Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-31, 17:09
  #1
Moderator
WirelessGkit2s avatar
I denna tråd ska frågor om skoluppgifter ställas.

Alltså frågor om läxor, uppsatser, tentor och labbar.

/Mod
__________________
Senast redigerad av WirelessGkit2 2009-10-14 kl. 08:26.
Citera
2008-09-21, 16:29
  #2
Medlem
Rödlöken och klorplaster!

God dag !

Om nån kunnig inom ämnet hade kunnat hjälpa mig läser upp biologi A nu och har haft en labb som jag inte hänger med på.

Vi har undersökt celler från människa, svamp ( jäst ) rödlök och ett blads undersida. Vi fick rita av cellerna. Efter det skulle vi svara på 5 frågor. Jag klarade inte en enda.

a) Hur stora är cellerna?

b) Varför finns det inte kloroplaster i rödlökens celler WTF LIXOM?

c) Vilken cellstruktur gör så att växtcellerna ser ut som ett nät medans människocellerna ligger lite huller om buller

d) Vilka organeller är omöjliga att se hos växt-resp. djurceller?

e) När kan det vara lämpligt att färga ett preparat?

Jag ber er snälla gör min läxa =) Eller iaf länka där jag kan läxa om det. Jag har googlat får bara massa konstiga rapporter :/

Mycket väligt tacksam för svar =)
Citera
2008-09-21, 16:51
  #3
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andlegend
God dag !

Om nån kunnig inom ämnet hade kunnat hjälpa mig läser upp biologi A nu och har haft en labb som jag inte hänger med på.

Vi har undersökt celler från människa, svamp ( jäst ) rödlök och ett blads undersida. Vi fick rita av cellerna. Efter det skulle vi svara på 5 frågor. Jag klarade inte en enda.

a) Hur stora är cellerna?

b) Varför finns det inte kloroplaster i rödlökens celler WTF LIXOM?

c) Vilken cellstruktur gör så att växtcellerna ser ut som ett nät medans människocellerna ligger lite huller om buller

d) Vilka organeller är omöjliga att se hos växt-resp. djurceller?

e) När kan det vara lämpligt att färga ett preparat?

Jag ber er snälla gör min läxa =) Eller iaf länka där jag kan läxa om det. Jag har googlat får bara massa konstiga rapporter :/

Mycket väligt tacksam för svar =)

A) Menar de jämfört med varandra eller i meter? Om det första - rådgör med dina skisser, om det andra - kolla upp i bok eller på nätet.
B) Kloroplaster innehåller klorofyll, klorofyll har en central roll i fotosyntesen. Fotosyntesen kräver ljus. Tänk ur resten själv
C) Cellväggar
D) Omöjliga med de mikroskop ni hade, eller omöjliga som i omöjliga? Med de mikroskop ni troligtvis använde såg ni nog cellvägg, cellmembran, kärna och oidentifierbara punkter som kan vara tex mitokondrier. Cytoplasma räknas nog också som organell, dvs den vätska allt badar i.
E) Beror på mål, undersökningstyp och vad man vill ha fram. Kanske vill de ha fram att infärgning gör så att man helt enkelt kan se och urskilja cellerna från varandra, men kan vara någonting annat. Står säkert någonting om det i manualen ni fick ut.
Citera
2008-09-21, 16:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serious
A) Menar de jämfört med varandra eller i meter? Om det första - rådgör med dina skisser, om det andra - kolla upp i bok eller på nätet.
B) Kloroplaster innehåller klorofyll, klorofyll har en central roll i fotosyntesen. Fotosyntesen kräver ljus. Tänk ur resten själv
C) Cellväggar
D) Omöjliga med de mikroskop ni hade, eller omöjliga som i omöjliga? Med de mikroskop ni troligtvis använde såg ni nog cellvägg, cellmembran, kärna och oidentifierbara punkter som kan vara tex mitokondrier. Cytoplasma räknas nog också som organell, dvs den vätska allt badar i.
E) Beror på mål, undersökningstyp och vad man vill ha fram. Kanske vill de ha fram att infärgning gör så att man helt enkelt kan se och urskilja cellerna från varandra, men kan vara någonting annat. Står säkert någonting om det i manualen ni fick ut.

Tack så mycket för svar. Men på fråga b) Är det då för att rödlöken inte får något ljus eller?
Citera
2008-09-21, 19:24
  #5
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andlegend
Tack så mycket för svar. Men på fråga b) Är det då för att rödlöken inte får något ljus eller?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lök_(växtdel)
Citera
2008-09-22, 10:18
  #6
Medlem
Ande3ns avatar
Nån som är bra på dehär med ekologi?

På 1600-talet gjorden en holländsk läkare följande experiment. Han planterade en trädplanta i en stor kruka med jord som sedan vattnades regelbundet. Plantan och jorden vägdes när försöket inleddes och när det avbröts. Resultatet blev att plantans vikt ökade ca 70 kg medan jordens viktminskning blev mindre än 100g.

1. Varifrån kom all den materia som orsakade trädplantans viktökning? Hjälp läkaren med en förklaring.


2. Ge exempel på ämnen som kan ha försvunnit från jorden så att dess viktminskning blev ca 100 g.


gief help ^^
Citera
2008-09-22, 11:32
  #7
Medlem
Mark Gs avatar
Viktökningen beror på att plantan tar koldioxid från luften som tillsammans med vatten är råmaterial för fotosyntesen.

Från jorden kommer olika mineralämnen av vilka de viktigaste är kväve i form av nitrater (kvävet kan ursprungligen ha kommit från luften tack vare vissa bakteriers verksamhet) och fosfor i form av fosfater samt kalium, magnesium och svavel.
Citera
2008-09-22, 11:40
  #8
Medlem
Här har du material

http://school.chem.umu.se/Experiment/195
Persondata
http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Baptist_van_Helmont

Under "En historisk tillbakablick" längre ner hittar du det du behöver för att förstå. Frågan handlar mer eller mindre uteslutande om fotosyntesen, inte ekologi.

svar, ur huvudet:
1. Den materia som huvudsakligen står för viktökningen har bundits genom fotosyntesen ur vatten och koldioxid med hjälp av solljus. Läs på om fotosyntesen i länken.
2. Utöver socker som skapas i fotosyntesen behöver en planta näringsämnen i jorden. Framförallt magnesium, zink men även kväveföreningar. Ibland får växter även hjälp av svampar som i symbios "byter" dessa ämnen mot socker från växten. Sök på symbios och svamphyfer.
Citera
2008-09-22, 11:41
  #9
Medlem
t0rsks avatar
1. Vatten och näringen i jorden. Kanske lite C02 och andra luftbundna molekyler
Citera
2008-09-22, 11:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
1. Vatten och näringen i jorden. Kanske lite C02 och andra luftbundna molekyler
Vill du hjälpa Ande3n till ett IG på uppgiften?
Citera
2008-09-23, 11:16
  #11
Medlem
Mark Gs avatar
De grundämnen som liv består av är främst kol (själva grunden för den organiska kemin), väte och syre.

Allt detta hämtar växten, som sagts ovan, från luft och vatten. Koldioxid och vatten ger dock mer syre än växten behöver, varför den släpper ut syrgas som avfallsprodukt.

Vatten är dessutom extremt viktigt eftersom det tjänar som lösningsmedel och transportmedium för näringsämnen. Allt levande måste innehålla vatten för att fungera.

Livet behöver även
- kväve som är en viktig beståndsdel i aminosyror (byggstenar i proteiner) och nukleinsyror (DNA och RNA) mm.
- fosfor som bl.a. ingår i nukleinsyrorna.
- magnesium som är centralatom i klorofyll.
- svavel som ingår i vissa aminosyror.

Utöver dessa ämnen behövs flera andra t.ex. kalium, kalcium, natrium, järn, mangan, kobolt, zink, koppar etc. En viktig funktion som dessa kan ha är att de bidrar med positiv elektrisk laddning som behövs för att vattnet ska fungera som ett effektivt transportmedium.
Citera
2008-09-24, 11:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vill du hjälpa Ande3n till ett IG på uppgiften?
En stor del av ökningen är dock vatten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback