Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-09, 16:27
Medlem
Bartman777s avatar
kom nyss hem med en nyköpt midi-klaviatur (M-Audio keystation 61es)

när jag startar installationsskivan så kan man bara välja operatiovsystemen Windows XP SP3 eller Vista 32bit SP1.

jag har dock windows 2003 server på min studiodator, och det står när jag ändå försöker installera:

We were unable to install the M-audio series II MIDI on your computer.

your computer's operating system is not supported to use with the M-Audio series II at the time.

please check with our website at http://www.m-audio.com for additional information and software updates.

betyder detta att jag inte på något sätt kan få min midiklaviatur att fungera på min studiodator?

snälla, hjälp mig reda ut detta någon, jag testade att öppna Fruity Loops 8.0
och öppna en piano plugin, men fick inget ljud när jag spelade på klaviaturen, men ändå lyser den och den gula "found new hardware-rutan" kom upp i högra hörnet när jag kopplade in den, så systemet verkar ju ändå hittat den.
Citera
2009-10-09, 17:12
Medlem
sommarlovs avatar
Alla kommer undra varför du har ett serveroperativ...
Citera
2009-10-09, 17:29
Medlem
Bartman777s avatar
antog det
men nu har jag det, så jag vill gärna ha hjälp utifrån det

anledningen till att jag har det är att en kompis (som är mer kunnig på datorer än mig) rekommenderade det, för det tydligen skulle vara säkrare och "bantat".

datorns syfte är att enbart göra musik på i princip.

men låt nu inte det bli huvuddiskussionsämnet i tråden, utan om någon kan hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.
Citera
2009-10-09, 17:49
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
antog det
men nu har jag det, så jag vill gärna ha hjälp utifrån det

anledningen till att jag har det är att en kompis (som är mer kunnig på datorer än mig) rekommenderade det, för det tydligen skulle vara säkrare och "bantat".

datorns syfte är att enbart göra musik på i princip.

men låt nu inte det bli huvuddiskussionsämnet i tråden, utan om någon kan hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.

Din polare har absolut ingen aning om vad han snackar om. Serveroperativet är MOTSATSEN till bantat, det innehåller massor av extra processer som körs i bakgrunden som är nödvändiga för att andra datorer skall kunna verka som klienter av denna.

Att det skulle vara "säkrare" får mig att fundera på vad han menar med det. Samma filsystem, samma brandvägg, etc.

Byt OS _GENAST_. Vill du ha en "bantad" version så cirkulerar en "Music"-version av XP på diverse torrentsiter som plockat bort allt onödigt. Annars går det utmärkt att använda ett vanligt XP, där du plockar bort allt onödigt du hittar i installationen samt låter bli att installera något som helst annat än din musikmjukvara.

Har inga tips kring hur du kan gå runt detta, och det är antagligen lika bra.
Citera
2009-10-09, 19:50
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Din polare har absolut ingen aning om vad han snackar om. Serveroperativet är MOTSATSEN till bantat, det innehåller massor av extra processer som körs i bakgrunden som är nödvändiga för att andra datorer skall kunna verka som klienter av denna.

Att det skulle vara "säkrare" får mig att fundera på vad han menar med det. Samma filsystem, samma brandvägg, etc.

Byt OS _GENAST_. Vill du ha en "bantad" version så cirkulerar en "Music"-version av XP på diverse torrentsiter som plockat bort allt onödigt. Annars går det utmärkt att använda ett vanligt XP, där du plockar bort allt onödigt du hittar i installationen samt låter bli att installera något som helst annat än din musikmjukvara.

Har inga tips kring hur du kan gå runt detta, och det är antagligen lika bra.

ok, vet du vad det OS'et heter, så ska jag försöka hitta och ladda ner det
Citera
2009-10-10, 00:35
Medlem
Tja... ett server OS ska man ha i en server, inte i en musikdator som så redan nämnts. Fixa Win XP, vilken version som helst duger, det är absolut inget måste med nåt "musik trimmat" även om det kanske kan frigöra nåt extra ram, om du nu måste ha det.. Fast det jag rekomenderar starkast är såklart Windows 7.
Citera
2009-10-10, 00:45
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Tja... ett server OS ska man ha i en server, inte i en musikdator som så redan nämnts. Fixa Win XP, vilken version som helst duger, det är absolut inget måste med nåt "musik trimmat" även om det kanske kan frigöra nåt extra ram, om du nu måste ha det.. Fast det jag rekomenderar starkast är såklart Windows 7.
Tveksamt att MS Win 7:an stöds av M-audio keystation 61es. XP är nog bästa valet.
Citera
2009-10-10, 02:18
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Tveksamt att MS Win 7:an stöds av M-audio keystation 61es. XP är nog bästa valet.

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.win7status

För att bekräfta föregående talare.
Citera
2009-10-10, 14:24
Medlem
Bartman777s avatar
okey, tack för svaren kära flashbackare
då ska jag ta och installera XP Pro, (som jag redan har på skiva) för smidighetens skull
Citera
2010-09-23, 15:20
Medlem
asså ... jag har en M audio keystation 49e. Jag har ingen installerings skiva till den eller något liknande men det ska tydligen gå bra att bara koppla in sub sladden i datorn och köra den genom något program som tex FL studio. jag har både fl studio demo 6 och 9. Men ingenting funkar. hur får jag igång keybordet? tacksam för svar!
Citera
2010-09-26, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cajruz
asså ... jag har en M audio keystation 49e. Jag har ingen installerings skiva till den eller något liknande men det ska tydligen gå bra att bara koppla in sub sladden i datorn och köra den genom något program som tex FL studio. jag har både fl studio demo 6 och 9. Men ingenting funkar. hur får jag igång keybordet? tacksam för svar!

Du går in här http://www.m-audio.com/index.php?do=support&tab=driver välj keyboard series i scroll listan, i nästa lista 49e och sen i nästa ditt operativsystem. Kör programmet med midicontrollern urkopplad och sen koppla in den när du installerat filen. Tuta och kör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in