Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2010-01-16, 21:22
Medlem
Palledamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halppls
Så det räcker alltså med bara vanligt käk (inte mcdonalds och sånt skit) tills man blivit riktigt maffig? Hjälper det oerhört mycket med EAA eller Vassleprotein för att bygga?

Absolut, du kan äta mcdonalds också om du känner för det, bara du får i dig ditt behov av Protein och kcal / dag. Sen så kan du inte bli "riktigt maffig" på bara mat, då är det andra produkter som gäller vilket vi inte diskuterar i denna forumdel... Men du kan komma långt utan det.

Har inga siffror på exakt hur mycket det hjälper med EAA vs Vassle vs vanlig mat direkt efter men rekommenderat är: fullständig måltid --> 160 - 60 min --> Shake (EAA eller Vassle) --> träning --> Shake (EAA eller Vassle) --> 60 -120 min fullständig måltid. Det är väl egentligen de måltiderna som är viktigast. Annars lyder principen att kcal in vs kcal ut, om du får i dig alla kcal på en måltid så fine, men det är bra med jobbigt att äta sådana gigantiska måltider, bättre och dela upp det över dagen.

Sen så är du nybörjare också, det är då det är som roligast att bygga, då går det sjukt snabbt om man sköter mat, träning och vila!
Citera
2010-01-16, 21:30
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palledaman
Absolut, du kan äta mcdonalds också om du känner för det, bara du får i dig ditt behov av Protein och kcal / dag. Sen så kan du inte bli "riktigt maffig" på bara mat, då är det andra produkter som gäller vilket vi inte diskuterar i denna forumdel... Men du kan komma långt utan det.

Har inga siffror på exakt hur mycket det hjälper med EAA vs Vassle vs vanlig mat direkt efter men rekommenderat är: fullständig måltid --> 160 - 60 min --> Shake (EAA eller Vassle) --> träning --> Shake (EAA eller Vassle) --> 60 -120 min fullständig måltid. Det är väl egentligen de måltiderna som är viktigast. Annars lyder principen att kcal in vs kcal ut, om du får i dig alla kcal på en måltid så fine, men det är bra med jobbigt att äta sådana gigantiska måltider, bättre och dela upp det över dagen.

Sen så är du nybörjare också, det är då det är som roligast att bygga, då går det sjukt snabbt om man sköter mat, träning och vila!
härligt att höra Jag hade tänkt köra cirka 3-4 ggr i veckan + 2 tennisträningar och klämma in något gympass när jag har tid. Räcker det för att bli kanska stor om man sköter måltiderna och vilan?

Hur länge måste ett muskelparti vila för att kunna träna för fullt igen? Vad jag har hört är det 2 dagar men det låter riktigt mycket.
Citera
2010-01-16, 21:33
Medlem
Palledamans avatar
Citat:
härligt att höra Jag hade tänkt köra cirka 3-4 ggr i veckan + 2 tennisträningar och klämma in något gympass när jag har tid. Räcker det för att bli kanska stor om man sköter måltiderna och vilan?

Hur länge måste ett muskelparti vila för att kunna träna för fullt igen? Vad jag har hört är det 2 dagar men det låter riktigt mycket.

Hur stor är ganska stor?

Man brukar säga mellan 48 - 72h är lagom. Men det beror ju på vad du stoppar i dig också. Om man drar i sig kolhydrater direkt efter träningen så skyndar du på återhämtningen av musklerna.
Citera
2010-01-16, 21:44
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palledaman
Hur stor är ganska stor?

Man brukar säga mellan 48 - 72h är lagom. Men det beror ju på vad du stoppar i dig också. Om man drar i sig kolhydrater direkt efter träningen så skyndar du på återhämtningen av musklerna.
Ja, bra fråga men jag tänkte väl kanske så verkligen syns att man är muskulös när man har på sig t-shirt och jeans, om du förstår vad jag menar
Citera
2010-01-16, 22:00
Medlem
Leavemealones avatar
Citat:
Ja, bra fråga men jag tänkte väl kanske så verkligen syns att man är muskulös när man har på sig t-shirt och jeans, om du förstår vad jag menar
Bulkar du med 500kcal överskott per dag (ganska lagom, eventuellt lite mindre) så går du upp 24kg på ett år. Så efter ett halvårs-års bulkande lär du se ganska mycket större ut än du gjort tidigare, men sen får du räkna med att du måste deffa bort större delen av det för att det ska bli "estetiskt tilltalande" för dom flesta. Så jag skulle säga 2-3 år tränande och skött kost om du ska se muskulös ut i och utan kläder.

Edit: Om det inte tagits upp tidigare, försök ligga på 2g protein/kg kroppsvikt
Citera
2010-01-17, 10:24
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Så det räcker alltså med bara vanligt käk (inte mcdonalds och sånt skit) tills man blivit riktigt maffig? Hjälper det oerhört mycket med EAA eller Vassleprotein för att bygga?

Utan rätt mängder mat, rätt sorts mat kommer du aldrig att kunna bli stor och stark. Mat är fruktansvärt underskattat bland nybörjare. Kosttillskott, är bara ett....tillskott. Dessa preparat innehåller substanser som finns i din vanliga mat.
EAA tex. De essentiella aminosyrorna, som du måste få i dig via på egen hand för att överleva, finns bla. i baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.

Ett hett tips är att alltid ha ett kritiskt öga till det som står på kosttillskottsåterförsäljarnas hemsidor. Alla har de en sak gemensamt.

Att tjäna pengar.
Citera
2010-04-16, 21:47
Medlem
halpplss avatar
En annan fråga som kan vara ganska OT - finns de nån sida som man kan köpa ett par bra och sköna träningsbyxor för gymträning i prioritet? Har kollat gymgrossisten men de flesta kostade ju över 400 spänn! Är man tvungen och lägga ut så mycket för att få ett par skapliga brallor?!
Citera
2010-04-17, 12:14
Medlem
Citat:
En annan fråga som kan vara ganska OT - finns de nån sida som man kan köpa ett par bra och sköna träningsbyxor för gymträning i prioritet? Har kollat gymgrossisten men de flesta kostade ju över 400 spänn! Är man tvungen och lägga ut så mycket för att få ett par skapliga brallor?!

Gå in på närmaste intersport och leta efter dom billigaste brallorna. Allt funkar, behöver inte kosta en halv förmögenhet
Citera
2010-04-17, 21:19
Medlem
halpplss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Gå in på närmaste intersport och leta efter dom billigaste brallorna. Allt funkar, behöver inte kosta en halv förmögenhet
ligger mycket i det, tack och bock
Citera
2010-08-30, 21:20
Medlem
halpplss avatar
Tja!
Vad blir det för skillnad på träningen om man kör tex 3x12 och 4x6?
1. Blir det mer explosiv träning?
2. Vilket ska man satsa på om vill ha stora respektive små och tighta muskler?
3. Vilket är bäst om man ska deffa med rätt så oplanerad kost?

mvh //halppls
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in