• 1
  • 2
2004-01-08, 11:16
Medlem
RIP-Polariss avatar
Är det någon som provat att bygga egna solfångare (vattenburet) och i så fall hur gick det?

Jag har planer på att till våren / sommaren svänga ihop nånting mha lite gamla kopparrör, spånskiva, glas och svart färg.
Citera
2004-01-08, 12:34
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIP-Polaris
Är det någon som provat att bygga egna solfångare (vattenburet) och i så fall hur gick det?

Jag har planer på att till våren / sommaren svänga ihop nånting mha lite gamla kopparrör, spånskiva, glas och svart färg.

Jag har inte provat själv, men en kollega till min farsa byggde egna solfångare till sin sommarstuga för ett bra tag sedan. Han använde gamla element som han målade svarta och byggde in i glaslådor. Det funkade riktigt bra, faktiskt och gamla element borde ju inte vara omöjligt att komma över för en dräglig penning.

Lycka till med bygget!
Citera
2004-01-16, 16:18
Medlem
mirakelpiskans avatar
Låter som ett jättetrevligt experiment.

Om man ska använda solenergin till något "vettigt" så blir man nog tvungen att koppla fångaren till vv-beredaren och på så vis förvärma vattnet (till beredaren) och få ner energiförbrukningen, alternativt använda någon slags värmepump (blir väl samma sak typ?).

Oavsett vore det ju intressant att se hur mycket vatten man kan värma och med hur många grader, endast med hjälp av en fångare man byggt för ett par hundringar av skrot. Varierar väl ganska rejält under året kan jag tro.
Citera
2004-01-16, 16:29
Medlem
det som är lönsamt är att instalera en air condicer en sån dar som det går att köra bakåt så den ger värme,,
Citera
2004-01-17, 12:48
Medlem
Prova gärma en alkoholburen, ger i ganska många fall mer effekt. Tyvärr är det en större grundinvestering.

Oj. Såg just att det var hembyggda solfångare ni talade om(så går det om man inte läser ordentligt). Alkoholvarianten kan nog bli lite bökig då. Elementen är lite tjocka i godset, och lite för tjocka lameller. Jag skule hellre rekommendera gamla bilkylare.
Citera
2004-01-20, 07:51
Medlem
Ghostriders avatar
Element iden fungerar

Kör den vid sommarstugan, bara att dra in en slinga i en isolerad tunna och en
cirkulationspump som är batteridriven ( laddas via solcell).
Funkar perfekt att få varmvatten till dusch och disk.
Köp en glykolblandning från dom som sysslar med sånt tex Solentek, köpte min samtidigt som jag skaffade paneler till huset hemma ochså.
Citera
2004-01-20, 11:12
Medlem
mirakelpiskans avatar
Låter intressant Ghostrider.
Skulle du inte kunna lägga upp en skiss över hur det skulle se ut?
Citera
2004-01-21, 12:05
Medlem
Ghostriders avatar
Eftersom jag är USEL på att rita

så beskriver jag den så gott jag kan

Jag plockade ihop den av lite skrot och lite nytt, jag började att bygga en trälåda av impregnerat trä och klädde den med tjockfolie invändigt för att reflektera värmen till ett gammalt element som som jag hittade på en skrot.

Elementet målade jag svart ochså, som lock använde jag gamla fönster, elementet kopplas till ett koppar rör är isolerat, som går in i en gammal plast tunna,som står i en trälåda där jag har isolerat med gullfiber runt tunnan,röret är spiralvridet i tunnan med en stor spiral ca 80 cm hög, från spiralen ut genom tunnan in i circulationspumpen, en 12v pump som drivs via batteri (som underhållsladdas med en solcell) från pumpen till elementet, sen går det runt (vätskan som jag har i systemet är TYFOCOR LS som jag köpte när vi skaffade solpaneler till huset

Pumpen har jag satt ett skymmningsrelä på så slipper det pumpa under natten och slösa energi.

Till tunnan har jag dragit rör som förser duschen och diskhon med varmvatten, jag har ochså en extra tunna till för kallvatten, så att det kan blandas och inte kommer ut 60 gradigt vatten (har en blandare vid diskhon och en duschblandare)
Till tunnan har jag en 12 v pump (man får hålla koll på när vattnet börjar att ta slut) som pumpar upp vatten till kallvatten tunnan och som fyller på varmvatten tanken med nytt tappvatten

Primitivt och lite funderande och svärande när det läckte och djävlades, men till slut fungerade det och vart tanten nöjd så kan det inte få bättre betyg

Hoppas att det ger lite inspiration till ett eget bygge
Citera
2004-01-22, 08:13
Medlem
Sinuskurvas avatar
Jag använder en "solfångare" för att värma poolen.
Tog 400m svart plastslang och la ut den över garagetaket, koppplade ihop det med reningsverket och en cirkulationspump med timer som cirkulerade en del av vattnet upp på taket. Fungerar perfekt, får en temperaturhöjning i poolen på ca 1-2 grader/dygn under en solig dag, som mest har jag fått upp temperaturen till 31 grader.
Jag har även en elpatron på 18kw men med den påslagen 24 tim/dygn kan jag som max öka temperaturen med 1 grad, blev lite dyrt så min "solfångare" fungerar mycket bättre.

Tilläggas kan väl att garagetaket har solljus istort sätt hela dagen, poolen har dimensionerna 9,2 x 4.6 x 1.5.

Har väl funderat länge på att kanske bygga om med lådor med ljusbrytande glas, men är nog för lat, det har ju fungerat ganska bra ändå.

edit:felstavning
Citera
2004-01-22, 14:07
Medlem
Aziraphales avatar
Jag gjorde ett arbete om solfångare i en miljökurs i höstas. Det vi kom fram till var att solfångare är kasst här i sverige eftersom vi bara får ut nåt av solvärmen när vi använder mer energi till att kyla ner oss.

Däremot till sommarstugan som bara behöver varmvatten på sommaren eller poolen är mycket bra att köra en svart slang på taket och pumpa runt med en enkel pump.

Solceller kan vara ett alternativ i sydligaste sverige där de inte har nån snö, men i övriga sverige överstiger installationskostnaden de besparingar man gör ganska rejält.

Om jag skulle försöka dra ner på energiförbrukningen i villa så skulle jag installera någon form av värmeväxlare, förutsatt att man har ett vattenburet värmesystem redan.
Citera
2004-01-22, 14:43
Medlem
mirakelpiskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Jag gjorde ett arbete om solfångare i en miljökurs i höstas. Det vi kom fram till var att solfångare är kasst här i sverige eftersom vi bara får ut nåt av solvärmen när vi använder mer energi till att kyla ner oss.

Är det verkligen så? Vad jag har förstått så är behovet av varmvatten (uppvärmning av element borträknat) konstant under hela året. Dvs. du diskar och duschar i samma vattentemperatur året runt.

edit: förtydligande

Förvärmer du vattnet som går in i vv-beredaren varje dag då solfångaren klarar att värma vattnet borde du få en energivinst, oavsett hur lite du lyckas värma vattnet.

Sedan är det väl en intressant fråga i sig att räkna på om man kan tjäna in hårdvarukostnaden (20' kr?) på en livstid (20 år?)? Men det låter långsökt att det inte skulle löna sig.
Citera
2004-01-22, 16:58
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirakelpiskan
Är det verkligen så? Vad jag har förstått så är behovet av varmvatten (uppvärmning borträknat) konstant under hela året. Dvs. du diskar och duschar i samma vattentemperatur året runt.

Drifts- och installationskostnaden överstiger vinsten. Möjligtvis om man har en gammal oljepanna kan det vara värt att installera ett solfångarsystem, men tänk då på att man inte får ut så mycket värme kalla och regniga dagar. Visst det finns ett behov av varmvatten, men 3/4 av varmvattenbehovet i ett hus är uppvärmning.

Citat:
Förvärmer du vattnet som går in i vv-beredaren varje dag då solfångaren klarar att värma vattnet borde du få en energivinst, oavsett hur lite du lyckas värma vattnet.

Sant. Men återigen så behövs det inte speciellt mycket vatten då man kan ta ut solenergi, så vinsten är liten.

Citat:
Sedan är det väl en intressant fråga i sig att räkna på om man kan tjäna in hårdvarukostnaden (20' kr?) på en livstid (20 år?)? Men det låter långsökt att det inte skulle löna sig.

I ett långsiktigt perspektiv lönar det sig säkert. Men då måste man även även ha ett reservsystem till vintern, så det är lika bra att satsa på ett ordentligt året-runt-system.

Solfångare gör sig bäst i sommarstugan och till poolen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in