2009-10-08, 22:48
Medlem
Kör ubuntu 9.04, 64-bit.
Satt igår och skulle lägga in ännu ett OS på datorn och använde mig av cfdisk för att ändra en partition; visar sig att hem-partitionen korrumperas och jag tvingas radera och skapa en ny, iaf:
innan jag monterade partitionen som "/home" flyttade jag över lite backup (lite configfiler och sånt), dock var inte skrivbords-mappen med där. Så när hempartitionen monteras vid nästa boot tror den att hem-mappen är skrivbordet; allt som jag lägger i hem-mappen hamnar på skrivbordet.

som jag förstått det så hanterar nautilus skrivbordet, men det är en djävla djungel att försöka hitta vad som ska justeras och om det går. gconf-editor kanske? nån som kan och vet?
Citera
2009-10-09, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serein
Kör ubuntu 9.04, 64-bit.
Satt igår och skulle lägga in ännu ett OS på datorn och använde mig av cfdisk för att ändra en partition; visar sig att hem-partitionen korrumperas och jag tvingas radera och skapa en ny, iaf:
innan jag monterade partitionen som "/home" flyttade jag över lite backup (lite configfiler och sånt), dock var inte skrivbords-mappen med där. Så när hempartitionen monteras vid nästa boot tror den att hem-mappen är skrivbordet; allt som jag lägger i hem-mappen hamnar på skrivbordet.

som jag förstått det så hanterar nautilus skrivbordet, men det är en djävla djungel att försöka hitta vad som ska justeras och om det går. gconf-editor kanske? nån som kan och vet?

Få se din /etc/fstab
Citera
2009-10-09, 11:33
Medlem
m0gs avatar
Skapa katalogen Desktop i hemmakatalogen, sen ändrar du inställningen /apps/nautilus/preferences/desktop_is_home_dir till false i gconf-editor.
Citera
2009-10-09, 18:14
Medlem
okey, först så visade det sig att /apps/nautilus/preferences/desktop_is_home_dir stod som false. testade lite dock och ändrade fram och tillbaka och det funkade ju när jag återigen ändrade tillbaka till "false", men då kunde jag inte använda skrivbordet; conky försvann och även monterade partitioner och när jag loggade ut och loggade in så återkom problemet; alla mappar och sånt var tillbaka på skrivbordet, trots att ...home_dir stod som false. jag prövade med både "Desktop" och "Skrivbord"...

här har ni fstab (alla uuid stämmer, har dubbelkollat ett antal ggr);

Citat:
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2ecf0026-f9ec-43a9-89c4-bafeebdf6a20 / ext4 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /home
UUID=0bb86ec7-79d4-49fe-bbe3-abe427b6ac30 /home ext4 defaults 0 0
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=d4f01936-4011-4869-befc-55854b0a6b60 none swap sw 0 0
/dev/scd1 /media/cdrom2 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
Citera
2009-10-09, 18:32
Medlem
okey, hittade felet nu;

man var tvungen att ändra ~/.config/users-dirs.dirs. den listar hur olika mappar ska användas, bland annat desktop, music, videos osv... visade sig att jag bara hade documents listad i den...
Citera
2009-10-09, 21:46
Bannlyst
Varför använder man Nautilus, verkar ju bara krångla med monteringar?
Citera
2009-10-09, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Varför använder man Nautilus, verkar ju bara krångla med monteringar?
använder ubuntu på desktopen för att underlätta för de andra användarna av datorn. allt kommer i ett paket och ja va fan... än så länge har saker och ting bara krånglat när jag själv har varit ute och klantat mig. kan inte säga att jag haft nåt annat problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in