaska och sedan fästs en termometer vid öppningen och försluts med bomull. Resten av ärtorna sätts i varsin termos flaska, där den ena försluts med bomull och den andra samma mängd bomull men även tejp och plastfolie. Sedan ska man låta dem vara i några dagar, låt oss säga 2 eller 3.

Cellandning kommer ske eftersom ärtorna gror och cellandning är en exotermisk reaktion vilket betyder att temperaturen kommer stiga. De kokta ärtorna är antagligen döda eftersom värmen brutit upp bindningarna hos de molekyler som behövs för att ärtorna ska växa, men om de börjar ruttna kan värme genereras av nedbrytarna. För de övriga termosflaskorna kommer antagligen den mest isolerade ha högst innertemperatur vid slutet, och den andra högst yttertemperatur. Eller så är isoleringen för dålig för att hålla värmen men bra för att hålla syret ute i termoflaskan med folie.

Jag behöver siffrorna för innertemperatur vid start och slut samt yttertemperaturen vid start och slut. Yttertemperaturen ska nog beräknas utanför öppningen. Det står egentligen rumstemperatur men det är ganska värdelöst att mäta det.
__________________
Senast redigerad av transkript 2017-05-16 kl. 09:35.
Citera
2017-05-16, 22:06
  #966
Medlem
Okej, för första labben hur många bubblor borde bildas om lampan sätts 10cm från växten? Ca 10 eller ligger det vid typ 100 st?
Citera
2017-06-16, 00:14
  #967
Medlem
Hejsan jag håller på med ett biologiarbete och har fått i uppgift att extrahera en art från sitt vanliga omgivning och sätta den i en grotta och förutspå evolutionära förändringar i denna art. Jag är lite tveksam på vilken art jag ska välja och det får ni gärna tipsa mig om men min egentliga fråga här är varför vissa arter verkar förlora sitt pigment i en isolerad grotta? Är detta bara slumpmässig evolution eller har det något syfte?

Jag hittade en intressant artikel om en isolerad grotta där flera nya arter påträffats som var utan pigment: http://www.bbc.com/earth/story/20150...as-poison-cave I arbetet ingår det att jag ska förklara varför dessa förändringar sker så det är väl det jag är nyfiken på att hitta någon källa till. Uppskattar alla tips jag kan få
Citera
2017-06-26, 08:50
  #968
Medlem
Vilka växter plockar ni själva och äter?
Citera
2017-09-12, 20:09
  #969
Medlem
jagehests avatar
Har fastnat på denna fråga: På vilket sätt är friluftsliv ett socialt och kulturellt fenomen?

Ska skriva ungefär ett A4 och har verkligen ingen aning om vad jag ska skriva.

Lite hjälp skulle uppskattas!
Citera
2017-10-31, 20:37
  #970
Medlem
D-Vitamins avatar
Jag läser en kurs som sänker mig långt under vattenytan, och så här i sena stund är jag helt blank. Har en fråga kvar på en uppgift där jag ombeds förklara hur predation kan medföra ett ökat antal arter på ett område, men hjärnan klarar inte att koppla om så livet hängde på det. Någon som kan svara lite snabbt? Tack!
Citera
2017-11-08, 21:38
  #971
Medlem
Kinesi, taxi??

Vad är taxier och kinesier? Är båda medfödda beteenden, vad är skillnaden mellan dem?
Citera
2017-12-10, 19:52
  #972
Medlem
Hej, gör en liten diagnos/övningsprov online som vår lärare gett oss. Har fastnat på en fråga som läraren ansåg vara väldigt viktig. Den har enligt henne med osmos att göra, och dumma jag var tyvärr frånvarande vid denna labb. Hade någon snäll själ kunnat hjälpa mig med denna uppgift? Hade uppskattat det väldigt mycket!

Uppgiften lyder: Figuren visar tre celler med olika sockerhalt. Prickarna markerar sockermolekyler som inte kan passerar cellmembranet. I vilken cell eller vilka celler kommer fler vattenmolekyler att tränga in i cellen än som tränger ut?
Figuren: https://imgur.com/a/9Kkpw

Uppskattar all hjälp!
TACK!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback