Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-29, 20:38
  #157
Medlem
Läste Bengt Pohjanens Dagning Röd under sent -90-tal. En bra bok, om än mer skönlitterärt skriven än faktabaserad. Hade varit mycket intressant att ta del av hans kunskaper i detta ämne. Har för mig att ämnet var rejält laddat och uppsättningen av Dagning Röd blev väl inte av på grund av hot om jag inte minns fel. Man kan undra om ämnet fortfarande är tabubelagt i Tornedalen.
Citera
2021-07-30, 16:35
  #158
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortfarande tabubelagt i Tornedalen?

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Läste Bengt Pohjanens Dagning Röd under sent -90-tal. En bra bok, om än mer skönlitterärt skriven än faktabaserad. Hade varit mycket intressant att ta del av hans kunskaper i detta ämne. Har för mig att ämnet var rejält laddat och uppsättningen av Dagning Röd blev väl inte av på grund av hot om jag inte minns fel. Man kan undra om ämnet fortfarande är tabubelagt i Tornedalen.

Även om detta utspelade sig under 1930-talet så tror jag att ämnet fortfarande är tabubelagt i Tornedalen.
Citera
2021-07-30, 21:34
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om detta utspelade sig under 1930-talet så tror jag att ämnet fortfarande är tabubelagt i Tornedalen.

Ja, det kan man ju tro men hade varit intressant att veta hur det numer pratas om det bland släktingar till de inblandade. Under 80-talet var det i vart fall ett laddat ämne men det var å andra sidan snart 40 år sen och personer med koppling till det hela fanns sannolikt i livet. Tiden läker alla sår som det heter.
Citera
2021-07-31, 14:05
  #160
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroliga skador i Tornedalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, det kan man ju tro men hade varit intressant att veta hur det numer pratas om det bland släktingar till de inblandade. Under 80-talet var det i vart fall ett laddat ämne men det var å andra sidan snart 40 år sen och personer med koppling till det hela fanns sannolikt i livet. Tiden läker alla sår som det heter.

Det är möjligt att så har skett.

Även om alla huvudpersonerna som var inblandade i Korpela-sekten och Silverarken numera är avlidna sedan länge så tror jag att detta fortfarande är känsligt. att prata om. Det finns säkert anhöriga till dessa personer och även efter så lång tid som nu har gått så skapade denna sektrörelse otroliga skador i Tornedalska samhället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback