så beskriver jag den så gott jag kan
Jag plockade ihop den av lite skrot och lite nytt, jag började att bygga en trälåda av impregnerat trä och klädde den med tjockfolie invändigt för att reflektera värmen till ett gammalt element som som jag hittade på en skrot.
Elementet målade jag svart ochså, som lock använde jag gamla fönster, elementet kopplas till ett koppar rör är isolerat, som går in i en gammal plast tunna,som står i en trälåda där jag har isolerat med gullfiber runt tunnan,röret är spiralvridet i tunnan med en stor spiral ca 80 cm hög, från spiralen ut genom tunnan in i circulationspumpen, en 12v pump som drivs via batteri (som underhållsladdas med en solcell) från pumpen till elementet, sen går det runt (vätskan som jag har i systemet är TYFOCOR LS som jag köpte när vi skaffade solpaneler till huset
Pumpen har jag satt ett skymmningsrelä på så slipper det pumpa under natten och slösa energi.
Till tunnan har jag dragit rör som förser duschen och diskhon med varmvatten, jag har ochså en extra tunna till för kallvatten, så att det kan blandas och inte kommer ut 60 gradigt vatten (har en blandare vid diskhon och en duschblandare)
Till tunnan har jag en 12 v pump (man får hålla koll på när vattnet börjar att ta slut) som pumpar upp vatten till kallvatten tunnan och som fyller på varmvatten tanken med nytt tappvatten
Primitivt och lite funderande och svärande när det läckte och djävlades, men till slut fungerade det och vart tanten nöjd så kan det inte få bättre betyg
Hoppas att det ger lite inspiration till ett eget bygge