2009-10-12, 18:03
Medlem
Kollade upp en låt på nätet hur den skulle spelas och till min förskräckelse står det att jag ska stämma en sträng i F# och en annan låt står det en sträng i C.

Hur fasen bär jag mig åt för på min stämmapparat står det bara ehgdae standard och sen en knapp med flat dvs det kommer upp 1-4 b:n vart efter du trycker på den...men då sänker jag väl bara strängen,,, hur höjer jag och hur får jag F, C och #
Citera
2009-10-12, 18:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Vrider du t.ex. en av E-strängarna neråt en bit kommer du snart märka att den byter till D, sedan C osv

Om du vill få F# och den bara har b-förtecken får du tänka Gb istället.
Citera
2009-10-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vrider du t.ex. en av E-strängarna neråt en bit kommer du snart märka att den byter till D, sedan C osv

Om du vill få F# och den bara har b-förtecken får du tänka Gb istället.

aaa smart..men hur vet jag att det är ett rent C,,vet ju inte hur det ska låta cleant
Citera
2009-10-12, 18:09
Medlem
Chipsmongols avatar
Hm, går det alltså att ställa in den på Gb? Det är ju nämligen samma ton som F#.

Eller så kan du helt enkelt stämma efter gehör, leta upp F# eller C på en annan sträng (f# = 4 bandet på D-strängen och c= 5 bandet på G-strängen) och stämma den lösa strängen så att det blir samma ton.

Får man fråga i vilket sammanhang du stött på detta?
f#-stämning har jag bara spelat i renässans- och barockmusik och c-stämning låter som riktiga jävla dumheter.
Citera
2009-10-12, 18:11
Medlem
QuiZzis avatar
Eller så använder du ett capo. Du behöver ju inte stämma om hela gitarrjäveln. Det tar tid och är fett jobbigt då strängarna/halsen inte är vana vid belastningen och därmed stämmer om sig. Nee ett capo ska det vara!

Om låten inte har någon superskumm stämmning dvs, t.ex. som ett e-dur eller liknande. Capo är mitt tips, sedan kan man ofta spela låtarna i alla fall utan att stämma om den, det blir bara lite jobbigare

Eller så kan det ju vara någon "dropp". T.ex. "Drop D" som e vanligt vid metal, samma med "Drop C". Då e det bara o droppa ^^ Nej men lär dig vad tonerna heter på gitarren så kan du stämma den hur du vill...
Senast redigerad av QuiZzi 2009-10-12 kl. 18:16.
Citera
2009-10-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daltoncity
aaa smart..men hur vet jag att det är ett rent C,,vet ju inte hur det ska låta cleant
om resten av gitarren är normalt stämd så ska 9e bandet på låga e-strängen låta likadant som lös a-sträng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in