2009-10-13, 20:15
Medlem
Vad ska man anvnda fr olja om man vill fritera? Riktig friteringsolja r ju s dyrt. Kpte rapsolja sist men den stinker ju i hela huset efter friteringen. Nn som vet? Tacksam fr tips
Citera
2009-10-13, 20:33
Medlem
rayraviolis avatar
Vad r riktig friteringsolja, menar du?
Citera
2009-10-13, 22:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totatota
Vad ska man anvnda fr olja om man vill fritera? Riktig friteringsolja r ju s dyrt. Kpte rapsolja sist men den stinker ju i hela huset efter friteringen. Nn som vet? Tacksam fr tips
Har aldrig upplevt att rapsolja skulle stinka speciellt mycket i samband med fritering. I alla fall inte mer n andra neutrala oljor.

Den som anvnds oftast i t ex wok och asiatisk fritering r jordntsolja.

~Paul~
Citera
2009-10-13, 23:06
Medlem
TheBusters avatar
Absolut inte olivolja, den brnns vid fr lag temperatur.
Citera
2009-10-13, 23:40
Medlem
klybans avatar
Frityrolja innehller en hel del rapsolja och r slseri med pengar och betala fr en sdan produkt.

Kr rapsolja, det funkar alldeles utmrkt till det mesta.
Citera
2009-10-14, 00:15
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Frityrolja innehller en hel del rapsolja och r slseri med pengar och betala fr en sdan produkt.

Kr rapsolja, det funkar alldeles utmrkt till det mesta.

Nu vet inte jag vad frityrolja brukar innehlla men s mycket vet jag att vanlig rapsolja knappast hller samma standard nr det kommer till fritering. En schysst frityrolja ger ingen bismak vilket jag upplever att rapsolja gr.
Citera
2009-10-14, 00:29
Medlem
kompjuters avatar
Hittade dessa infon.

Saxat frn menyse.com
"Bra frityroljor r bl.a. raps-, majs-, jordnts-, sojaolja, kokosfett och flott/ister. Str "frityrolja" p frpackning, s r det vanligen en blandning av olika lmpliga oljor."

Saxat frn Ntlivs.se
"Frityrolja (2000ml/st)
Solrosolja 75%, palmolja 25%.
Nringsvrde
Energi 3700kJ/900kcal, Protein 0 g, Kolhydrat 0 g, Fett 100 g varav mttat fett 18.5 g, enkelomttat fett 32 g, fleromttat fett 49.5 g"
Citera
2009-10-14, 15:09
Medlem
Tack fr svaren ni gav mig Tnkte sjlv att jag kanske hade lite fr hg temperatur fr rapsoljan. Nu har jag kpt "frityrolja" som var frhllandevis billig, och ska testa den s fr vi se.
Citera
2009-10-15, 01:12
Medlem
Bloodhounds avatar
Rapsolja, ister eller kokosfett funkar utmrkt.

Vill du gra "riktiga" pommes skall du kpa hstflott.

Njurtalg skall ocks funkar rtt bra att fritera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in