Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-11, 22:54
  #1
Medlem
Hejsan

Denna grej att bjuda andra rökare ofta ses som en självklarhet än som ett undantag. Inte ovanligt att man har bra med röka så verkar det skrivet någonstans att jag ska bjuda polare som inte har. Visst bjuder om vi är ute och vi blir sugna.

Men att folk ringer och ska bli bjudna känns inte riktigt rätt. Och som vanligt blir man lovad att få tillbaka men allt för ofta utelämnas den delen. Man känner sig utnyttjad. Visst har jag blivit bjuden själv men då har jag alltid försökt återgälda detta.

Märker att hela denna bjudningskultur är rätt så bred. Köper jag en flaska vodka av någon så öppnar vi inte flaskan och tar en jävel. Nu handlar jag inte direkt så mycket andra droger så kan inte uttala mig om det.

Varför är det såhär att det verkar som en oskriven regel att bjuda? Hur kan det ha blivit så? Tänker ni på samma saker som jag när ni begrundar detta ämne? Just att bjuda är det enbart inom cannabisrökarna?

Ber om ursäkt om det vart oförståeligt eller grötigt.

mvh
Citera
2009-10-11, 23:03
  #2
Medlem
MosDefinites avatar
Man bjuder när man har för att bli bjuden när man inte har. Nu är det inte så att jag träffar annat folk än mina vänner oavsett om jag har eller inte har gräs, dvs. det är inte någon som hör av sig för att bli bjuden. Man bjuder de i sin vänskapskrets bara. Att dra fram en dos och mecka den för att sedan kräva pengar från de som är runt omkring är rätt lågt.
Citera
2009-10-11, 23:06
  #3
Avstängd
Petta99s avatar
Sådana som blir bjudna men aldrig har själva kallas för "Scavengers", kolla på "Half baked" så förstår du.
Citera
2009-10-11, 23:07
  #4
Medlem
Adversariuss avatar
Röker man med samma personer flera gånger kan man ju be dem om en mindre pengasumma efter ett par omgångar, alternativt fråga om de kan stå för dricka, munchkäk eller liknande. Jag köper aldrig eget röka utan röker enbart när andra har, och jag är alltid noggrann med att ge dem en hundring eller två efter några gångers rökande, alternativt bjuda dem på saker i gengäld. Det är en ärogrej för mig även om det är mina bästa vänner.
Citera
2009-10-11, 23:08
  #5
Medlem
personligen tycker jag det är roligare att röka med andra, och har jag röka och min polare inte bjuder jag. umgås inte mycket med folk som ska ha och inte ger tillbaka, inte rökare i alla fall. det jag lagt märke till är att folk jag känner som inte röker ofta däremot tar för givet att jag ska bjuda alla om jag har weed, för "jag är ju han som röker mycket gräs". det kan jag snea på lite. folk tror kanske att stoners alltid har gräs och att det skulle vara gratis eller något?
__________________
Senast redigerad av todill 2009-10-11 kl. 23:11.
Citera
2009-10-11, 23:16
  #6
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av todill
personligen tycker jag det är roligare att röka med andra, och har jag röka och min polare inte bjuder jag. umgås inte mycket med folk som ska ha och inte ger tillbaka, inte rökare i alla fall. det jag lagt märke till är att folk jag känner som inte röker ofta däremot tar för givet att jag ska bjuda alla om jag har weed, för "jag är ju han som röker mycket gräs". det kan jag snea på lite. folk tror kanske att stoners alltid har gräs?

En riktig stoner har alltid gräs

Jag bjuder oftast och jag gör det gärna, på mitt initiativ. Men när någon annan föreslår rökkväll och sen inte tar med eget/inte frågar innan om jag kan undvara, då kan jag bli irriterad. Detta gäller även om planen är att ersätta mig i form av hundringar. Det är inte kul att bli inbjuden till smokesession, komma dit och få några hundra i näven och "nu röker vi upp allt ditt weed och blir skeeeeva". Ibland finns det inte inne hos kranen och då står man där utan puff närmsta veckorna.
Citera
2009-10-11, 23:18
  #7
Medlem
Moments avatar
Ljug.
Citera
2009-10-11, 23:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosDefinite
Man bjuder när man har för att bli bjuden när man inte har. Nu är det inte så att jag träffar annat folk än mina vänner oavsett om jag har eller inte har gräs, dvs. det är inte någon som hör av sig för att bli bjuden. Man bjuder de i sin vänskapskrets bara. Att dra fram en dos och mecka den för att sedan kräva pengar från de som är runt omkring är rätt lågt.

Visst gör man det men man bjuder ju även folk man nyligen träffats då det blir oftast mycket uppskattat samt roligt att se och höra vad personen har upplevt, Träffade en kanadensare på ett hostell i danmark en natt det var riktigt kul
Citera
2009-10-11, 23:22
  #9
Medlem
XeKaazs avatar
Som så många andra redan skrivit. Man bjuder för att bli bjuden när man inte själv har.
Jag är noga med att bjuda folk när jag har, då min ekonomi är ostadig och jag bir bjuden på ganska mycket ibland så bjuder jag tillbaka i stora mängder vare sig det gäller bete eller weed. Och oftast, eftersom jag är en sockerpundare, så bjuder jag ofta på munchies med.
Detta resulterar i att om man är några som ska röka så blir man bjuden och kan ta det lugnt med polarna.

Snart vart ren i tre månader på grund av pisseprov hit och dit men sen borde det ta sig igen=)
Citera
2009-10-11, 23:23
  #10
Medlem
GGTKs avatar
Man köper tillsammans med andra, problem solved!
Att du frågar vart detta skumma bjudandet kring cannabis har uppstått förstår jag inte heller, det fungerar ju inte likadant med andra preparat.

När jag rökte mycket så trivdes jag med att röka med andra, och inte ensam, därav bjuda för att inte behöva sitta hemma ensam och röka ner sig.
Citera
2009-10-11, 23:23
  #11
Medlem
Recycles avatar
jag hatar den där bjudakulturen , liksom om jag har köpt nått bra hasch och vill ha det själv , så alltid blir det så man ska bjuda bort hur mycket som helst . bjuder nångång ibland men vafan man vill ha sin egen skit.
Citera
2009-10-11, 23:27
  #12
Medlem
Battery6s avatar
När jag bjuder folk jag inte vet kan bjuda tillbaks förväntar jag mig inte det heller, lite äkta gammaldags givmildhet bara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback